DargarWhiteFang Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 hei Irriterer meg, men om jeg leser MSDN rett, så kan man bare definere 1 variabel om gangen, og man kan ikke tildele variabelen en start-verdi slik som i ALLE andre språk jeg har sett?? Er det virkelig sånn? Det jeg mener er: I c f.eks, om man vil ha 3 integer-variabler så skriver man jo slik int A=0, B=0, C=0; //3 integer variabler, A, B og C som alle har 0 som verdi I VB blir dette (grøss) Dim A as integer A=0 Dim B as integer B=0 Dim C as integer C=0 Kan man ha alt på samme rad ihvertfall, slik at det ikke tar opp 3 sider med bare variabel definisjoner??? f.eks slik: Dim A as intger :A=0:Dim B as Integer 'etc. Anntar jo at det ikke fungerer med komma i mellom, siden jeg forsøkte med det tidligere og når programmet ikke fungerte tok det lang tid før jeg tenkte på å definere hver variabel for seg, men etter det fungerte programmet, så det må nesten ha vært det som var feilen.. eller Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Man kan definere alle på én linje, men ikke gi dem startverdi (tror jeg) Dim A As Integer, B As Integer, C As Integer A=0 B=0 C=0 Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 I de tidlige versjonene av VB, kan man riktignok ikke tildele en verdi til en variabel på samme linje, men dette kan gjøres i VB .NET. Du må altså mirgere til denne versjonen for at dette skal være mulig. Men det er egentlig et minimalt problem. Deklarering av flere variabler på samme linje, derimot, er fullstendig mulig. Noe som også allerede er forklart av endrebjorsvik89. Det er også verd å merke seg at alle variabler, i motsetning til f.eks C (C++ også?), har startverdien 0. Det er derfor ikke nødvendig å fastsette varablene du deklarerer til denne verdien. Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2004 ok, så man må ha "as Integer" for hver variabel. ok Har alle default verdien 0 når man skaper dem? Det hjelper jo utrolig, siden det er den verdien som jeg initialiserer mest med! Takk igjen! Flott med et slikt forum! Lenke til kommentar
Vain Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Dim a, b, c As Integer a = 4 b = 6 c = 5 Dette funker fett i vb6 Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 86Fredrik: Ja, det fungerer utmerket. Men du må imidlertid merke at kun variablen c blir definert som Integer; alle de andre blir Variant. Lenke til kommentar
Vain Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 86Fredrik: Ja, det fungerer utmerket. Men du må imidlertid merke at kun variablen c blir definert som Integer; alle de andre blir Variant. Kult. Det visste jeg ikke. Men ser det jo nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå