TommyMSI Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Hei, jeg har et j***** problem. Kjøpte meg ny vifte til min 3,2 ghz cpu. Samtidig kjøpte jeg en mengde kjølepasta. Dum som jeg var tok jeg hele ladningen på cpu,en. Etter en stund begynte pcen å låse seg. Skjermbildet kom med prikker og streker i alle regnbuens farger. Grafikken i spill bare klikket i vinkel. Jeg tok da av viften for å se hva som foregikk. Der fløt det over med kjølepasta. Både på viften, cpuen og hket. Jeg tørket av så godt jeg kunne men fremdeles de samme symptomene på pcen. Hva er galt? Hva har jeg gjort? Er det noe jeg kan gjøre for å redde cpuen eller hket. hva av delene er ødelagt? Får jeg tilbake pengene om jeg sender delene i retur? Med vennlig hilsen Tommy Brakstad Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Tror ikke du får retur siden det er brukerfeil. Bruk Heptan eller andre midler for å prøve å fjerne kjølepastaen så godt du kan. Lenke til kommentar
Ravenlord Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Går det ikke ann å prøve med kondensfjerner? isopropanol. Lenke til kommentar
TommyMSI Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 Skal jeg bare smøre på isopropanol da? og tørke vekk etter på? får man de i spray? eller flytende form? Pris? Hvordan bruker jeg det? Lenke til kommentar
Ravenlord Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 isopropanol får du kjøpt på statoil, som "kondensfjerner" (flytende). dypp så q-tips nedi flasken og begynn og puss bort kjølepastaen, isopropanol fordamper bort. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 øhm... tok du HELE tuben med kjølepasta på cpu? Enten har du et varmeproblem på cpu pga dårlig leding av varmen til kjøleribba pga for mye kjølepasta, ellers har du en kortsluttning på hovedkortet, da kjølepasta kan lede strøm. Det jeg ville ha gjort er å plugge ut strømmen av pcn og tatt ut ledningen fra hovedkortet til strømforsyningen (for å være sikker på at det ikke er noe spenning på kortet), tatt q-tips pinner med litt isopropanol på å vasket vekk så godt jeg kunne. Lenke til kommentar
-Bassaddict- Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 hmm snakk om at folk krangler om det skal være aluminiumsfolietynt eller papirarktynt lag med kjølepasta, var det så mye at det rant utenfor slotten og ned på hk? dette hørtes leit ut, har det gått overledning kan det ha brent en del kretser i verste fall i alle komponentene dine. ta ut det dyreste når du prøver å starte igjen ihvertfall evt bytte ut 3dkortet med et gammelt ett og ta ut harddisker OSen ikke ligger på. garantien kan du nok se langt etter. lykke til Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Et veldig viktig punkt før vi går videre er å få klarhet i hva slags paste du brukte. Var det generisk hvit silikonbasert goop, eller noe mer fancy, som artic silver? Silikonbasert goop leder ikke strøm (ved mindre du kjører på med et par ti-tusen volt) Aric-silver derimot leder strøm rimelig bra. Mer en godt nok til å kortslutte alt mulig i maskinen din selv med bare en ørliten flekk. Om det er silikonbasert goop da det er snakk om så skal ike selve goopen ha gjort noe gale. Derimot kan du ha fåt så dårlig kontakt av varmeutvikling kan ha forårsaket skade på komponenter muligens. Om det var artic silver..... da sier jeg bare lykke til. Om du har fått det utover hele hovedkortet, så kan du nesten bare si adjø. Om du har vært veldig heldig og ikke svidd noe så kan du vaske det vekk med f.eks. rødsprit, men som sagt ås trenger du ikke noe store mengder articsilver for å lage en kortsluttning. Sorry, men hvordan i alle dager finner folk på å ta en hel tube goop på en CPU? Hallo? Where has common sense gone? Jeg griner inni meg når jeg leser om folk som tror at kjølepasta faktisk kjøler ned CPU'en. Det går vel ikke ann å være så tett vel? Jeg trodde alle hadde hatt naturfag som del av den obligatoriske skolegangen?... (Nå sier jeg dog ikke at dette gjelder trådstarter) -Stigma Lenke til kommentar
exmith2k Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Hvordan mye kjølepasta skal oppå cpuen? en dråpe? Også har jeg bestilt temperaturmåler til cpuen, også lurte jeg på hvordan den skal monteres, står at proben ikke skal ligge oppå kjernen!!!! Hvor skal den da ligge? Lenke til kommentar
Anonym1234567890 Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Hvordan mye kjølepasta skal oppå cpuen? en dråpe? Også har jeg bestilt temperaturmåler til cpuen, også lurte jeg på hvordan den skal monteres, står at proben ikke skal ligge oppå kjernen!!!! Hvor skal den da ligge? Kunn eit tynt lag. Goop-guide Her er eit forslag til korleis du kan festa temp sensor: Cpu temp sensor guide Eller du kan legga sensor på oppsida av cpu. Ikkje oppå kjernen men så nærma kjernen så mogeleg. Pass på at sensoren ikkje hindre kjøleblokka å få full konktakt med kjernen. Okey Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Dette lukter veldig en post alla : Hjelp jeg knekte skjermkortet! Når det gjelder mengden kjølepasta man skal bruke er et knappehodet mer en nok, fordeles jevnt over kjernen til cpu. Jeg tok da av viften for å se hva som foregikk. Der fløt det over med kjølepasta. Både på viften, cpuen og hket. Jeg tørket av så godt jeg kunne men fremdeles de samme symptomene på pcen. Altså viften lå og fløt i kjølepasta??? Vanligvis så burde kjølepasta renne nedover i et vanlig kabinett, hvis den var inne i selve vifta så ville den hatt blitt kastet ut, dette høres ikke helt riktig ut spesielt i de mengder som du påstår at du har påført. Stemmer nå dette så rens med isopropanol, ikke bruk for mye og bruk q-tips for å fjerne overflødig kjølepasta, så isoen. Lenke til kommentar
babbakaørn Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Tror han mener kjøeribben med viften... Hvis kjølepastaen din ikke leder strøm har du kansje en sjangse. Hvis ikke blir det som å tro på jesus... I alle fall for min del Lenke til kommentar
exmith2k Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 (endret) Hvordan mye kjølepasta skal oppå cpuen? en dråpe? Også har jeg bestilt temperaturmåler til cpuen, også lurte jeg på hvordan den skal monteres, står at proben ikke skal ligge oppå kjernen!!!! Hvor skal den da ligge? Kunn eit tynt lag. Goop-guide Her er eit forslag til korleis du kan festa temp sensor: Cpu temp sensor guide Eller du kan legga sensor på oppsida av cpu. Ikkje oppå kjernen men så nærma kjernen så mogeleg. Pass på at sensoren ikkje hindre kjøleblokka å få full konktakt med kjernen. Okey Det sto på min temperaturmåler at proben ikke skulle ligge på kjernen, hva mener dem med det, er kjernen der som kjølerpastaen skal ligge? Og når dere sier jeg skal legge proben ved siden av, hvor der det? Så proben kan ligge sånn så på den guiden? Kan noen tegne i Paint på bildet å vise meg hvor proben skal? Hadde vært kjempe flott Bilde av cpu Endret 10. desember 2004 av exmith2k Lenke til kommentar
Anonym1234567890 Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Til exmith2k 1. begrens bildestørelsen. 2. Link til bilde med forklaring Okey Lenke til kommentar
exmith2k Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Til exmith2k 1. begrens bildestørelsen. 2. Link til bilde med forklaring Okey Er n00b Kan nesten ingenting me forumet osv La link til bilde nå Takk for "tegningen" Lenke til kommentar
gsn Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Hvordan er det mulig å ta på en hele tuben da? har vell ikke et bilde av sølet ditt ? litt spent på hvordan slikt ser ut verste jeg har vert borti var en kompis av meg som fikk noe kjølepasta mellom noen broer på cpuen.. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Aric-silver derimot leder strøm rimelig bra. Mer en godt nok til å kortslutte alt mulig i maskinen din selv med bare en ørliten flekk. Produsenten skriver på sine hjemmesider at "Arctic Silver 5 is not electrically conductive". Forøvrig bør du ikke bruke rødsprit til å rense vekk gammel kjølepasta. Rødsprit legger igjen et belegg som kan være uheldig. Bruk heller isopropanol, eller Akasa TIM-Clean som er et sitrusbasert rensemiddel som er spesiallaget for formålet. Jeg bruker det selv og kan anbefale det på det varmeste. Lenke til kommentar
TommyMSI Skrevet 10. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2004 Takk for alle svar! Jeg har brukt qtip og isopropanol. Satt i et gammelt skjermkort. Så nå virker pcen som normalt. kan se blåfilmer og spille spill uten problemer. Men tror skjermkortet gikk til pises. Får kjøpe nytt... Det ble grådig gris av pastaen. ligger noen skvetter her og der som jeg får tak i med qtip. brukte knappenål i hullet oppå cpu en. håper ikke det nye skjermkortet går til h.... for da får pcen et hardt møte med skosålen. Lenke til kommentar
Anonym1234567890 Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Du har gjammen vert heldig Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Aric-silver derimot leder strøm rimelig bra. Mer en godt nok til å kortslutte alt mulig i maskinen din selv med bare en ørliten flekk. Produsenten skriver på sine hjemmesider at "Arctic Silver 5 is not electrically conductive". Det stemmer, og de lyver gjennom tennene. Tror du ikek på meg, så prøv å slutte en krets med en liten klatt artic-silver. Det leder helt fint. Kanskje ikke like bra som rent sølv, men meeeer en godt nok til å kortslutte hvilken som helst. Jeg snakker fra både personlig erfaring og tester på nettet. Det er like unøyaktig som de "vannerstatningene" som bir tilbudt av diverse produsenter, som skal være ikke-ledende. Men om man prøver å kjøre et kort nedsenket i slik veske, så kortslutter det likevel. Det er kanskje mye mindre ledende enn vann, men fremdeles langt fra en en elektrisk isolator. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå