Gå til innhold

Min splitter nye kjøleblokk lekker! Zalman Res 1

Anbefalte innlegg

%/¤%/¤%/"¤%/ aaaaaargh!

Trur du ikkje det at min nye kjøleblokk lekker da?

Kjøpte blokka ny i lag med eit Zalman reservator 1

Verste er jo at eg hadde montert alt inni pc'n...

Testa alt sammen såg inni med lommelykt om det var lekasjer der.

Lot systemt kjøyre 30 min uten at pc'n var på. Ingen lekasje

Skrudde så på pc'n og var klar for ein stillere og kaldere kvardag!

Men så fant den driten på og lekke.

image021.jpg

Det er mellom den gull/kobber tingen og det blå på det bildet den lekker.

Det er ikkej bilde av mi blokk, men ei som ser likedan ut.

Fant det ut med og fylle den med vann og blåse nedi eine holet og holde for det andre, da bobler det ut av kanten...

Andre som kjøpte no i det siste kan jo sjekke om dei og har samme feil enkelt, og ikkje finne det ut på den harde vegen.

Kjøpte min av NetShop sånn i tilfele dei hadde fått inn ein del med produsjonsfeil,

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si meg enig der; Man bør vel kunne forvente at en vannblokk fra en seriøs produsent som Zalman skal være tett! :(

Men feil forekommer jo i de beste familier, så det lønner seg nok å prøvemontere og prøvekjøre utstyret før det monteres på plass....

Lenke til kommentar

Man kan aldri være for sikker mht vann og komponenter, så derfor er det lurt å dobbel / trippelsjekke før man monterer.

Når jeg selv hadde den omtalte blokken måtte jeg skru litt til for at det skulle sitte ordentlig fast, samt etter at jeg hadde demontert pc'n for N'te gang måtte jeg stramme til igjen.

Er selv ingen "zalman elsker", så det er ikke grunnen til min kommentar her.

Jeg vil tippe at det har blitt skrudd løs under transport grunnet f.eks vibrasjoner.

Og det er en grunn til at man skal teste blokker o.l. i 24 timer før man setter det i maskinen.

Lenke til kommentar

Bruker også reserator 1. Har hatt den CA en måned. Hadde ingen lekasje i kjøleblokk, men i bunnen av reserator tanken. Var o-ringen som ikke lå skikkelig på plass. Så jeg tømte tanken, skudde den løs fra foten. Tørket rent pakningen og så etter at den ble presset jevnt på plass.

Har vært helt tett siden.

Lenke til kommentar

Hm, enda en lekkasje, signert Zalman? De bør kanskje tenke litt i retning av kvalitetssikring?

Tanken er IKKE på noen måte å hetse Zalman nå, men slike ting bør / skal helst ikke forekomme. Vi får håpe det bare er snakk om én av tusen, noe det sannsynligvis er.

Og som allerede nevnt; Det kan nok lønne seg med en test av utstyret før det monteres på plass, uansett hvem som står bak produksjonen....

Lenke til kommentar

Har også en vannblokk som ikke var tett da jeg fikk den.

Heldigvis hadde jeg ikke montert den inn i dataen første gang jeg prøvde den, for vannet randt utav den før jeg fikk kjansen til og si "kake".

Men jeg skrudde av toppen, og la et lag med araldit-lim mellom. Og vips, så var den tett. Dette var forresten en Mist CPU blokk.

Men du kan jo prøve å gjøre det samme med Zalman blokka di.

Edit: Min 100. post :w00t:

Endret av Pain193
Lenke til kommentar

Ikke så bra det der nei! Ikke minst fordi det i tillegg også av og til kan være greit å rengjøre blokka innvendig. Araldit? FY!

Om du MÅ bruke noe for å få den tett, noe jeg egentlig betviler, så bruk heller silikon! Da kan man fortsatt demontere delene.

Lenke til kommentar
Jeg hadde ikke silikon, så jeg tok det nermeste jeg hadde utenom :whistle:

Javel da, i nøden spiser jo fanden fluer... :p

Men det man også kan gjøre, er å bruke bare én av komponentene i limet, fortrinnsvis herderen.

Den er som regel seig nok til å fungere som pakning, i en periode brukte jeg dette på self-made tanker og vannblokker. Men i det lange løp er nok transparent silikon

å foretrekke.

Og enda bedre: Sørg for at flatene er HELT rene, og at pakninger / "O"-ringer er ubeskadiget før monteringa. Mer skal det ikke til for å få det tett!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...