Gå til innhold

Hvor ble så Plextor PX-716A av?


Anbefalte innlegg

Det lurer kanskje noen på? Jeg gjorde ihvertfall det da jeg kom tilbake fra den 1mnd lange "ferien".

 

Etter å ha sjekket med en annen cdfreaks tester og en cdrlabs tester og en kjapp mail til Plextor så viser det seg at plextor har bæsja på leggen...

 

Den første serien TLA #0000 ble sendt ut et parti av til både Europa og USA i midten av oktober, de kom først frem til USA som distribuerte de til sine leverandører og de ble lagt ut for salg i slutten av oktober.

 

Men klagene og problemene strømmet inn og det viser seg at brennerene har store kvalitetsmangler. Plextor Europe rekker derfor å holde tilbake det partiet de fikk og sender disse tilbake til fabrikken uten å sende de ut på markedet - mens det i USA er solgt ca 3000 enheter.

 

Det er mange feil, her er noen av de mest merkbare:

 

1: Oppnår ikke 16x hastighet da powerREC slår inn på alle platene - også 16x sertifiserte.

2: Uakseptabelt dårlig brennekvalitet på de fleste hastigheter.

3: Problemer med å lese plater

4: Q-check feilresultatene er mye høyere enn for PX-712A - man skal da forvente at et seriøst merke som plextor kalibrerer brennerene slik at resultatene kan måles opp mot hverandre - muligens knyttet til leseproblemene som er nevnt.

+ diverse andre småfeil

 

Det viser seg at noen feil ligger i hardware og ikke firmware og de som allerede har kjøpt i USA kan måtte returnere sin og få en ny for å få en "de kan stole på".

 

Nå ser det ut for at plextor pusher de ut på markedet igjen, denne gangen TLA #0202

 

Dvs 0x0y

 

x = hardware versjon

y = firmware versjon som brenneren leveres med.

 

Dvs 2 versjoner nyere hardware og leveres med firmware 1.02 som ikke finnes på web'en enda.

 

Cdrlabs har så vidt kjørt et par tester og det ser ut for at ihvertfall feil 3 og 4 er fikset og delvis feil 2. Men feil 1 og litt forbedringer på feil 2 gjenstår.

 

Tiden vil vise...

 

Og tro meg - jeg kommer til å skaffe meg en sånn - bare for referanse og testgrunnlag så jeg vil nok finne ut om det er en verdig konkurrent til Pioneer, NEC og ikke minst BenQ som har fått skikkelig tak på brennerene sine nå.

 

Fortsettelse følger en eller annen gang...

 

Andre ting som er verdt å nevne:

 

Plextor PX-716A selges nå i Kina med løfte (klisterlapp på esken) om firmware oppgradering til å støtte DVD-R Double Layer når pioneer får fingeren ut av toeren og fullfører standarden.

 

Plextor 16x media kommer også - trolig TY, men ryktene sier at det kan bli MKM (mitsubishi/verbatim). La oss håpe på TY.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plextor- "King Of Quality" my ass!

 

Jeg var primært positiv til PX-716 og vurderte den opp mot BenQ DW1620.

Men etter de lite overbevisende førsteinntrykkene jeg hørte var et lite aktuelt å betale mere for Plextor.

Jeg var heller ikke interessert i å vente, så da ble det BenQ`en :thumbup:

 

Dette må vel sies å være en rimlig stor ripe i lakken til Plextor.

De har før hatt et konkurransefortrinn i høy (opplevd) kvalitet, noe som ikke lenger kan sies å være tilfelle.....

Lenke til kommentar

Farlig å være best for lenge...

 

Se bare hva som også skjedde med Ericsson for noen år siden. De hadde "hele" mobil markede og lente seg tilbake i stolen. Dermed kom Nokia og kjørte neste Ericsson i grøfta, men de greide seg og nå er det nesten snudd...

 

Kjøpte en PX-116A DVD leser for litt siden for å ikke slite ut brenneren og for å kunne kjøre feilsjekk på DVD-plater noen NEC'n ikke klarer. Tror du ikke tullingene har klart å levere en modell (tror det var A2) som ikke støtter feilrapportering slik at Plextools ikke kan rapportere feil! I tillegg har de en modellkode som ikke identifiserer om det er model A1, A2 eller A3 slik at det er umulig å bestille rett type. Nei, Plextor sliter om dagen :thumbdown:

Lenke til kommentar
Farlig å være best for lenge...

 

Se bare hva som også skjedde med Ericsson for noen år siden. De hadde "hele" mobil markede og lente seg tilbake i stolen. Dermed kom Nokia og kjørte neste Ericsson i grøfta, men de greide seg og nå er det nesten snudd...

 

Kjøpte en PX-116A DVD leser for litt siden for å ikke slite ut brenneren og for å kunne kjøre feilsjekk på DVD-plater noen NEC'n ikke klarer. Tror du ikke tullingene har klart å levere en modell (tror det var A2) som ikke støtter feilrapportering slik at Plextools ikke kan rapportere feil! I tillegg har de en modellkode som ikke identifiserer om det er model A1, A2 eller A3 slik at det er umulig å bestille rett type. Nei, Plextor sliter om dagen :thumbdown:

Plextor DVD-ROM spillere produseres av Pioneer.......

 

Er nok den største grunnen til at feilsjekking ikke støttes. ;)

Lenke til kommentar
Farlig å være best for lenge...

 

Se bare hva som også skjedde med Ericsson for noen år siden. De hadde "hele" mobil markede og lente seg tilbake i stolen. Dermed kom Nokia og kjørte neste Ericsson i grøfta, men de greide seg og nå er det nesten snudd...

 

Kjøpte en PX-116A DVD leser for litt siden for å ikke slite ut brenneren og for å kunne kjøre feilsjekk på DVD-plater noen NEC'n ikke klarer. Tror du ikke tullingene har klart å levere en modell (tror det var A2) som ikke støtter feilrapportering slik at Plextools ikke kan rapportere feil! I tillegg har de en modellkode som ikke identifiserer om det er model A1, A2 eller A3 slik at det er umulig å bestille rett type. Nei, Plextor sliter om dagen  :thumbdown:

Plextor DVD-ROM spillere produseres av Pioneer.......

 

Er nok den største grunnen til at feilsjekking ikke støttes. ;)

Jo, men modell A2 skal være støtte feilrapportering til ihvertfall Cdspeed ;)

Endret av Eriond
Lenke til kommentar

Kommentarer på testen hos PCWorld - kopiert fra en annen tråd.

 

Venter enda på å få en selv og vil da være mer i stand til å kommentere - men jeg har allerede noen inntrykk av den.

 

Utdrag og kommentarer på punkter fra konklusjonen:

 

men skrivekvaliteten virker for så vidt bra – da imidlertid litt avhengig av mediene vi benyttet.

 

Etter det jeg har sett på diverse fora er den en god del dårligere på brennekvalitet enn NEC, BenQ, LG og Pioneer ihvertfall.

 

Ytelsesmessig har vi ikke noe å utsette – brenneren er både på skriving og lesing ganske enkelt særdeles bra.

 

Den er en ekstremt rask leser - men litt kresen på ripete plater (dog mye forbedret med firmware 1.02).

 

På brenning er den ikke blant de raskeste da den kun starter på 6x mot 6,7x for de fleste andre - noe som gjør at den kun når 14x og ikke 16x på slutten av platen. Med firmware 1.00 startet brenningen på ca 6.7x som gjorde den raskere enn med 1.01 og 1.02 firmware. Plextor "jukser" med enkelte plater og setter opp farten til 16x nær slutten på enkelte plater - noe som gir et falskt bilde av hastigheten. (se første bilde på siden med ytelse tester)

 

Den har også en lei tendens til å slå av på brennehastigheten på slutten slik at den slutter på 12x, 10x eller 8x - ikke 16x, med mindre du slår av kvalitetskontrollen på brenningen.

 

Totalt sett er den omtrent så rask som pioneer DVR-A08XLA, men tregere enn NEC ND-3500A, LG GSA-416x, BenQ DW1620A og de fleste andre. (Dette er med kvalitetskontroll påskrudd).

 

Spørsmålet blir så om det er verdt å betale såpass mye ekstra for Plextor-brenneren

 

Det lurer jeg også på.....

 

Men du får bra garantiordninger i det minste.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Jeg er en av de som i stor grad har latt meg lure av Plextor hypen. I alle pc`er jeg har hatt de siste 4 årene har plextor stått for optikken. Nå skal det sies at alle mine enheter har fungert utmerket, bortsett fra PX-716A. Men sistgang jeg bygde pc bestemte jeg meg for å prøve NEC, så jeg kjøpte 2 stk ND-3500. Personlig så er jeg litt irritert på meg selv siden jeg i så mange år har betalt "top dollar" for noe som mest sansynligvis ikke er noe bedre enn hva de andre produsentene lager. Mine erfaringer kan i hvertfall oppsummeres slik: Hvis plextor ikke klarer å levere noe som har langt bedre spesifikasjoner enn konkurrentene ser jeg ingen grunn til å betale overpris bare for navnet.

Lenke til kommentar

Ha inntrykk av at de hadde større forsprang tidligere enn de har nå. Var vel ofte de som var først ute med ny teknologi og ny høyere hastighet.

 

Jeg har forøvrig en 16x cd brenne fra Plextor, som jeg er veldig fornøyd med. Det er forøvrig den eneste brenneren jeg har hatt behov for å kjøpe, så den er fortsatt i bruk.

Lenke til kommentar
Da har det også skjedd at mitt eksemplar av Plextor PX-716A kom i posten i dag ;)

 

Trolig ett av de første eksemplarene i Norge, men den bør snart være her i volum hos alle distributørene og etterhvert også forhandlerene.

Når kommer du til å ha en test på denne brenneren?

 

Et eksemplar er på vei i posten til meg.. muligens ikke det smarteste valget jeg har gjort !?!

Lenke til kommentar

Her er en liste som jeg sendte til han som skal teste PX-716A for cdfreaks (det er ikke jeg som tester den for cdfreaks).

 

Hi – here is some of my observations. Check with your drive when you get it. I would also like to get an email address for plextor so I could report my findings to them for inspection & improving.

 

 

 

1:

 

Makes an awful annoying sound when rotating at LOW speeds (for example when using Q-check at 2x). A vibrating loud sound. It’s not due to my case – I took it out and held it in my hand – it still made that annoying sound – it’s something inside the drive that is the cause of it. Does this with all discs.

 

 

 

My PX-712A does not have this problem.

 

 

 

2:

 

Discs written with DVD-ROM booktype are incompatible with certain players. For example NEC ND-3500AG.

 

 

 

Should be fixed ASAP in next fw update!

 

 

 

3:

 

Does never reach 16x with PowerREC on.

 

 

 

Weird Zone-CAV writing, they should fix this so it starts at 6.5x or higher and ends at 16x – instead of “cheating” by doing a quick speed increase at the very end of the disc. This will also make it better against the competition time wise (lower recording time).

 

 

 

4:

 

Writing quality at 16x needs improvements with most media types to be as good as I’ve seen from NEC and BenQ.

 

 

 

5:

 

Less overspeeding with media compared to the PX-712A. Prodisc 8x DVD+R only works at 8x with the PX-716A vs 12x with the PX-712A.

 

 

 

6:

 

Some high quality CD-R media do NOT work at full speed! One example is Verbatim CD-R that is limited to 32x writing by PowerREC.

 

 

 

7:

 

With powerREC on:

 

Ritek 16x DVD+R is limited to 12x writing speed. (been available for about 4 months)

 

CMC 16x DVD+R is limited to 8x writing speed. (been available for about 3 months)

 

Philips 16x DVD+R is limited to 8x writing speed. (been available for about 6 months)

 

 

 

All in all disappointing media compatibility with 16x media.

 

Selv ville jeg nok ventet til neste firmware og sett om disse feilene kan fikses før jeg hadde kjøpt plextor.

 

Pr i dag er BenQ og NEC MYE bedre valg.

Lenke til kommentar

For meg høres det ut som om PX-716A er dårligere enn PX-712A. Og jeg er veldig veldig veldig glad for at gikk vekk fra tanken om å vente på ein plextor brenner til å kjøpe BenQ Brenneren. Er utrolig godt fornøyd med denne.

 

Syntes dog det er utrolig dårlig av Plextor å gi fra seg markede de hadde ganske god kontrol på, men og veldig kjekt å se at det ikke går an å leve på rykte, men at andre "små" og bedre merker kommer fram.

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg liker dette her.. Burde nok ha valgt BenQ i stedet. I tillegg hadde jeg fått to av dem til samme prisen! Dog trodde jeg at ved kjøp av Plextor fikk jeg garantert et kvalitets produkt.

Får håpe de er i stand til å rette opp i feilene når en Firmware oppdatering kommer. Hvis ikke har jeg _og_ Plextor basja på leggen!

 

Gleder meg til å lese testen..

Lenke til kommentar
Kan ikke si jeg liker dette her.. Burde nok ha valgt BenQ i stedet. I tillegg hadde jeg fått to av dem til samme prisen! Dog trodde jeg at ved kjøp av Plextor fikk jeg garantert et kvalitets produkt.

Får håpe de er i stand til å rette opp i feilene når en Firmware oppdatering kommer. Hvis ikke har jeg _og_ Plextor basja på leggen!

 

Gleder meg til å lese testen..

..men hvordan funker den for deg da? Har du hatt noen vellykkede brenninger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...