Gå til innhold

Piping fra HD - dårlig tegn?

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Jeg vet at dette har vært oppe til diskusjon før, men jeg fant ingenting når jeg søkte. Tingen er at jeg har en veldig irriterendes harddisk som piper konstant. Det er en høyfrekvent og avskyelig pipelyd som er et par hundredeler på, et par hundredeler av. Dette skjer som regel hele tiden, men avtar når jeg belaster maskinen. Ønsker jeg det helt stille, setter jeg på iTunes og lar musikken spille med volumet på null. På denne måten belaster jeg disken og pipingen avtar.

Det er også mulig dette har noe med viften i maskinen å gjøre, men det tror jeg ikke. Er det noen som opplever det samme, eventuelt har en løsning på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Det var nesten litt viktig ja; det er en Hitachi Travelstar 7K60.

Før var problemene mye mer moderate, men nå begynner det å bli litt for mye synes jeg.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Er du sikker på at dette er disken? Har vært borti samme problemet med høyfrekvent pipelyd når maskinen er idle et par ganger, begge gangene var det faktisk prosessoren lydene kom fra.

Prosessoren? Jeg antar at du da mener viften?

Lenke til kommentar

Nei, faktisk prosessoren. Jeg stoppet vifta noen sekunder for å sjekke om det kunne være det, men nei. Lyden kom fra prosessoren, og kom kun når jeg brukte Waterfall el.l. til å kjøre HLT-kommandoer på prosessoren når den var idle (brukte Win98 i de tider)

Den første prosessoren jeg merket dette på, var en K6/2-450, den andre var en av mine senere prosessorer (Duron eller Thunderbird)

Edit: Men du har sikkert rett når du sier at lyden kommer fra disken, da...

Endret av Flex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

En fin test på å sjekke om det er viften er å blåse inn i siden, der luften kommer ut. Kald luft da, mener jeg. Det ser ut til å funke. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hadde en hardisk i ferrarien min som lagde pipe lyder. lagde pipelyder hele tiden MEN mer underbelastning da.

Bare ringte til acer og de sendte meg ny. gikk på forsikringen. er jo bare å prøve det da. Hvid du fortsatt har garanti på den.

Jeg har fortsatt garanti ja, men å sende avgårde disken min til Whitebox er nok ikke det lureste, spesielt ikke i juletider.

Jeg hadde et liknende problem og fikk fjernet det ved å deaktivere strømstyringen til USB roothuben.

Hvordan gjorde du det?

Lenke til kommentar
-->Kontrollpanel-->System-->Maskinvare-->Enhetsbehandling-->Universal seriell busskontroller-->Strømstyring, så haket av tillat masinen å spare strøm.

Vil dette påvirke batterilevetiden?

Skulle tro det, i og med at du fjerner størmstyringen. Hvor mye vet jeg ikke, har ikke opplevd det som nevneverdig reduksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...