Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kjapt: svitsj\Hub spm. Forskjell? o.l

Anbefalte innlegg

Hei.

Slik går internett linja nå: Adsl modem §-----> Svitsj §----> Pcer.

Pg.a. bestilling av ip telefoni, så ville jeg gå til innkjøp av en ekstra "fordeler". Det ble til en HUB fordi det var det billigste alternativet hos webshoppen.

Ser da for meg at linja vil se slik ut: (ip telefoni også tilkoblet til Hub)

Adsl modem §------> Hub §----> Svitsj §---- Pcer

Har ikke hatt noen erfaring med Hub, og lurer derfor på om dette vil fungere..

Hva er forskjellen på hub og svitsj?

Tengte jeg også skulle kjøpe meg en ekstra tcp\ip nettverkskabel til hubben.

Forstår meg ikke helt på hva shoppene kaller dem, men kan denne stemme?

Takk på forhånd :thumbup:

Endret av Deuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ingen nettverksekspert, so correct me if I'm wrong.

Men en HUB som får inn trafikk sender den samme trafikken ut på alle portene.

Mens en switch vil huske f.eks at maskin A sitter på port 1 (f.eks), og hvis det kommer trafikk fra maskin B som skal til maskin A så sendes trafikken kun ut på port 1.

Osv osv....

Det gjør at med en HUB så vil maskin C bli neddynget med trafikk som egentlig skal til maskin A.

Tungt forklart, men det var det beste jeg klarte klokka kvart på tre om natta. ;)

Prisforskjellen mellom HUB og Switch er ikke så stor, så jeg mener at å kjøpe HUB bare er dumt.

Det er min personlige mening, og det finnes sikkert andre meninger også....

Endret av snole
Lenke til kommentar

Vel, den grunnleggende forskjellen er at en svitsj dirigerer datapakker direkte til sitt bestemmelsessted i en lagret tabell der den har oversikt over alle komponenter i nettverket. En hub har ikke denne egenskapen og vil derfor sende pakkestrømmen ut til samtlige komponenter i nettverket, bare for å finne mottaker. En hub vil derfor bruke mye båndbredde der svitsjen dirigerer pakken direkte til mottaker.

Correct me if I'm wrong.

Edit: Too late :p

Addon: Ja, å kjøpe en HUB er ikke en god løsning. Prisen er også ca den samme. Noen som vet hvorfor de lager hubber enda?

Endret av Rufati
Lenke til kommentar

http://www.efast.no/PartDetail.aspx?q=r:pg;c:36172;p:235166

Den var jo tilogmed rimeligere..... 3Com er jo snopt.....

Eller evt gå opp til denne 8 porteren, så slipper du 2 svitsjer.

Greit siden hastigheten mellom switchene er max 100 Mbit, og kan bli en flaskehals.

http://www.efast.no/PartDetail.aspx?q=r:pg;c:36172;p:235167

Wow....

Kult å se at efast er 100 spenn rimeligere på den 8-porters switchen enn komplett.....

372,- vs 475,-

Endret av snole
Lenke til kommentar

Å! Jeg er ikke mye til leiteren :huh:

Det er altså et ytelsestap mellom 2 svitsjer?

Grunnen til at jeg skulle ha en ekstra svitsj var at jeg har PCen nede i kjelleren.

Altså:

Fra modemet skal det gå en nettverkskabel til Svitsj (oppe) og fra svitsjen oppe, en TP kabel til IP telefoni adapter, en tp kabel til familie PC (oppe) og en TP kabel til Svitsj (nede), som deretter har kabel til min PC (jevnlige mini LAN arrengeres nede)

Noe bedre fungerende forslag?

Edit: Rettelse på nettverksdelinga

Endret av Deuz
Lenke til kommentar

Problemet med å ha 2 switcher kontra 1 er som følger.

La oss si at man har 8 PC'er (worst case).

Med en 8 porters Switch vil man kunne få 100 Mbit mellom alle PC'ene.

F.eks mellom PC 1&5 og 2&6 og 3&7 og 4&8.

(Switchen håndterer ganske store mengder data internt).

Hvis man bygger opp det samme nettverket med 2 stk 5 porters Switcher vil man kun få 100 Mbit mellom PC'er koblet på samme switchen.

(Med mindre kun 1 PC på hver Switch snakker sammen på samme tid.)

Dvs at hvis PC 1&5 overfører mye data mellom seg, vil PC 2&6, 3&7, 4&8 få liten hastighet seg mellom, siden maks hastighet mellom Switchene er 100 Mbit.

Dette vil kun merkes ved store belastninger (trafikk) og til hjemmebruk trenger man vel egentlig ikke å tenke slik.

Men på bedrifter må man holde tunga rett i munnen når man bygger opp et nettverk, ellers kan man fort "lage" flaskehalser.

Hvis jeg forstår ditt oppsett rett, så vil det være best med en switch oppe.

Men hvis du kan sette IP-telefoni adapteret nede sammen med switchen, kan du gå for en 8 porters switch for å gjøre det enkelt.

Eller kjøpe en 8 porters å sette nede og sette den gamle 5 porters'en (eller hva du nå har) oppe.

(Greit å ha ekstra porter nede i reserve.)

Du ser selv, det er du som sitter med lommeboka.... :D

Endret av snole
Lenke til kommentar
Fra modemet skal det gå en nettverkskabel til Svitsj (oppe) og fra svitsjen oppe, en TP kabel til IP telefoni adapter, en tp kabel til familie PC (oppe) og en TP kabel til Svitsj (nede), som deretter har kabel til min PC (jevnlige mini LAN arrengeres nede)

Så nå at jeg skreiv feil angående nettverkstilkoblinger..

Vet ikke om det forandrer noe...

Jeg vil ikke tape så mye på det, vil jeg?

Det eneste blir vel litt dårligere kommunikasjon med Foreldrene mine sin PC.

Nå tengte jeg å kombinere familie PCens lette internett og tekstbehandling bruk, med en lasteserver.

Dvs foreldrene mine bruker den til sitt lette bruk, og jeg fjernstyrer den til å sette på downloads fra min PC. Da følger det også med noe overføring (musikk o.l) fra familie PC til min, så litt dumt var det allikevel :ermm:

Tja :hmm:

Lenke til kommentar

Etter videre studering av hva du skrev, så tror jeg at det ikke vil bli noe ytelsestap allikevel.. Normalt vil bare svitsj "1 pc familie oppe" og svitsj "min 1 pc nede" kommunisere, noe som vil (hvis jeg har forstått deg rett), kjøre på 100mbit.

Når venner kommer snikende, så vil de være tilkoblet på svitsj "nede"

Da blir det til at 1 PC (min) har trafikk med Svitsj oppe, og intern trafikk mellom alle kamerater+meg, nede tilkoblet til kjeller svitsj.

Ikke det at det har så mye å si, siden det ikke er ofte det blir arrangert kjeller LAN, men vil det på noen måte bli et tap noenplass?

Lenke til kommentar

Som sagt, til hjemmebruk er det egentlig ikke vits å tenke slik.

Skulle bare forklare litt.

Synes det er så liten forskjell mellom 5 og 8 porter at det er like greit å gå for en 8 porters.

Før eller senere får man bruk for de ekstra portene alikevel.

I alle fall min egen erfaring. :D

Uansett, lommeboka bestemmer ;)

Lenke til kommentar
Men hvis du kan sette IP-telefoni adapteret nede sammen med switchen, kan du gå for en 8 porters switch for å gjøre det enkelt.

Eller kjøpe en 8 porters å sette nede og sette den gamle 5 porters'en (eller hva du nå har) oppe.

(Greit å ha ekstra porter nede i reserve.)

Du ser selv, det er du som sitter med lommeboka.... :D

Nei, da. Skjønte at det ikke var så viktig angående tilkoblinga, men interessant :)

Vil bare takke for hjelp å slikt..

Og selfølgelig et siste spm ;)

Nå har det seg slik at jeg har fra før en Sunsway/ST Lab Switch 10/100 8P.

Blir til jeg kjøper en fra 3com.

1 svitsj vil uansett holde seg oppe med adapteren til en hver tid, så hvilken bør brukes nede? Noe ytelsesforskjel når det gjelder svitjer utenom kvalitet?

Lenke til kommentar

Tja, har personlig ikke så mye erfaring.

En kompis av meg som jobber i IT-bransjen sa at de billige fra 3Com ikke var bra.

Jeg har alltid hørt at 3Com er kremt utstyr.

Det som skiller Switchene er vel hvor mye trafikk den kan håndtere internt.

En 8 porters Switch skal jo helst klare 100 Mbit duplex mellom 8 maskiner.

Det betyr at den må kunne håndtere 800 Mbit dataforflytting simultant.

For hjemmebruk trur jeg du merker svært liten forskjell mellom forskjellige Switcher i samme prisklasse.

Selv har jeg en Signamax som jeg fikk. Den skulle kastes.

Sikkert ikke spesielt krem, men den gir meg full pupp når jeg upper greier til Xboxen min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...