Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk retningsbestemt på ca 150-200m

Anbefalte innlegg

Bestillte adsl og bærbar til bestefar som endelig skulle prøve seg på dette "internett", men så fikk vi høre (når jeg ringte) at det er fullt i sentralen, så da må vi prøve backup planen.

Trådløst nettverk på ca 200 meter. Vi har selv en linksys jeg håper det går ann å sette en ekstern antenne på. Og så trenger vi vel 2 stk antenner og et aksesspunkt.

Da er spm, hva trenger vi av utstyr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De færreste PC-Card-kort, som jeg antar du har bestilt, har utgang for ekstern antenne. Jeg håper du har fri sikt mellom punktene du har tenkt å sette opp antenne mellom. Noen få trær/busker kan gå, men vær forberedt på problemer. Kan enhetene på hver side stå slik at det er helt fri sikt mellom de, så er det ikke sikkert du trenger ekstern antenne i det hele tatt.

Om du kan ta av antennen på din Linksys-enhet, er avhengig av hvilken det er. Vet du at den er avtagbar, så kan du sette på ekstern antenne. Er du usikker, så kanskje du kan fortelle oss hvilken enhet du har?

Så til utstyr. Litt avhengig av hvilken Linksys-enhet du har, ville jeg kanskje kjøpt en Linksys WAP54G, konfigurert som ethernetklient, plassert hos din bestefar. Den har avtagbare antenner, slik at du kan erstatte denne med en ekstern antenne. Konfigurert som ethernetklient, plugges denne inn i den vanlige (kablede) nettverksutgangen på den bærbare.

Trådstarter i denne tråden har samme løsning.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Jeg har en linksys wrt54g her. Men om jeg bytter ut antenna med den så regner jeg med det skaper problemer for det trådløse nettverket vi har ellers i huset.

Det jeg vel prøver å få til når jeg tenker etter er trådløst backbone. Og trådløst nettverk i begge husene.

Dette må da være mulig, men pris er jo en faktor i bildet her....

Lenke til kommentar
Om du trenger ekstern antenne, så kan det være nok med en hos din bestefar. Men som sagt, noen ord om fri sikt eller ikke hadde vært greit.

Beklager... Det er fri sikt om vi setter en ekstern på begge tak

Skrev det egentlig i forrige innlegg, men det klikka, så skrev jeg på nytt, men da glemte jeg det.

Men tilbake til det er lurer på, funker det med en retningsbasert antenne, og en vanlig på samme system for å dekke begge behov?

Lenke til kommentar

Det burde fungere greit det. Men siden din bestefar skal ha trådløs tilgang til aksesspunktet, så konfigurerer du den som Wireless Repeater. Du kan lese mer om det på side 37 i denne bruksanvisningen. Det er en ulempe med denne løsningen, og det er at i Repeater-modus så kan du ikke bruke høyere kryptering enn WEP med nåværende firmware. Så om du er avhengig av WPA, så må du vurdere andre løsninger. Husk også å oppgradere til siste firmware før du konfigurerer enheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...