Gå til innhold

Barton 2500+ kneler på 48 grader

Anbefalte innlegg

Jeg har anskaffet meg Abit NF7-S v2.0, og flyttet min barton 2500+ over på dette. Den har klokka greit på mitt gamle Abit KX7-333R, 171MHz X 13,5=2310MHz på 1,8volt. Jeg kom ikke høyere pga FSB og multiplier-begrensing på det kortet.

Den opererer like godt med disse innstillingene på NF7, men jeg hadde jo trodd at det skulle gå ann å dytte den høyere opp på dette. Her er det mulig å sette spenninga opp til 2,3volt, MP opp til 22, og FSB kan stilless mye høyere.

Jeg kjører den nå på 183MHz X 13 @ 1,84V. Jeg har ikke pushet opp mer FSB pga at jeg har OCZ-minne 1X512MB på kun DDR366.

Jeg har vannkjøling med Swiftech kobberkjøler og Arctic Silver kjølepasta.

Idle-temp ligger nå på 42-43grader. Load på 45grader.

Jeg vil annta at jeg kan nå høyere hastighet ved å øke multiplier og øke vcore.

Men da kommer problemet. Økes vcore til 1,9 og hastighet til 183X13,5=2470MHz starter Windows XP og tempen går opp i 46-48 idle, hvorhen den da gir blåskjerm, og ved reset begynner maskina å ule som en brannbil, det vil si at den angivelig overoppheter i følge en side på nettet.

Hvorfor overoppheter den på en slik temp :hmm:

Jeg har nyeste bios v26, og overtemp-vernet i bios har jeg satt til 65grader, så det kan ikke være det som slår inn.

Jeg prøvd å montere vannblokka på nytt, med rensing og påføring av ArcticSilver på nytt.

Ble lang utgreing dette, men er det noen som har noe peil på dette så takker jeg for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fingertesten min (inntil neserste del av blokka, kobberet) kjennes ikke spesielt feberaktig ut. Har en liten mistanke om at kortet mitt viser en aning høy temp.

Det med minnet har også slått meg, nå har jeg

OCZ PC3000 minne på cas 2, og 3-3-5. Det kjørte på 2-2-2-5 på mitt gamle KX7-333R, riktignok på 171 MHz FSB. Det har kobberplater på begge sider. Vdd har jeg satt på 2,7 volt. Prøver å finne ut om det tåler mere, men tør ikke sette det høyere. Har ikke penger nok til å svi RAM'en. Tror dere det tåler mer spenning? NF7 kan jo tilby ram'en 2,9volt....

Endret av tomcse
Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri... I dag starta maskina med en CPU-temp som har stabilisert seg på 36 grader idle, helt uten videre! I går kveld lå den på 45 grader. Da var vanntemp'en 28 grader. Nå er vanntemp'en 26 grader.

Maskina ga bluescreen to ganger i går kveld. Etter første gang satte jeg CPU-spenninga opp til 1,93v dvs 1,89volt i realiteten. Etter andre bluescreen tok jeg sjansen til å sette Vdd opp til 2,8v, noe som viser 2,85V i MBM5.

Nå er den mye mer stabil. Og utrolig nok er CPU mye kjøligere. Snodig :hmm:

Lenke til kommentar
Hvilken vannkjøling er det du har ? :dribble:

Jeg har Swiftech MCW462B oppå CPU'en,

Eheim 1048 pumpe (nedsenket i plastbeholder med ca 5 liter væske), og den gamle Senfu-radiatoren fra 4 år tilbake. Den har jeg modifisert slik at den har 2 80mm vifter på begge sider, og de latterlig tynne inngangsniplene er kappet av slik at jeg får utnyttet den fullt ut. Bruker 3/8"-slange.

Kretsen er slik: Tank>pumpe>CPU>radiator>tank.

Alt er plassert utenfor kabinettet.

Skulle hatt større slanger og en metalltank med mindre væske i, men det blir slik inntil videre.

I skrivende stund er vanntemp 28,3 og CPU idle 38.

Har hørt mye om at Abit viser for høy temp, men dette kan da så alldeles ikke være for høyt!

Lenke til kommentar

Nei nå...!

Siden jeg skrev forrige innlegg om at tempen lå midt på trettitallet, har maskinen vært avslått noen timer.

Når jeg nå startet opp igjen, ligger idle-tempen midt på 40-tallet :dontgetit:

Hva er dette?

Kommer den liksom til å vise rundt 35 grader neste gang jeg slår på maskina?

Både MBM5, nVidia System Utility og BIOS er til en hver tid samstemt om temperaturene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...