Gå til innhold

TV-UT, kun svart-hvit?

The Stig

Anbefalte innlegg

Hei hei, gidder ikke og rote så voldsomt for å finne noen svar i andre poster...

Saken er så grei som at jeg gjerne vil se film på tven.

Jeg har et X800PRO-VIVO og bruker Catalyst 4.11 og Multimedia Center 9, samt WinXP.

Koblet opp tven slik jeg har gjort det før (på en annen maskin) og satt opp slik at desktopen ble "utvidet" til tven.

Jeg fikk bilde men kun svart-hvit, noen forslag? Evt andre måter og gjøre dette på?

Tilkoblingen på tven er er via en PS2 Scart Adapter (3 ledninger til SCART). Det er forøvrig også kun 1 Scart-inngang på tven.

Tusen takk for svar, Mvh Stikk

EDIT: Er forøvrig en gammel 14" med kun 1 Scart inngang. Tror ikke jeg har noe fjernkontroll å oppdrive. Så jeg bytter til AV via knapp på tven.

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei hei, gidder ikke og rote så voldsomt for å finne noen svar i andre poster...

Da tror jeg kanskje ikke at jeg gidder å prøve å hjelpe heller...

:ermm:

Takk for seriøst svar!

Noen andre som vet noen råd? :thumbup:

-Mvh Stikk

EDIT: Og hvis du ikke skjønnte det "Mr D", så har jeg leitet i andre topicer uten flaks.

Lenke til kommentar

Hei :D

Du kan teste å trykke på tv AV knappen på fjernkontrollen noen ganger.

Har samme skjermkort , jeg måtte bare trykke på fjernkontrollen noen ganger å så kom bilde med fine gode farger.

Ps: Skjekk om kabelen er sottet in ordntlig! ;)

Håper dette ga det løsningen *Krysser fingrene*

Lenke til kommentar

Takk for seriøst svar!

Dette kommer nok under TOP 3 most FAQ. Det kan bli litt sårt for mange å se slike poster da.

Uansett så er den vanligste årsaken at TV'en ikke støtter S-videosignal eller ikke er stilt inn på S-video versjonen av AV kanalene på TV'en.

Er ikke S-Video støttet så må en S-video --> composite adapter kobles på skjermkortet og driverne må settes på å vise composite signaler og ikke S-video signaler (dette kan skje automatisk).

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar

svart hvitt bilde på tven ja. Sjekka settings på tv?.. Ikke nødvendigvis feil med verken kabler eller pc. kan være så enkelt som det. Kan forøvrig anbefale deg å lese bruksanvisning til tv. eventuellt til skjermkort eller hva enn som er relevant her i dette tilfellet :thumbup:

Eh ja ... Sant det kan være så enkelt som at bytte fra Ntsc til Pal ja hehe

Endret av Skeetzoid
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Da tror jeg jammen du må se film i sort/hvitt.

Trodde faktisk ikke slike mennesker eksisterte. Nei, det er ikke NTSC/PAL problematikk, men chrominance/luminance. Så kan du kanskje søke på det. Dersom du gidder, eller er lei av svart/hvitt.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar

Takker for svar!

Jeg gjentar forøvrig at jeg har søkt i flere poster uten særlig flaks. Jeg fant noe, men ikke noe som løste problemet.

Jeg har skjekka om den står på riktig PAL, altså PAL-B som er her til lands.

Bruker som sagt en S-Video kabel mellom pc og tv.

Lenke til kommentar

Takk for seriøst svar!

Noen andre som vet noen råd? :thumbup:

-Mvh Stikk

EDIT: Og hvis du ikke skjønnte det "Mr D", så har jeg leitet i andre topicer uten flaks.

Når du starter med å skrive at du ikke gidder å anstrenge deg med å søke, så får du dårlige svar. Etterpå skriver du at du lett uten å finne noe - gadd du å søke alikevell? I såfall var det dårlig leting fordi dette temaet er blandt de som oftest tas opp her på forumet.

Hadde du giddet å fortelle fra starten av at du bruker s-videokabel mot en gammel 14", så hadde jeg gitt deg følgende svar: Med 99,9% sikkerhet sier jeg at TV ikke støtter s-video og du får derfor ikke fargebilde. Hvis andre innstillinger og forutsetninger er korrekte vil en "s-video til kompositt"-adapter løse problemet. Disse finnes i flere utgaver som f.eks. hos Biltema eller Colorfix fra Computercity.

Du skriver at du får farger fra PS. Men da bruker du vel ikke s-video? De kobles vanligvis med komposittsignal med gul phonoplugg.

Lenke til kommentar
Sett PIN15 inn sammen med PIN20 i SCART-kontakten, så slipper du å kjøpe noen converter,

Selv om det funker, er ikke bare å koble sammen krominans- og luminans-signalet.

Ifølge flere kilder skal det kobles sammen slik:

svhs_adr_ch700x.jpg

Hvorfor det egentlig skal kobles slik kan ikke jeg svare på. Det håper jeg at noen elektronikkeksperter kan forklare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...