a.4 Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Hei. Jeg forsøker å formatere min laptop, men får den ikke til å boote fra dvdromen. Jeg har satt opp riktig bootrekkefølge, og inne i windows, klarer den fint å instalere xp fra cden. Hva gjør jeg. Og en ting til. Er det mulig å lage en partisjon av en disk med en partisjon og NTFS system uten å formatere? Mvh a.4 Lenke til kommentar
-= El Diablo =- Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Er det mulig å lage en partisjon av en disk med en partisjon og NTFS system uten å formatere? Er ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener her, men det er mulig å konvertere en FAT16/32-partisjon til NTFS uten å formattere ja. Fra kommandolinje: convert x: /fs:ntfs Hvor x erstattes med riktig stasjonsbokstav.... Lenke til kommentar
eiaaa Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 (endret) Det går så langt jeg vet ikke ann å partisjonere en disk uten å formatere. Hvis jeg forstod deg rett: Du har en disk på feks. 10 gb. Denne har 1 partisjon, uviktig om det er NTFS eller FAT32. Vil du så opprette 2 partisjoner, dvs feks. to på 5 gb - er du nødt til å formatere begge partisjonene (hele disken). Når det gjelder boot fra DVD/CD må du inn i BIOS og endre boot rekkefølgen. Er den riktig, skal det fungere - med mindre det er noe galt med det boot-devicet du setter den på (eller noe annet galt, selvsagt). Endret 6. desember 2004 av eiaaa Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Hørt om Partition Magic? Lenke til kommentar
a.4 Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 (endret) Boot rekkefølgen er riktig, og jeg har prøvd med to forskjellige cd-rom'er har stuka lenge nå, og det største problemet mitt nå er at jeg ikke klarer å formatere fordi windows ligger på den eneste partisjonen jeg har. Har foresten NTSC. Endret 6. desember 2004 av a.4 Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Hørt om Partition Magic? ....som kan legge til en ny partisjon uten å formatere, fra windows Lenke til kommentar
a.4 Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 takk for tipset, laster det nå. men hvordan i all verden får jeg formatert??? Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Leser den cd'en når du booter? Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Jeg forsøker å formatere min laptop, men får den ikke til å boote fra dvdromen.Jeg har satt opp riktig bootrekkefølge, og inne i windows, klarer den fint å instalere xp fra cden. Hva gjør jeg. hvis du har en "selvlaget" versjon av xp så kan det godt hende at den ikke er bootbar. hvis dét ikke er problemet så tror jeg du må gi en nærmere beskrivelse av hva som egentlig skjer, med feilmeldinger etc. Lenke til kommentar
Seymour Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Antar du ikke har diskettstasjon siden du ikke bruker bootdisk.. Men hvis du har det kan du jo bare ta en god gammel win98-bootdisk. Lenke til kommentar
a.4 Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 det virker som om den prøver å lese, men ikke finner noe på den, så går den videre til hvilket operativsystem jeg vil starte... Men når jeg åpner cden inne i windows, kommer den opp som windows xp cd... Lenke til kommentar
a.4 Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 har diskettstasjon, men kan bare bruke enten eller... går det ann å oprette boot diskett fra xp? Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Dere som sier at du ikke trenger å formatere, er dere sikker på at dere ikke mener at det holder med quick-format? Kan du ikke starte installasjonen av XP på nytt fra CD'en i Windows? Syntes å huske at w2k kunne gjøre det i w98 hvertfall. At installprogrammet la seg på disken og ble kjørt ved neste boot. Lenke til kommentar
Seymour Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Bruk en win98 bootdisk, boot med cd-rom. Så går du inn på cd-rommen da du kommer ut i dos. og /i386/ og kjør winnt. Funker hvertfall i win2000, og jeg tror muligheten er der i xp. hvis ikke så finner du fort ut hvilken fil du skal starte gjennom din venn, Google Lenke til kommentar
a.4 Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 det går, men instalasjonsfilene legger seg på den eneste partisjonen jeg har, og derfor får jeg ikke lov til å hverken formatere eller slette partisjonen slik at jeg kan opprette to partisjoner.... Lenke til kommentar
Seymour Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 det går, men instalasjonsfilene legger seg på den eneste partisjonen jeg har, og derfor får jeg ikke lov til å hverken formatere eller slette partisjonen slik at jeg kan opprette to partisjoner.... Med partition magic kan du gjøre den partisjonen du har nå mindre, og så opprette en dy partisjon på den ledige plassen, det forutsetter da at du har ledig plass på den ene partisjonen du har. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Dere som sier at du ikke trenger å formatere, er dere sikker på at dere ikke mener at det holder med quick-format? Kan du ikke starte installasjonen av XP på nytt fra CD'en i Windows? Syntes å huske at w2k kunne gjøre det i w98 hvertfall. At installprogrammet la seg på disken og ble kjørt ved neste boot. med partition magic så kan du herje vilt uten å formatere, slik har programmet fungert i ganske mange år. helt sant! vær forøvrig klar over at du ikke kan formatere med en win98-diskett hvis du har ntfs på disken. men som du sier, det går an å lage en haug med winxp-disketter som du kan boote fra. sjekk www.bootdisk.com. Lenke til kommentar
a.4 Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 takk og takk, hvor finner jeg Partition Magic? Lenke til kommentar
Seymour Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 www.download.com har vel, men mener at man ikke fikk lagre endringer da. Så du må nok skaffe det på andre måter, *host kremt* Lenke til kommentar
Lothorian Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Jeg formaterte maskina mi igår og la inn XP på nytt. Hadde samme problemet. Putta CD'en inn i DVD-ROM'en, men den nekta å boot'e fra den. Jeg visste at boot-rekkefølgen i BIOS var riktig (dobbelsjekka dette). Til slutt oppdaget jeg at jeg ikke hadde satt opp CDROM på IDE-kontrolleren. DVD-ROM'en min står på secondary slave. Etter at jeg satte denne til CDROM i BIOS funka alt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå