Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei

Irriterer meg, men om jeg leser MSDN rett, så kan man bare definere 1 variabel om gangen, og man kan ikke tildele variabelen en start-verdi slik som i ALLE andre språk jeg har sett?? Er det virkelig sånn?

Det jeg mener er:

I c f.eks, om man vil ha 3 integer-variabler så skriver man jo slik

int A=0, B=0, C=0; //3 integer variabler, A, B og C som alle har 0 som verdi

I VB blir dette (grøss)

Dim A as integer

A=0

Dim B as integer

B=0

Dim C as integer

C=0

Kan man ha alt på samme rad ihvertfall, slik at det ikke tar opp 3 sider med bare variabel definisjoner??? f.eks slik:

Dim A as intger :A=0:Dim B as Integer 'etc.

Anntar jo at det ikke fungerer med komma i mellom, siden jeg forsøkte med det tidligere og når programmet ikke fungerte tok det lang tid før jeg tenkte på å definere hver variabel for seg, men etter det fungerte programmet, så det må nesten ha vært det som var feilen.. eller

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I de tidlige versjonene av VB, kan man riktignok ikke tildele en verdi til en variabel på samme linje, men dette kan gjøres i VB .NET. Du må altså mirgere til denne versjonen for at dette skal være mulig. Men det er egentlig et minimalt problem.

Deklarering av flere variabler på samme linje, derimot, er fullstendig mulig. Noe som også allerede er forklart av endrebjorsvik89. Det er også verd å merke seg at alle variabler, i motsetning til f.eks C (C++ også?), har startverdien 0. Det er derfor ikke nødvendig å fastsette varablene du deklarerer til denne verdien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...