Gå til innhold

Cu eller AlCu CPU kjøler?


c[`]laburk

Anbefalte innlegg

Har sett på ny kjøler til min AMD 64 3200+ 939, og har kommet fram til disse 2:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=19836 (AlCu)

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=16934 (Cu)

Er forskjellen på disse 2 veldig stor?

Lurer på om man virkelig trenger en klump med 1kg kobber i kabinettet for at det skal bli sånn påsse kalt inni der. Tenker litt på overklokking også.

Duger AlCu'en?

 

Takk!

 

EDIT: Setning som var velgig bra NORGE!

Endret av c[`]laburk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv AlCU kjøleren, og den fungerer utmerket synes jeg. Også har vi det med å ha ca 1 kg hengende på hovedbordet vs 445g. :ermm:

 

Har montert min sammen med viftestyring, og kjører den konstant på minimum fart ----> ingen støy :w00t:

 

Har ingen problemer med å anbefale AlCu, funker sikkert godt Cu også, men jeg tenkte mest på tyngden når jeg anskaffet meg min.....

Lenke til kommentar

Jeg har 7000B-Cu og er storfornøyd! Har socket 754 A64 3400+

Ved 33 grader romtemp:

35 grader idle og 52 grader load ved laveste turtallet som ikke er hørbart.

Ved høyeste turtall har jeg 33 grader idle og 45 grader load som er så vidt hørbart.

 

Med denne kjøleren ser jeg slik ut: :w00t:

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Jeg har 7000B-Cu og er storfornøyd! Har socket 754 A64 3400+

Ved 33 grader romtemp:

35 grader idle og 52 grader load ved laveste turtallet som ikke er hørbart.

Ved høyeste turtall har jeg 33 grader idle og 45 grader load som er så vidt hørbart.

 

Med denne kjøleren ser jeg slik ut:  :w00t:

:hmm: 33 grader romtemp? Er vel nesten umulig å få samme temp på cpu som luften rundt med dataen på... c`n`q på?

 

Edit: c`n`q ikke q`n`q :wallbash:

Endret av notnA
Lenke til kommentar

Nei, har 2 RAM brikker, så desverre ingen Q'n'C :hrm:

 

Men har montert 2 stk 12 dB 80x80mm Papst vifter som blåser mere eller mindre presist rett på Zelman-blokken :thumbup:

Har en tredje vifte av samme type, men denne er påmontert X800Pro kortet mitt i en noe modifisert kjøleløsning :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Nei, har 2 RAM brikker, så desverre ingen Q'n'C :hrm:

 

Men har montert 2 stk 12 dB 80x80mm Papst vifter som blåser mere eller mindre presist rett på Zelman-blokken :thumbup:

Har en tredje vifte av samme type, men denne er påmontert X800Pro kortet mitt i en noe modifisert kjøleløsning :)

[OT]

 

Hva er "Q'n'C"?

har aldri hørt det uttrykket før :roll:

 

[OT\]

 

Ville heller gått for XP-120. Kobber veier noe sinnsykt! Men det som teller er jo kjøleevnen, og da er jo mange ribber ekstremt gode. Hvis du ikke flytter så mye på kabinettet ditt så kan det jo ikke skade med en sånn Cu- 120 mm. ville funnet en slags støttemekanisme for den da. en kilo hengende rett over grafikkort er ikke ideelt på noen måte...

Lenke til kommentar

Har nettopp kjøpt meg Cu selv... blei inspirert av denne tråden faktisk, men uansett... min idler på 25 (på 1330RPM's!!!!!!!!!!!!!!), har ikke prøvd lang load ennå ettersom jeg skal på jobb kl 8 i morra, får jeg heller ikke tid til å sjekke, men lover og edite her når jobben er gjort... eneste jeg hører for øyeblikket er GPU'en... veldig "høyt" plutselig... :p

Har forresten AMD Athlon 64 3500+ (Newcastle) s939... den idlet på 35 med boxed vifta... og loada med 50... hver bidige irriterende gang...

 

MvH Daniel

 

PS: CU veier ikke 1 kg... tullebukker... 750gram... stor forskjell... :roll: ... og den er heller ikke for tung for HK, hørt sånt tull.. funker jo utmerket!!!!

Endret av colakork
Lenke til kommentar
Har nettopp kjøpt meg Cu selv... blei inspirert av denne tråden faktisk, men uansett... min idler på 25 (på 1330RPM's!!!!!!!!!!!!!!), har ikke prøvd lang load ennå ettersom jeg skal på jobb kl 8 i morra, får jeg heller ikke tid til å sjekke, men lover og edite her når jobben er gjort... eneste jeg hører for øyeblikket er GPU'en... veldig "høyt" plutselig... :p

Har forresten AMD Athlon 64 3500+ (Newcastle) s939... den idlet på 35 med boxed vifta... og loada med 50... hver bidige irriterende gang...

 

MvH Daniel

 

PS: CU veier ikke 1 kg... tullebukker... 750gram... stor forskjell... :roll: ... og den er heller ikke for tung for HK, hørt sånt tull.. funker jo utmerket!!!!

Ikke så glupt å flytte på det ihvertfall, når det veier så mye så kan det være at noe snapper inne i kabinettet, men du får jo en sabla god kjøler da.

Lenke til kommentar

kan alltids støttes opp med litt tråd festet til kabinettramma etc :p

Har fkatisk tenkt litt på det selv, men tviler på det er noen vits - kjøleblokken sitter støpt allerede. Tviler på den kan falle av med det første, men vil jo selvfølgelig ta den av om jeg skal flytte maskinen ut av huset.

 

Noen andre innvendinger angående å "henge opp" kjøleblokken for å gi støtte? :)

Lenke til kommentar

HOI! oppd. igjen her... ligger på 1300RPM's på 43grader full, og på 2220RPM's på 41grader load... må si meg fantastisk fornøyd med kjøpet her... en knallsuksess!!!!

 

angående og rive i sunn et hovedkort med 9 festepunkter...assa da skarru pokker meg riste hardt i kabisset ditt ass.. mitt sitter hvertfall som støpt, og har prøvd å rikke i det.. går jo bare ann å sige det sidelengs en mm ella noe så stopper det... tror nok dere tar feil der ass... tihi... teit diskusjon forøvrig, men uansett er poenget at, nei det går jo ikke ann... største sjøsprøytet jeg har lest i mitt liv...

 

MvH Daniel

Lenke til kommentar

det er da ikke at hovedkortet skal røskes ut vi snakker om her, det er den eventuelle faren at kjølerens festepunkter ødelegges slik at prosessor følger med --> ødelegges. Dessuten så kan kjøleren dette ned på gfx-kort og eventuelle PCI kort. HK bør henge på rimelig godt uansett det, men at permanente skader kan oppstå er det største problemet

 

kan alltids støttes opp med litt tråd festet til kabinettramma etc 

Har fkatisk tenkt litt på det selv, men tviler på det er noen vits - kjøleblokken sitter støpt allerede. Tviler på den kan falle av med det første, men vil jo selvfølgelig ta den av om jeg skal flytte maskinen ut av huset.

 

Noen andre innvendinger angående å "henge opp" kjøleblokken for å gi støtte? :)

 

Vel alt går vel an med en Dremel? Du trenger riktignok litt ideer i hodet da. men det ville vel ikke være vanskelig å mekke en sånn tingest sammen? Litt lodding, dremling og tenking burde vel ta kaka.

Lenke til kommentar

Desverre har jeg ikke den type redskaper for hånden, så jeg må improvisere med de enkle tingene jeg har her. Har for øvrig modifisert kjøleren på mitt X800Pro med en 80x80x25 mm vifteramme, en 12 dB 80x80mm Papstvifte og superlim. Jeg synes denne kjølere er fin da jeg kan ta av viften fra den vifterammen jeg limte over stock-vifta. :D

Temperaturen på GPU core sank med bare 4-6 grader - men det ser tøft ut i det minste :p Tror jeg trenger en bråkbøttevifte for å få den store forskjellen

 

Angående den Zalman kjøleren og transport er jo det enkleste å bare legge kabinettet på siden slik at blokken ligger og hviler på hovedkortet istede for å henge fra den. Vil tro det skal en del g-krefter til for å kunne rykke kjøleren av når den "ligger" på hovedkortet - og da vil jeg tro det er en del andre komponenter som ryker før kjøleren løsner fra HK. Hovedkortet virker meget solid så å bare la den kjøleren henge der uten at man skal flytte PC'en ut av huset vil jeg tro det er bortkastet å investere tid i å knote fram en alternativ festeløsning på egenhånd.

Vil man ta ekstra hensyn er det jo bare å skru den av.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

det jeg mener er ikke at den skal røskes i heller...

 

det er da ikke at hovedkortet skal røskes ut vi snakker om her.....etc...

 

har sett på kjøleren nå, og kan ikke se den store forskjellen i hverken stock eller cu-vifta... følger jo med solid bakplate med tjukke gode skruer, og nok med foringer (riktignok i papp, er jo bøyelige hvertfall), så poenget da er jo at bare man passer på å få skrudd godt nok fast skulle dette problemet være ute av verden... ser ikke problemet i 1kg på hovedkortet når du har festet det på 9 steder, med tjukke skruer og solid bakplate... jeg ser hvertfall for meg at stock vifta ikke er særlig mere trygg...

 

MvH Daniel

Lenke til kommentar

Det er jo da tross alt slitasje på alle deler i en data. Festeplaten og skruene er helt sikkert gode og HK er sikkert godt festa, men da blir det slik som dette:

 

Et HK veier ikke mye i det hele tatt, tenk at den kjøler som veier mer enn selve kortet henger på HK. Etter mange bootings, altså temperaturendringer slites festene og faren for at kjøleren skal plumpe nedover kabinettet øker hele tiden.Tenk på at du holder en 2 kilos pakke med mel. Det går helt fint den første halve timen, så blir muskelen slitt og faren for at melpakken detter i gølvet øker betraktelig. Ja, jeg vet at et HK er en klump silisium og litt elektronikk men det er jo helt samme prinsipp bare at melsekken veier mye mindre enn oss selv. Ting blir slitt i forskjellige frekvenser, deler som holder 0.75 kg oppe på et hovedkort slites jo mye fortere enn f. eks. en ram brikke. Dere må da ikke være så utrolig skjevøyde her. Noen ting knekker med en gang, mens andre ting er mye seigere og det tar litt tid før det til slutt må gi seg. For sista gang: Det er en knallbra kjøler MEN den er ikke glup å ha på et vertikalt plassert MoBo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...