Aderlig Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Jeg bare lurer på om hvor mye "overhead" man må trekke ifra på et bilbatteri som er på 63 Ah. Jeg har forstått at 63 Ah = 63 timer med én ampere load på 12 V, eller 63 Ampere i en time på 12 V. Men jeg regner med at det er litt "overhead", slik at batteriet bare kan gi 50 Ah på 12 V... Noen som vet noe mer enn meg? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 "Overhead"? Har aldri hørt om slikt for et bilbatteri! Tror temmelig sikkert at du kan regne med 1A / 63 timer, om batteriet er i god stand! For batterier eldes jo også, så om det er noen år gammelt / dårlig vedlikeholdt, så vil nok kapasiteten vise seg lavere. Lenke til kommentar
Aderlig Skrevet 1. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2002 Quote: Den 2002-06-01 22:21, Skrue skrev:"Overhead"? Har aldri hørt om slikt for et bilbatteri! Tror temmelig sikkert at du kan regne med 1A / 63 timer, om batteriet er i god stand!For batterier eldes jo også, så om det er noen år gammelt / dårlig vedlikeholdt, så vil nok kapasiteten vise seg lavere. Så du mener at et bilbatteri på 63 Ah kan levere strøm til en lyspære på 55W i over 13,5 timer? Jippi! Jeg har nemlig tenkt å montere en liten el-motor (på 800W) på sykkelen min! Og da må jeg vite hvor lenge batteriet holder... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Ja, i teorien skal det kunne gjøre det. Men "regnestykket" ditt vil ikke gjelde for 800watt´s motoren din! Startstrømmen / varierende belastning vil ødelegge dette, ved at strømtrekket / effekten vil ligge betydelig høyere enn motorens merkeeffekt ved normal drift. Når motoren belastes "riktig" vil motorens EMK sørge for at effekten holdes på 800watt. Eller hva Hondaen? Du er jo glupere enn meg på sånt! Correct me if I´m wrong! [ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-06-01 22:41 ] Lenke til kommentar
Aderlig Skrevet 1. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2002 Quote: Den 2002-06-01 22:39, Skrue skrev:Ja, i teorien skal det kunne gjøre det.Men "regnestykket" ditt vil ikke gjelde for 800watt´s motoren din!Startstrømmen / varierende belastning vil ødelegge dette, ved at strømtrekket / effekten vil ligge betydelig høyere enn motorens merkeeffekt ved normal drift. Når motoren belastes "riktig" vil motorens EMK sørge for at effekten holdes på 800watt.Eller hva Hondaen? Du er jo glupere enn meg på sånt!Correct me if I´m wrong!<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-06-01 22:41 ]</font> Jepp! Jeg tenker meg bare på full 800 W load, slik at jeg vet hvor lenge batteriet kan levere strøm uansett hvordan jeg bruker den. Batteriet vil jo uansett kunne gi strøm i over 55 minutter på denne 800 W motoren... Foressten er ikke 800 W litt over 1 HK? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Quote: Den 2002-06-01 21:46, Aderlig skrev:Jeg bare lurer på om hvor mye "overhead" man må trekke ifra på et bilbatteri som er på 63 Ah.Jeg har forstått at 63 Ah = 63 timer med én ampere load på 12 V, eller 63 Ampere i en time på 12 V.Men jeg regner med at det er litt "overhead", slik at batteriet bare kan gi 50 Ah på 12 V...Noen som vet noe mer enn meg? Først, du må putte på 20% mer strøm inn på batteriet enn du får ut ( blybatt ), er f.eks batteriet på 50 Ah og middlere ladestrøm 5A så blir antall ladetimer (1,2*50)/5 = 12 timer. Normalt oppgir produsenter batteriets kapasitet i Ah ved 20 timers utladning. Når spenningen fra hver celle synker under 1.75 volt, så regnes det som utladet. Ved utladning over kortere tid med større strømstyrke, synker Ah tallet. Et eksempel fra virkeligheten: 20t kapasitet = 100Ah => 5 amp i 20 timer 10t = 90Ah => 10 amp i 9 timer 5t = 75Ah => 15 amp i 5 timer 1t = 55Ah => 55amp i 1 time 3min = 17,5Ah => 350amp i 3 minutter 1 metrisk Hk er forøvrig ca 735,499watt :smile: _________________ [ Denne Melding var redigert av: Hondaen på 2002-06-02 00:33 ] Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 1 Hk er forøvrig ca 746watt Hm, 736watt mener du vel? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 1 metrisk hk = 735,499 watt 1 uk/us hp = 745.7 watt :smile: Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Hm, vi bor jo i Norge? Der gjelder vel de metriske verdiene. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Ikke lett når selv norske lærebøker selv blander de to..... måtte sjekke selv her, kalkulatoren min viser 746watt... men den er jo amerikansk så :/ ( Hp ) Nei teknisk formelsamling løser det meste :smile: Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Kommer vel litt an på hesten også da :smile: Lenke til kommentar
Aderlig Skrevet 2. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2002 Quote: Den 2002-06-01 23:54, Hondaen skrev:20t kapasitet = 100Ah => 5 amp i 20 timer10t = 90Ah => 10 amp i 9 timer5t = 75Ah => 15 amp i 5 timer1t = 55Ah => 55amp i 1 time3min = 17,5Ah => 350amp i 3 minutter Har du en formel til meg? Dette var nemlig interressant! Hvorfor er det foressten slik? Varme tap? Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 Hmm... Du bør uansett ikke bruke et vanlig bilbatteri (les: startbatteri) da disse ikke er beregnet på gjentatte opp-/utladninger, og blir merkbart svekket hver gang de blir helt utladet. Det du trenger er et fritidsbatteri. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 Quote: Den 2002-06-02 12:18, Aderlig skrev: Quote: Den 2002-06-01 23:54, Hondaen skrev: 20t kapasitet = 100Ah => 5 amp i 20 timer 10t = 90Ah => 10 amp i 9 timer 5t = 75Ah => 15 amp i 5 timer 1t = 55Ah => 55amp i 1 time 3min = 17,5Ah => 350amp i 3 minutter Har du en formel til meg? Dette var nemlig interressant! Hvorfor er det foressten slik? Varme tap? Det eksemplet jeg kom med er bare for å gi et generelt raskt innblikk i hvordan Ah tallet synker med belasting. Noen generell formel kan utledes, men om den stemmer med akkurat ditt batteri for finberegning er det ikke nøyaktig nok. Praktiske forsøk må nok til, eller du må få oppgitt data fra en produsent. Syrebatteri ligger det mye teknologi bak og alle batteri har sine unike utladingskarakteristikker, dette har med oppbygning av celler, anode og katode materiale, syreegenskaper, temperatur under utladiningsforsøk osv osv. Er altså forskjell på startbatter og forbruksbatteri ( "fritidsbatteri" ) i teorien, men hvor mye praktisk betydning dette har har jeg ingen tall på. Virker som at Biltema sine batterier er samme greien, men fritidsbatteriet har sentrallufting for gassen som utvikles under lading/utladning. Mer seriøse batterileverandører som Varta vet jeg har forskjellige oppbygninger av cellene alt ettersom hvilket belastingsbehov man har. Når det gjelder hvorfor Ah tallet går ned med økene belastning, uten å ha lest så mye om det, så antar jeg at effekttapet i batteriet øker: P(tap)=indre motstand i batteri R * strømmen som går^2 *Du ser at at effektapet øker med kvadratet av strømmen. Høy strøm vil også medføre at batteriet gasser mye, noe som gjør at overflatearealet på blyplatene blir mindre, og dermed mindre strøm. Sikkert mange andre kjemiske faktorer men på dette området som sterk sulfatering som ikke er linær med strømmen, men støkiometri er ikke min sterkeste side, får da være grenser for hva man husker på eller hur :smile: Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 Quote: Den 2002-06-02 15:04, kingkong skrev:Hmm... Du bør uansett ikke bruke et vanlig bilbatteri (les: startbatteri) da disse ikke er beregnet på gjentatte opp-/utladninger, og blir merkbart svekket hver gang de blir helt utladet. Det du trenger er et fritidsbatteri. I og for seg riktig tenkt, men med en kontinuerlig belastning på 800watt trekkes jo ca 67Amp fra batteriet! Er litt i tvil om et fritidsbatteri kan levere såpass strøm? De er vel helst berengnet for et lavere strømtrekk vil jeg tro! Lenke til kommentar
Aderlig Skrevet 2. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2002 Quote: Den 2002-06-02 19:25, Hondaen skrev:Bla, bla, bla Tusen takk for opplysningene! Du kan det! Jeg hadde ikke tenkt å belaste et lite bilbatteri med 1 KA eller no, bare rundt 100 (edit = 250) A. Og blir det for mye så kan jeg skaffe et (fritds-) batteri på rundt 200 Ah... Det burde vel holde? [ Denne Melding var redigert av: Aderlig på 2002-06-02 19:37 ] Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 2. juni 2002 Del Skrevet 2. juni 2002 Quote: Den 2002-06-02 19:34, Aderlig skrev:Tusen takk for opplysningene! Du kan det!Jeg hadde ikke tenkt å belaste et lite bilbatteri med 1 KA eller no, bare rundt 100 (edit = 250) A.Og blir det for mye så kan jeg skaffe et (fritds-) batteri på rundt 200 Ah... Det burde vel holde? 100 og 250A er ganske store strømstyrker, det er da overganger som f.eks kabelsko, som muligens har en overgangsmotstand på 0,1 ohm blir glovarm! Overdimmensjonering er lurt..iallefall ved kontin. drift. Samtidig kommer de elektromagnetiske kreftene synlig isving, kan faktisk se at kablene som ligger mot hverandre "rykker" når man belaster dem, akkurat som man setter vann på en hageslange.. :wink: Iallefall, blir et batteri for varmt så kan det eksplodere, varm syre som blir sprengt mot et menneske gjør vel et menneske til et misfoster for resten av livet.. vær forsiktig iallefall! :smile: 250A du sa ? Hva skal du med så store strømstyrker ? DC/AC omformere trekker jo endel men omformere som trekker 12V@250A ligger i 16.ooo kr klassen :wink: Har sjekket litt rundt.. 800W omformere får man for et par tusen hos clas ohlson.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå