TiaZzz Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Slitasje tror jeg er det minste problemet. De fleste husker nok en gang de skulle feste en kjøler med slike klips og "den... vil... jo... faen... ikke... på!". Da utdøver du mye større trykk enn ett kilo. Det som derimot er en stor fare ved en så tung kjøler er de gangene kassa utsettes for støt. Tenk deg turen til kompisen din for et lite miniLAN. Alt vel helt til ytterdøra. Da greier du å kjøre kanten i dørkarmen. Dette vil gi alt inne i kassa en karamell, men forskjellen på kabinettet og det inni er at det inne har en trang til å prøve å fortsette turen gjennom døra. Elementær fysikk. Nå er det så lenge siden jeg drev med fysikk at jeg kan ikke gi dere alskens navn på lover og regne ut kraften kjøleren vil ha gitt slik og sånn fart inn i karmen. For å summere: dette er det største problemet med en tung kjøler. Du ser nok flere produsenter som selger for tunge kjølere som gir sterke anbefalinger om å montere av kjøleren ved frakt. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Slitasje tror jeg er det minste problemet. De fleste husker nok en gang de skulle feste en kjøler med slike klips og "den... vil... jo... faen... ikke... på!". Da utdøver du mye større trykk enn ett kilo. Det som derimot er en stor fare ved en så tung kjøler er de gangene kassa utsettes for støt. Tenk deg turen til kompisen din for et lite miniLAN. Alt vel helt til ytterdøra. Da greier du å kjøre kanten i dørkarmen. Dette vil gi alt inne i kassa en karamell, men forskjellen på kabinettet og det inni er at det inne har en trang til å prøve å fortsette turen gjennom døra. Elementær fysikk. Nå er det så lenge siden jeg drev med fysikk at jeg kan ikke gi dere alskens navn på lover og regne ut kraften kjøleren vil ha gitt slik og sånn fart inn i karmen. For å summere: dette er det største problemet med en tung kjøler. Du ser nok flere produsenter som selger for tunge kjølere som gir sterke anbefalinger om å montere av kjøleren ved frakt. Joda, det du sa nå som for meg virket helt korrekt fikk jeg da hets for: Ikke så glupt å flytte på det ihvertfall, når det veier så mye så kan det være at noe snapper inne i kabinettet, men du får jo en sabla god kjøler da. Svar: blablabla angående og rive i sunn et hovedkort med 9 festepunkter...assa da skarru pokker meg riste hardt i kabisset ditt ass... ... tror nok dere tar feil der ass... tihi... teit diskusjon forøvrig, men uansett er poenget at, nei det går jo ikke ann... største sjøsprøytet jeg har lest i mitt liv...blablabla Noen burde følge med i fysikktimen? Jeg som aldri har hatt fysikk en eneste gang visste det jo... Må ikke snakke om ting du ikke heeelt har snøring på? Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Greit nok at det er en stor belastning på hovedkortet at kjøleren henger der, men mitt poeng var følgende: Kjøleren er laget av metall. Det samme er festene på kjøleren. Platen som skal på baksiden av hovedkortet er laget av metall, samme med skruene. Dette vil si at hele feste-anordningen er solid som bare f, og for at kjøleren skal falle ned må en av to ting skje: 1. På mystisk vis knekker et av festene til kjøleren (en stålskru skal knekke for at dette skal skje) 2. På enda mer mystisk vis skal hele området rundt cpu-sokkelen rives rett ut fra hovedkortet (her snakker vi endel G for at det skal være mulig) Min konklusjon: Den kjøleren faller ikke ned hvis du er "uheldig". Den faller ned hvis du insisterer på at den skal det. Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Et hovedkort består av fire-fem(?) lag ledere og en blanding stoffer for selve plata(Noen som husker akkurat hva? Synes å huske silisium iallefall.) Hvis du jogger rundt med kassa og kjøleren står å bøyer på hovedkortet så kan du ødelegge noen av disse lederene. De trenger ikke være store hull for at en maskin er ødelagt. Lenke til kommentar
colakork Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 (endret) Det er jo da tross alt slitasje på alle deler i en data. Festeplaten og skruene er helt sikkert gode og HK er sikkert godt festa, men da blir det slik som dette: Et HK veier ikke mye i det hele tatt, tenk at den kjøler som veier mer enn selve kortet henger på HK. Etter mange bootings, altså temperaturendringer slites festene og faren for at kjøleren skal plumpe nedover kabinettet øker hele tiden.Tenk på at du holder en 2 kilos pakke med mel. Det går helt fint den første halve timen, så blir muskelen slitt og faren for at melpakken detter i gølvet øker betraktelig. Ja, jeg vet at et HK er en klump silisium og litt elektronikk men det er jo helt samme prinsipp bare at melsekken veier mye mindre enn oss selv. Ting blir slitt i forskjellige frekvenser, deler som holder 0.75 kg oppe på et hovedkort slites jo mye fortere enn f. eks. en ram brikke. Dere må da ikke være så utrolig skjevøyde her. Noen ting knekker med en gang, mens andre ting er mye seigere og det tar litt tid før det til slutt må gi seg. For sista gang: Det er en knallbra kjøler MEN den er ikke glup å ha på et vertikalt plassert MoBo. så du tror virkelig at den generelle produsent av vifter og annet "tungt" utstyr til din pc gir blanke f*en i hvor tung varen han skal markedsføre er assa... du tror ikke at HK-produsenter oppgir en makskilo for hvor tung visse ting på HK skal være??jaja... det er nå din mening det... jeg mener seriøst også når jeg sier at det du sa om deler som vil fortsette fram etter kollisjon, g-krefter, osv er LITT mer innviklet enn det.. alle disse festepunktene som jeg preiker om, gpu som støtter hele HK, blir som et "sikkerhetsbelte", i fohold til det du sa om kolisjon i døra... er mange flere ting enn bare "den-ene-krafta" som avgjør hvorvidt ei vifte detter av HK'et ditt eller.. (gjerne med en bit av det også...) nei, når jeg mener at det er helt trygt så er det det, hvis ikke skulle det stått en liste med hvilke HK som ikke tåler vekta, viktig med riktig montasje på HK, ikke rist så og så mange G i maskina di... følg litt med i rettssaks utvikling i USA... masse morsomme påfunn... MvH Daniel Endret 15. desember 2004 av colakork Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå