leigulas Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Har nylig kjøpt meg AMD 64 3500+ (130nm) socket 939, Asus a8v deluxe (ai overklokking) Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB (512x2) Er grønn når det gjelder overklokking, men kan navigere meg lett gjennom biosen . Systemet er kun stabilt med 3% overklokking, og det er jo gangske lite må jeg si. Jeg bruker boxed viften, så jeg regner med om jeg skal kunne klokke cpu'en noe særlig så bør jeg skaffe noe som kjøler mye bedre, helst vifteløs vannkjøling. Ser at de fleste ikke får den høyere opp en 2.4/2.5 men hva slags kjøling er brukt? Har noen instruksjoner om hvordan jeg manuelt kan overklokke cpu og ram på et asus a8v D. hk? Tips om hvilke kjøleløsninger jeg bør ta i bruk og hva som er makstemp. på denne cpuen tar jeg i mot med glede. Noen kommentarer til minnet jeg bruker? Lenke til kommentar
leigulas Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 Jeg kom over et ganske kjekt program Clockgen (http://www.cpuid.com/clockgen.php) (finnes til de fleste hovedkort) Her kan man overklokke direkte fra windows. Veldig simpelt i bruk. Ta en titt. Med boxed viften klarer jeg ikke å holde windows stabilt med mer enn 211x11 med min Newcastle 3500 s939. Som tilsvarer 2325. Dette med default timings, og volt på cpu og minne. Kjørte den opp i 2400 mhz med samme instillinger. Fikk da disse resultatene på pcmrk04: Cpu 4367 Minne 4967. Selv med full load av cpu skjedde ingen ting galt. Temp kom opp i 54. Men etter en stund fryste windows uten at cpuen ble belastet. Ok... Hvor høyt kan jeg klokke cpu'en med viften jeg har? Er det noe poeng i at jeg skaffer f.eks en Thermalright XP120 120mm eller en Zalman cnps7000b-cu? Hva er den direkte årsaken til at overklokkinga feiler? Er jeg nødt til å øke volten på ram cpu og gpu jo høyere jeg overklokker? Jeg forsøkte å øke volten på cpu til 1.65v og ram 2.8 med 220x11. Under testing kom temp. oppe i 59 og jeg abrøt testen. Selv med ett program som gjør overklokkinga lettere sitter jeg fast her. Har noen gode tips? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 (endret) Det høres ut som du møter veggen på grunn av HTT. Juster denne ned ett hakk og FSB opp en god del hakk. -KJ EDIT: Litt forvirrende antall omtalt... Endret 18. desember 2004 av jevel Lenke til kommentar
leigulas Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 Hva med volten på ram og cpu? Og timings.. Hvorfor mener du at litt høy htt verdi er problemet? (211,4) Hvor mange mhz vil en Htt verdi representere? Lenke til kommentar
leigulas Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 Hvilke fordeler vil jeg kunne dra nytte av dersom jeg øker eller senker mpverdien? Denne prosessoren har vel ikke låst (hvordan det nå er mulig) mp slik som winchester? Lenke til kommentar
leigulas Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 (endret) Dobbelpost Endret 17. desember 2004 av leigulas Lenke til kommentar
jevel Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Ikke bland sammen HTT og multiplyer. HTT er en multiplyer som avgjør hastigheten på HyperTransportbussen. A64 er veldig følsom for overklokking av denne. På S754 ligger denne normalt på 800MHz, mens den på S939 ligger på 1000MHz. Det vil si at den ligger på S754 som FSB x 4 og på S939 som FSB x 5. For å nå 270MHz FSB som jeg har gjort på et par av mine S939 så må jeg derfor ned i 3 X på HTT. -KJ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå