Tha_Zaynt Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 topic'en beskriver vel problemet mitt ganske godt... <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <title>Nisselink</title> <meta http-equiv="Content-Type" content="application/xhtml+xml; charset=iso-8859-1"/> <link href="style.css" rel="stylesheet" type="text/css"/> </head> <body> <div id="wrap"> <h1>Nisselink</h1> <ul id="menu"> <li><a href="?page=hovedsiden">Hovedsiden</a></li> <li><a href="?page=info">Info</a></li> <li><a href="?page=crew">Crew</a></li> <?php if (!isset($_SESSION["bruker"])){echo"<li><a href='?page=loginn'>Logg inn</a></li>";}?> <?php if (isset($_SESSION["bruker"])){echo"<li><a href='?page=minside'>Min Profil</a></li>";}?> <li><a href="?page=registrering">Registrering</a></li> <li><a href="?page=priser">Priser</a></li> <li><a href="?page=kontakt">Kontakt</a></li> </ul> <div id="content"> <?php include ("inc.php"); ?> </div> <div id="footer"></div> </div> </body> </html> CSS #footer{ background: url(images/footer.png) repeat-y; height: 20px; clear: both; } har lagt ved et bilde som illustrerer problemet: Lenke til kommentar
toss Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 har du prøvd å legge inn margin-bottom:0; eller evt. en negativ verdi? Lenke til kommentar
Tha_Zaynt Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 (endret) skjer ikke noe hvis jeg bruker minverider nei. Alle elementene har forresten i utgangspunktet margin: 0; og padding: 0; fordi jeg har satt * til disse verdiene... EDIT: Dette funka heller ikke: #footer{ background: url(images/footer.png) repeat-y; height: 20px; clear: both; vertical-align: bottom; } Endret 6. desember 2004 av Tha_Zaynt Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Hva er det i koden som tilsier at den skal legge seg i bunn? Lenke til kommentar
Tha_Zaynt Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2004 trodde clear: both; gjorde det, men det gjor vel bare at float-elemnter ikke kommer over det aktuelle elementet..derfor satte jeg på vertical-align:bottom; men det funka heller ikke. Forslag til løsning? Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 position: absolute; bottom: 0; ellers må du vel ty til høyder i prosent. (97%/3% feks) Lenke til kommentar
Tha_Zaynt Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2004 Det funka med : body{ text-align: center; } #footer{ background: url(images/footer.png) repeat-y; width: 703px; position: absolute; bottom: 0; margin: 0 auto; } eneste problemet nå, er at jeg ikke får midtstilt den...har jeg oversett noe? Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 (endret) Hehe, det blir kanskje litt vanskelig med oddetall, men du kan jo prøve: #footer{ background: url(images/footer.png) repeat-y; width: 703px; position: absolute; bottom: 0; left: 50%; margin-left: -351px; /* halvparten av bredden */ } Endret 7. desember 2004 av PoleCat Lenke til kommentar
Tha_Zaynt Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2004 (endret) det funker med position:absolute og bottom: 0; men jeg har funnet ut at siden ser temmelig rar ut hvis jeg minimerer browservinduet...se vedlagt bilde er det noen som kunne være så snill å hjelpe meg å rydde opp i koden? url til side http://nisselink.sjurvaage.com url til css http://nisselink.sjurvaage.com/style.css Endret 7. desember 2004 av Tha_Zaynt Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 #footer{ font-family: "Trebuchet MS", Times, serif; font-size: .7em; color: #999; background: url(images/background.png) repeat-y; width: 704px; text-align: center; padding: 2px 0 2px 95px; position: absolute; bottom: 0; left: 50%; margin-left: -352px; } ^^ Funker prima i Firefox iallefall (og ved resize). Lenke til kommentar
Tha_Zaynt Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2004 (endret) merkelig...hos meg ser det slik ut når jeg minimerer browservinduet: kan du ta printscreen så jeg ser hvordan det ser ut hos deg? Endret 7. desember 2004 av Tha_Zaynt Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Dersom jeg lager vinduet mindre enn dette, bugger den ja, men det er naturlig (en av ulempene) ved absolutt-posisjonering. Tar ikke hensyn til andre elementer, rett og slett. Lenke til kommentar
Tha_Zaynt Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2004 hm...det må da være en bedre måte å gjøre det på. Det jeg tenkte å gjøre i utgangspunktet var litt for komplisert, men det eneste jeg vil oppnå nå, er å ha en sentrert footertekst i bunnen...eller lar ikke dette seg gjøre på noen annen måte? Lenke til kommentar
Tha_Zaynt Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2004 går det ikke an å få det til uten å bruke position absolute? evt. sette float på content og bruke clear: both på footer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå