sindrehi Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Hei, Jeg stilte ett spørsmål for en liten tid tilbake om deling av ip-adresse og oppssett av web server. Fikk flere gode svar. Har ett spøsrmål til rundt det med deling av ip-adresse. Til webserveren har jeg lyst til å sette dns selv, forstår ved å lese rundt omkring at det bør settes opp 2 stykker, en master og en slave. Master dns har jeg tenkt å bruke webserveren i unix miljø til, men tenke at slaveserveren kunne være en windows maskin jeg har stående. Men her møter jeg kanskje ett problem? At ruteren skal forwarde dns port 53 til to maskiner! Må derfor master eller slave ut av nettet og ha sin egen linje? Det er kanskje heller ingen vits i å ha master og slave på samme nettet uansett da, det ikke er mye backup i slaveserveren hvis de er i det samme nettet. Så spørsmålet er vel egentlig tar jeg feil, og det er mulig å sette begge i samme nett? eller er det bare en måte å gjøre det på nemlig å ha de fraskilte i forskjellige nett? Sindre Lenke til kommentar
Mez Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 (endret) Hver DNS-server må ha egen IP-adresse. Men om du har flere IP-adresser på linja så kan du jo bare sette opp. Det betyr også at du kan kjøre begge DNS-serverne på samme server, bare du har to IP-adresser på serveren Erik Endret 6. desember 2004 av Mez Lenke til kommentar
sindrehi Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 Men serveren står jo bak en ruter, som har en ip inn hvordan kan da serveren ha to ipadresser? Har osx server 10.3 som kjører apache server og har innebygged bind dns. Lenke til kommentar
Mez Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Da må du nok ha slave-dns et annet sted, finnes mange steder rundt på nett som tilbyr gratis slave-dns. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå