Gå til innhold

Flashe s-ata kontrollerbios uten floppy

8086

Anbefalte innlegg

Har kjøpt et Promise TX4 jeg skal kjøre en Raptor 74BB som systemdisk på. Det eneste jeg har problemer med er at jeg ikke får flashet biosen s.a. det blir umulige å boote fra sata-kortet.

Lastet ned drivere som jeg la på en fat disk, samt en FREEDOS bootup disk jeg brente til cd.

Boota opp systemet fra cden og prøvde å flashe, men flasheprogrammet klager med samme melding som under winxp:

--------------------------

d:\>PFLASH.EXE /f 319.BIN

********** PFlash Memory Utility V2.00.0.8 **********

Please put the utility and BIOS file to a floppy diskette!

-----------------------------

Nå blir det jo startet under et ikke-protected mode os så da skjønner jeg ikke helt feilen. Hva skal jeg gjøre for å fikse dette? Kan ikke skjønne at jeg _må_ ha floppy, da de fleste nye systemer shippes uten. Hva gjør man om man skal oppdatere brenneren - vil ikke de fleste boote fra en cd?

P.S. Ser at problemet er like relevant for f.eks. firmware flashing av cdbrenner så om det er noen lignende poster er jeg takknemlig for henvisning dit.

Prøvde å søke litt rundt på forumet, samt titte litt i SATA-guiden (sticky), men jeg fant ikke noe relevant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk det til slutt til kl.3 i natt:

Brukte Barts bootdisk og endra boot.cfg fila til at den skulle legge inn en mappe med biosflasheren og romen i selve bootdisken.

Den tillagte linja var:

x bios bios

som betyr xcopy32 innholdet i mappa bios (som jeg la i bfd mappa) til den nye mappa "bios" på bootdisken.

Kjørte deretter bfd -i floppy.img cdrom (tror det var riktig kommando).

Siden jeg jeg ikke har noen brenneprogram under xp boota jeg opp linux

og laget en bootbar isofil.

mkisofs -b floppy.img -o boot.iso bootdisk/

som jeg brente med

cdrecord dev=4,1,0 boot.iso

Ved oppstart ligger da PFLASH i a:\bios, og det er nok til at den tror den er på en floppy. Jævlig tungvint å måtte lage en egen bootcd!!! Skjønner ikke at programmeren ikke bare lot det være en sjekk på hvorvidt man kjørte under protected mode (xp/nt/win98) eller ikke (dos/freedos/etc) - i steden for å sjekke om den ligger på en floppy (som ingen bruker lenger). Arrrgh!

jaja. Håper noen får bruk for denne posten...

Lenke til kommentar

Jau, kanskje tungvint men slik er det nå bare.

Har selv ikke noe floppy drive tilkoblet. Men må ha det enabled i bios for at pcen i det hele tatt skal starte, men det er greitt nok noen kompromisser må ingåes.

Selv trenger jeg eller ikke flashe hk fra floppy. Funker fint fra windows.

Hadde vært kjekt om slike progs kunne fåes til litt andre ting også og ikke bare til hk liksom.

Men det er noe man må kontakte produsentene om i så tilfelle antar jeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...