OleNOR Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Heisan! Har en volvo 440 GLI 91 mod. som har gått 250 000 og som har litt problemer tiden Har hatt problemer med at det kommer en skrapelyd fra høyre forhjul spesielt i svinger til venstre, men noen ganger også når jeg kjører rett frem, bruker å forsvinne etter ca 10 km kjøring. Merker lyden spesielt godt i dager med, eller etter regnvær. Etterhvert har jeg også hørt en ganske høy variabel pipelyd på samme side når jeg svinger til venstre. Ved skifte til vinterdekk oppdaget jeg at mitt nye (april) sommerdekk på høyre forhjul var helt slitt ned i ytterkanten. Dette selv om jeg har sjekket dekktrykk jevntlig. Fant også da ut at når jeg setter bilen i fri og roterer hjulet så er det en skrapende motstand i det, som venstresiden ikke har, og det virker som om bremseklossen ligger veldig nært skiva. Tror derfor det kan være et problem med bremsen. Kjenner noen igjen disse symptomene? Hva forårsaker at høyre framdekk er slitt i ytterkant, uten at de andre dekkene er det? Hva bør jeg gjøre for å få ordnet opp i dette billigst mulig? Hilsen Ole fra Follo-området Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 sannsynligvis hjullageret, eller endeledd! Lenke til kommentar
Corolla16v Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Slitt dekk = sjekk forstilling. Styreledd, foringer, bærekuler osv... Evt. ta et spissmål. Skrapelyd = Sjekk at ikke bremsene ligger på eller at noen av de bevegelige deler går tregt. Sjekk at ikke en fjær e.l. har løsnet og ligger i mellom skive og caliper eller kloss. Sjekk hjullager. Sjekk at ikke bremseskjold subber. Lenke til kommentar
OleNOR Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2004 Takk for tilbakemeldingene, skal stikke innom et verksted i morgen å få sjekket ut de tingene der. Får bare håpe det ikke blir så voldsomt dyrt. Lenke til kommentar
Corolla16v Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Bør vel ikke koste all verden å finne ut hva det er... Lenke til kommentar
OleNOR Skrevet 18. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2004 Var på verksted og fant årsaken. Var en bro som var bøyd på høyre side. I tillegg var begge broene rustne og måtte byttes. Bremsene måtte også byttes framme da disse var utslitt og bidro til støyen som var nevnt. Total pris for bytte av broene og bremser samt 4 hjulskontroll. ca 10 500, så det svei skikkelig Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Sånn er det noen ganger... Nå vet jeg ikke hvor lenge du har kjørt med det men det lønner seg å få tatt en titt på det før det blir verre.. Lenke til kommentar
OleNOR Skrevet 19. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2004 Bilen står parkert nu og blir reparert til uka. Kunne faktisk endt med at broen hadde brukket i fart. Så det var bra jeg fant ut av det før det hadde skjedd meg noe værre. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 OleNOR Skrevet 19/12/2004 : 00:18 Var en bro som var bøyd på høyre side. I tillegg var begge broene rustne og måtte byttes. Jøss.., er bilen kollisjons- skadet? Eller var denne bærearmen så rusten at den hadde bøyd seg av det... Teker bare at en slik del bøyer seg ikke "bare" Lenke til kommentar
Corolla16v Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Pleier jo å være solide saker, men har selv klart å bøye en gammel rusten bærearm ved å kjøre ned en fortauskant... Lenke til kommentar
OleNOR Skrevet 19. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2004 I følge de på verkstedet var broen så rusten at den uansett burde byttes. De regnet det som sannsynlig at den hadde vært borti en fortauskant med høyreforhjul. Noe forsåvidt min kjære har gjort i ca 15-20 km't. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå