Gerrard Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 De første DL platene var vel priset til ca 250 kr stk og siden har platene falt. De har lenge vært omsatt for under 100 lappen og i skrivende stund koster den billigste DL platen 79 kr. Jeg skjønner at platene har en høy pris i starten slik teknologiske produkter ofte har for å dekke utviklingskostnader. Men er markedet villig til å betale så mye som 79 kr for en DL plate når man ofte kan få en original DVD til samme prisen? Jeg vil tro at de som har kjøpt DL plater til nå kun har kjøpt et par bare for å teste. Derfor må vel snart markedet for de som bare tester platene være mettet? Jeg tror ytterst få er villige til å betale hva DL platene koster i dag, spesielt med tanke på hvor billig single layer platene er og at DVDshrink ofte gjør nytten. En naturlig årsakene til den høye prisen er vel at det er få produsenter av DL plater pr i dag, men det vil nok bli mere konkurranse og billigere i framtiden. Så hvis DL prisen blir bestemt ut fra tilbud- etterspøselsprinsippet bør vel prisene falle relativt drastisk snart? Lenke til kommentar
Xantix Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Prisene vil falle, ingen tvil om det. Spørsmålet er bare hvor lang tid det tar. Tror ikke det kommer til å gå veldig fort. Særlig ikke med tanke på hvor billig single layer platene er. Først må mange flere produsenter komme på banen, særlig da også billig produsentene. Det er vel først og fremst de som presser prisene ned. Folk er villige til å kjøpe ting til halve prisen eller mer selv om de vet at kvaliteten er tvilsom. Så lenge den er brukbar holder det lenge for de fleste. Det er da de store selskapene forstår at de må senke prisene dersom de skal følge med. Selv kjøpte jeg en av de første cd brennerne som kom til over 7000kr den gang, en 2x brenner cd-r platene kostet 150kr stykk, så kom dvd, noe av det samme der også prismessig og nå dual layer platene. Særlig det blueray etc vil komme til å fortgang i prisfall, da de ikke kan risikere å bli sittendes med teknologi som nesten går ut på dato før de får solgt noe særlig av det. X. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Kanskje de som kjøper DL DVDer i dag bruker dem til å lagre store filer? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 DL plater er svært vanskelig å produsere, disse finnes pr i dag: MKM (verbatim): Bra kvalitet og tilgjengelighet. Ritek: Skuffende kvalitet sammenlignet med MKM (selges blant annet som That's Write DVD+R DL) - ikke bli overrasket om du får feilbrenninger/uleselige plater med disse. CMC: Produserer i hovedsak MKM plater, men mulig de produserer philips plater også. Philips: usikker på produsent, muligens daxon eller CMC. Prodisc kommer nok etter - vil nok gå lenger før kina og andre billige jallamerker kommer etter - særlig når jeg ser på hvor skuffende kvaliteten på ritek DL er....... Lenke til kommentar
Gerrard Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 Hmm...Får håpe flere produsenter kommer på banen snart, eller at de opplever så sviktende salg at de blir tvunget til å sette prisene ned. I øyeblikket er det vel bare MKM som er aktuelt uansett. Har TY planer om DL eller er de så sære? De lager vel ikke RW plater engang... ? Uansett tviler jeg på at TY hadde pressa prisene ned :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå