stian-hg Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 (endret) Er svært nær å kjøpe ny PC og har brukt et par timer nå for å oppdatere meg selv littegrann på hardware-markedet. Har funnet frem til følgende oppsett: Hovedkort: 1135,- MPX.no MSI K8N NEO2 PLATINUM S939 Hovedkort - nForce3 250 Ultra, ATX, RAID, GbLAN, FW Prosessor: 1660,- MPX.no AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz Socket 939 - Winchester-kjerne, 512KB Cache, Boxed Prosessorkjøler: 299,- Netshop Thermalright CPU-kjøler u/vifte SLK948U - Socket 478 / 754 / 939 / 940 Vifte til prosessorkjøler: 149,- Microplex Papst vifte, 94m³/time, 36 dB(A) - m/3-pins molexkontakt Minne: 2450,- Netshop OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2 - PC-3200 2x512MB (2-2-2-5) 400Mhz E.L. Harddisk: 1475,- Netshop Western Digital Raptor 74GB S-ATA - 8MB cache 10000RPM Skjermkort: 2995,- MPX.no Club3D GeForce 6800GT 256MB Skjermkort, 8X AGP, 256BIT, DDR3, CRT+DVI+TV Totalt 11429,- pluss frakt. PCen skal hovedsaklig benyttes til spill, ellers mindre krevende kontoroppgaver. Den skal overklokkes og jeg har prøvd å legge til rette for dette. Håper å kunne nå 2500-2600 MHz med dette oppsettet. Når det gjelder øvrige deler har jeg det jeg trenger. Over til noen spørsmål: 1. Vil en 350 watts strømforsyning være godt nok til å drive dette? Den jeg har følgte med mitt Aopen H600B og ser ut til å være en omdøpt Fortron. Omdøpt til "Aopen" i så tilfelle Jeg kommer til å bruke minst en harddisk og en DVD-brenner i tillegg til det overnevnte. 2. Er det egentlig nødvendig med en SLK948U-kjøleren? Hvordan er boxed-kjølerene på socket 939 prosessorne? 3. Er det andre og bedre kjølere på markedet som passer til dette hovedkortet? 4. Jeg fant en Papst-vifte på Netshop som flyttet 61m³ luft pr. time. I oppsettet har jeg satset på en tilsvarende, men som flytter 94m³ luft pr. time. Hvor nødvendig er egentlig dette noe mer kraftige viften? 5. Etter litt lesning har jeg funnet ut at hovedkortet har støtte for PCI/AGP låsing. Gjelder det også S-ATA portene? Leste noe om at S-ATA port 1 og 2 blir påvirket av FSB, mens port 3 og 4 går utenom, stemmer dette? Takker for alle innspill! Håper bare noen gidder å lese denne, etterhvert, lange posten EDIT: ytterligere info om strømforsyning, samt la til totalsum. Endret 6. desember 2004 av stian-hg Lenke til kommentar
smy Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 jeg vil kjøpe en bedre psu og kjøler til cpu der helt ok Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 jeg vil kjøpe en bedre psu og kjøler til cpu der helt ok Er ikke sikker på at jeg forsto deg rett her. Du mener at jeg bør kjøpe en bedre PSU, mens CPU-kjøleren er god nok? Lenke til kommentar
slez Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 (endret) Cpu: Ok. Skjermkort: OK. Ram: Ok. Harddisk: Om du skal bruke den til systemdisk så er det ok, men ikke det så kjøer du heller en Western Digital 200gb. Hovedkort: Ok. Prosessorkjøler: Ville ikke kjøpt den jeg. EDIT: LEIF! Endret 6. desember 2004 av slez Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 Prosessorkjøler: Ville ikke kjøpt den jeg. Hvilken anbefaler du? Jeg ser at enkelte Zalman-kjølerne har problemer med dette hovedkortet. Hvis dette ikke hadde vært tilfelle hadde jeg sannsynligvis gått for en av de. Harddisk: Om du skal bruke den til systemdisk så er det ok, men ikke det så kjøer du heller en Western Digital 200gb. Den skal brukes til systemdisk ja. Skal ha en 160 GB i PCen utenom, samt jeg omgjør PCen jeg sitter på nå til filserver/avlastningsmaskin. Lenke til kommentar
ArchEnemY Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Har den kjølern der selv og er veldig fornøyd med den. Bruker en 92mm zalman vifte, og kanke si det bråker noe særlig. Har ikke testet med boxed eller noen andre heller. Resten ser bra ut, stussa litt på lagringsplass, men det har du vel styring på selv Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 Har den kjølern der selv og er veldig fornøyd med den. Bruker en 92mm zalman vifte, og kanke si det bråker noe særlig.Har ikke testet med boxed eller noen andre heller. Resten ser bra ut, stussa litt på lagringsplass, men det har du vel styring på selv Jeg ser du har samme prosessor jeg sikter mot. Hva er temperaturen idle/load, og under hvilke forhold... klokkefrekvens, volt? Ser du har besteget 2.7 GHz. I should be so lucky! Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Har hatt tilsvarende kjøler og var ikke fornøyd med tanke på pris/ytelse.Synes også feste sytemet for vifta var heller dårlig. Har gode erfaringer med "silent Boost" også fra Termalright. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Ett lite tips er vel kanskje å ta alt fra en netshop, så sparer du fort ett par hundrelapper i porto. Og det vil sikkert også utjevne forskjellen fra de forskjellige netshoppene på noen varer. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 (endret) Ett lite tips er vel kanskje å ta alt fra en netshop, så sparer du fort ett par hundrelapper i porto. Og det vil sikkert også utjevne forskjellen fra de forskjellige netshoppene på noen varer. Jeg tenkte på det, men så er det rimeligste 6800GT skjermkortet på Netshop 600 kr. dyrere. Fant ut det var best å forholde seg til begge og plukke de delene som var rimeligst fra hver av butikkene. Bare så synd at vifteutvalget er dårlig hos begge. Endret 6. desember 2004 av stian-hg Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 (endret) Har hatt tilsvarende kjøler og var ikke fornøyd med tanke på pris/ytelse. Nå koster ikke denne så mye synes jeg. Testene jeg har kommet over viser jeg meget gode resultater. Synes også feste sytemet for vifta var heller dårlig. Dette skremmer meg litt. Kjøleren er jo ganske tung etter hva jeg kan se. Hvordan er festesystemet dårlig? EDIT: Noen som kjenner kompatibilitet mellom Aopen H600B og strømforsyninger? For eksempel de med to vifter... kan man "stole" på ATX standarden? Vurderer Thermaltake PurePower 560W fra MPX som jeg har lest gode omtaler av. EDIT 2: Da var mitt opprinnelige oppsett bestilt sammen med Thermaltake PurePower 560 watts strømforsyning. Ifl. både MPX og Netshop gikk det fint å kombinere dette kabinettet med den strømforsyningen. Endret 7. desember 2004 av stian-hg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå