Gå til innhold

Har AMD en overraskelse på lur?

Boralis

Anbefalte innlegg

AMD projects January Shock'n'Awe

The whole thing started about a year and a half ago when IBM seemingly begrudgingly gave AMD the 'good' 90 nanometre process, and with a stroke of the pen made most of AMD's process problems go away.

The problem is that the second gen parts are vastly improved chips. They will have such goodies as SSE3 and DDR2, but that most likely won't be turned on initially. This new stepping is the one worth shouting from the rooftops, and AMD will.

http://www.theinquirer.net/?article=20049

SSE3 og DDR2

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AMD projects January Shock'n'Awe

The whole thing started about a year and a half ago when IBM seemingly begrudgingly gave AMD the 'good' 90 nanometre process, and with a stroke of the pen made most of AMD's process problems go away.

The problem is that the second gen parts are vastly improved chips. They will have such goodies as SSE3 and DDR2, but that most likely won't be turned on initially. This new stepping is the one worth shouting from the rooftops, and AMD will.

http://www.theinquirer.net/?article=20049

SSE3 og DDR2

Interessant greie. Jeg har sett AMD fansen på engelsek språklige boards nå begynne å "slåss" seg imellom om det er bra med DDR2. Mange av de har jo brukt det som et billig argument mot Intels platformer og nå står de altså i fare for å møte sine egne i døra. Vel vel, sånn kan det gå når en er litt høyere på pæra enn kompetansen tilsier. :p

Jeg tro nok AMD kommer til å slå på stortromma i Januar ja. De vil antagelig være i stand til å levere alt det P4 600 serien kan levere og det ved et lavere effektforbruk. Ytelses forskjellene blir vel som "vanlig":

AMD = spill og kompliering

Intel (netburst) = audio og video

samme gamle "myten" holder altså i stor grad.

Jeg er imidlertid ikke veldig optimistisk på vegne av AMDs evne til å øke frekvensen på deres 90nm A64 prosessorer. Den CMOS prosessen de fikk på billigsalg hos IBM (antagelig for å gjøre Opteron mer konkurransedyktig mot IPF som igjen er en mye større utfordrer til Power 5 enn Opteron er. Slettes ikke usannsynlig konspirasjons plott det :whistle: ) vil nok bidra til å øke frekvensene noe, men etter å ha sett shmoo kurven til PPC970fx så er det ikke nevneverdig grunn til å skjelve i buksa. 40W ved 2GHz og 100W ved 2.5GHz for PPC970fx er ikke dramatisk overbevisende.

Med andre ord; netburst produktene til Intel (Celeron, P4, Xeon) kommer til å få det tøft. P-M vil neppe merke stor forskjell i presset da Centrino platformen er overlegen konkurrentene og P-M er strengt tatt mer effektiv på typiske laptop oppgaver uansett. IPF (Itanium) får nok nærmest umulig oppgave i å inta 2-way servere så lenge Opteron kjører på IBMs 90nm prosess og IPF kjører på Intels 130nm prosess. Overgangen til 90nm Itanium prosessorer (Montecito og Milington) ser imidlertid ut til å gi et produkt som er teknisk mye bedre enn dual core Opteron på 90nm, men dual core Opteron vil antagelig få 6 til 3 måneders forsprang i markedet og har jo altids fordelen av å være kompatibel med all x86 programmvare (i motsetning til IPF) som igjen er den mest utbredte.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

DDR2 er ikke dumt det, men ser ikke poenget med det hvis det ikke gir bedre ytelse enn DDR1, men i høye hastigheter blir det sikkert bedre.

Hvem som egentlig har laget AMD sin suksessprosessor? Tenker du på selve prosessen da eller. Har lenge vært klar over at AMD og IBM sammarbeider, men så vidt jeg vet så er det AMD som har designet prosessorene sine selv... :roll:

Mener fortsatt at DDR2 er unødvendig hvis det ikke er like bra eller bedre enn DDR1. Men alikevel, greit å ha muligheten til bruke det... :yes:

Lenke til kommentar

Vel DDR var det vel og skepsis til med det samme den kom , DDR 2 vil nok utvikle seg den og det er vel bare spørsmål om tid .

Når det gjelder amd`s suksessprosessor er det iallefall helt klart at den ikke hadde vært på markede i dag uten IBM sin hjelp .

Jeg ser ikke dette er galt ,men en ting å ha i bakode når det snakkes om hvor fantastisk flink amd er , husk det meste de har laget er laget på "andres" ting .

Lenke til kommentar
Vel DDR var det vel og skepsis til med det samme den kom , DDR 2 vil nok utvikle seg den og det er vel bare spørsmål om tid .

Når det gjelder amd`s suksessprosessor er det iallefall helt klart at den ikke hadde vært på markede i dag uten IBM sin hjelp .

Jeg ser ikke dette er galt ,men en ting å ha i bakode når det snakkes om hvor fantastisk flink amd er , husk det meste de har laget er laget på "andres" ting .

IBM sin "hjelp"? Hvorfor bruker du ordet hjelp i denne sammenhengen? Det er vel heller snakk om et samarbeid. Tviler sterkt på at IBM deler ut almisser, de har vel økonomiske interesser her de også.

Skal man "henge" AMD fordi de har klart å dra i land gode avtaler?

Lenke til kommentar

IBM sin "hjelp"? Hvorfor bruker du ordet hjelp i denne sammenhengen? Det er vel heller snakk om et samarbeid. Tviler sterkt på at IBM deler ut almisser, de har vel økonomiske interesser her de også.

Det er vel overhode ingen som henger dem , men typisk for slike debatter , noen tåler ikke at det sies noe om amd :hmm:

Om du leser hva jeg skriver så står der bla : Jeg ser ikke dette er galt .

Selvfølgelig deler ikke noen ut almisser som du kaller det ,men poenget her er at på dette forum og på mange andre fremstilles dette som en genistrek som er utviklet av amd i sin helhet , noe som ikke er tilfelle og det må da vitteligen være tillatt å skrive fakta :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Det er vel overhode ingen som henger dem , men typisk for slike debatter , noen tåler ikke at det sies noe om amd :hmm:

Om du leser hva jeg skriver så står der bla : Jeg ser ikke dette er galt .

Jeg har ingen problemer med at du mener noe om AMD. Det som "plager meg litt" er at du (i flere slike diskusjoner) kaller markeds- og teknologiavtaler som AMD har gjort for hjelp.

Det høres jo unektelig her ut som om AMD får drahjelp fra IBM. Men tror du ikke at IBM har sin egen agenda? Ønsker ikke IBM noe ut av dette? Da kalles det isåfall et samarbeid.

Lenke til kommentar
De får jo drahjelp selv om de betaler for den , og med tanke på hva IBM ønsker er jeg usikker all den tid de har slike planer som dette :

IBM PC unit up for sale

THE NEW YORK Times claims today that IBM wants to sell its PC business for up to $2 billion.

http://www.theinquirer.net/?article=20032

Vil anta at IBM's plan går ut på å ha høyest mulig profittmargin. Er det ikke det alt handler om? Penger? ;)

Lenke til kommentar
P-M vil neppe merke stor forskjell i presset da Centrino platformen er overlegen konkurrentene og P-M er strengt tatt mer effektiv på typiske laptop oppgaver uansett.

Tja, se her:

http://www.informationweek.serverpipeline.com/news/52601517

Advanced Micro Devices on Friday promised to deliver next year a 25-watt mobile Athlon 64, opening the door for the processor maker's high-end chip to compete in the thin-and-light notebook market.

AMD executives, speaking at a briefing for financial analysts at the company's Sunnyvale, Calif., headquarters, said two design teams currently are working on reducing CPU power consumption, which in turn allows systems makers to develop smaller mobile devices with longer battery life.

"One of those [teams] will be focused on the 7-watt to 25-watt area," said Dirk Meyer, executive vide president of AMD's computational products group. "Another one will be focused on a power regime that is currently unoccupied by anybody and that is the less-than-5-watt space."

Meyer said the developing devices that use less than 5 watts of power is an area that has yet to be exploited.

"Here you see a form factor that we will introduce in 2006 that will open up a large number of opportunities that can't be realized by today's x86 technology, ranging from handheld computers to who knows what," Meyer said.

Also on the mobile road map is a dual-core notebook in 2005 and notebooks that use DDR2 memory in 2006.

Og her:

http://www.theinquirer.net/?article=19810

The notebook race is about to heat up in January. Two sources claim that is when AMD will announce their Centrino killer, or more likely a chip in the same market segment as the Centrino.

Both sources agree that Broadcom will be one of the chipset providers, maybe just for the wireless part, and maybe for a lot moremore. Either way, it won't be long now.

Lenke til kommentar
De får jo drahjelp selv om de betaler for den , og med tanke på hva IBM ønsker er jeg usikker all den tid de har slike planer som dette :

IBM PC unit up for sale

THE NEW YORK Times claims today that IBM wants to sell its PC business for up to $2 billion.

Vil anta at IBM's plan går ut på å ha høyest mulig profittmargin. Er det ikke det alt handler om? Penger? ;)

Joda,men hadde de ikke hatt planer om å selge denne delen så hadde neppe AMD fått kjøpt den prosesorn hos dem , vil tro de selv hadde villet brukt den da .

Lenke til kommentar
mye

Nå snakker KnickKnack om det som foreligger pr. idag. Det snorreh linker til er planer AMD har til neste år. Spennende :)

Tja fremtiden har vel mere i vente fra flere . Og det er vel først her de virkelig store forbedringer begynner å komme . Så kortsiktig har nok amd et overtak ,men hva i det lange løp

Marketing and sales aside, what do we know? It is a monstrously huge chip, about 500mm square, sporting 24MB of cache, all taking 1.7 billion transistors give or take a few million. It will be dual cored, have coarse grained multi-threading, power control unlike anything we have seen before, and more goodies than you can shake a bunny suit at.

Anyone who thinks Intel is running in the wrong direction is in for some surprises in 2006. µ

Not a chance. Let's look at those power numbers again. 100W for two cores, or 50W per core.

http://www.theinquirer.net/?article=20059

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Har ikke lest noe særlig her nå men har det noe med nye prosessorer å gjøre ?

I såfall burde jeg vente med min AMD 64 winchester 90 939 Socket og heller kjøpe de nye versjonene som kanskje kommer i løpet av januar hvis det er det er snakk om ?

Tja om du ikke har hastverk ,kan det muligens lønne seg å vente og se hva dette inneberer

Lenke til kommentar

IBM PC unit up for sale

Joda,men hadde de ikke hatt planer om å selge denne delen så hadde neppe AMD fått kjøpt den prosesorn hos dem , vil tro de selv hadde villet brukt den da .

Kjøpt hva da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...