Gå til innhold

Hovedkort m PC2100-støtte/533mhz Cpu - potensielle probl med

Anbefalte innlegg

Feks Asus P4B533.

Dersom putter inn PC2700 el PC3200 DDR-RAM, og setter CPU/Mem frequency til 3:4, dvs kjører CPU på 150mhz bus og RAM på 200mhz(=400), evt 133/177, kan det bli problemer med at feks minnekontrolleren/chipsettet ikke takler den høye minnehastigheten (ser bort fra voltøkninger) ???

Har ikke hardwaren ennå, driver og bestiller deler til montering. Det beste hadde selvfølglig vært et HK med chipsett som har BÅDE støtte for PC3200(el 2700) OG 533(133x4)Mhz CPU-bus, men såvidt jeg forstår det finnes ikke dette pr dd (?)

Forørig, finnes det hovedkort som kan stille minnehastighet HELT uavhengig av CPU (og ellers har noenlunde samme spec) ?

Aner ikke hva feks Abit har av innstillinger i sin bios (Abit IT7 MAX, evt Abit BG7)...

Hvis noen lurer på hvorfor, så prøver jeg å planlegge litt framover, minst mulig oppgraderinger(kr kr kr...), dvs at kun* skifter CPU om ca 1 års tid.

(*: av HK, CPU og RAM, i verste fall også skifte HK, men prøve å beholde RAM, Samsung 400mhz ? )

jaja....

---------------------------------------------------

Dagens maskin: en Celeron566@850 1,92vcore, AbitBH6 rev 1.0(!),512SDRAM,Win98FE(!),IBM 9.1GB 7200, Hercules TNT(1!)16MB fra oct -98 :wink: .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-06-01 20:49, Username skrev:

Det beste hadde selvfølglig vært et HK med chipsett som har BÅDE støtte for PC3200(el 2700) OG 533(133x4)Mhz CPU-bus, men såvidt jeg forstår det finnes ikke dette pr dd (?)

Asus P4S533 oppfyller disse kravene.

Lenke til kommentar

hmm, ja, men jeg ville helst ha Intel chip(er det egntlig noen grunn til det ?), og i alle fall USB 2.0(eller har SiS det?) ...

PC3200 støttes uoffisielt på P4S533 ?

Fordelen med SiS versjonen er i at den er relativt billig, så det øker potensialet for total utskifting, sammen med CPU (men hovedkort er av mange grunner det siste jeg har lyst til å skifte ut...)

Men, hvis jeg nå gikk for Intel, hva ville skje i det teoretiske tilfellet jeg nevnte i starten ? Masse feilsituasjoner, permanente filfeil på harddisk/register ?

(Må innrømme at det er noen år siden jeg sist holdt på med "Prosjekt ny PC", så hva jeg ønsker meg og hva som er 'nødvendig'/mulig trenger ikke henge helt sammen, men forsøker å skumme gjennom de nettsider som finnes der ute(tester osv) for å finne den optimale kompromissløsningen... :razz: )

Lenke til kommentar

Username: Ikke noe problem. Neste alle ekstrem klokkere tyr til Intel chipsetter siden disse _alltid_ tåler svært høy FSB (gjennomgående mer enn SiS/VIA).

Kjøp en BD7-II du, mekka 2 PC'er i helga med det kortet - funker fint det :smile:

Lenke til kommentar

Det Epox kortet ser ut til å være et naturlig valg. Personlig sverger jeg til Abit (har alltid gjordt det) og må si at AGP/PCI fix'en er svært hendig til mitt bruk siden både SCSI kortet og nettverkskortet mitt er _svært_ sensitivt PCI hastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...