Gå til innhold

Det siste lille pushet.. forhåpentligvis

Anbefalte innlegg

Hei, og takk for den grundigheten dere legger ned i deres arbeid her på akam.no

Driver for tiden som konsulent, det skal endelig kjøpes digitalkamera til modern.. julegave. Prisklasse, 4000++. kvalitet. (edit)

Mottakeren av gaven har laaaang fartstid innenfor bildeknipsing, så hovedfokus går på å anskaffe et kamera med god billedkvalitet. Deretter gjelder batterikapasitet, og til slutt brukervennlighet. Det er ikke et poeng at kameraet skal være så lite som mulig. Gode macro-egenskaper står høyt i kurs

Etter _mye_ lesing av tester og kommentarer, er jeg kommet til det stadiet veldig mange andre befinner seg på - jeg klarer ikke å bestemme meg. Hadde jeg hatt muligheten til å ta og føle på kameraene et par dager før jeg bestemte meg, ville alt være langt enklere. Slik er det nå ikke.

Flerfoldige tester på mang en nettside + hele forumet + den store digitaltesten@akam har gitt meg en kandidat som skiller seg ut, og da ut fra kommentarer om kvalitet, nemlig Nikon Coolpix 5200. Problemet er bare at jeg ikke klarer å slå meg til ro med 2 punkter, den bittelille skjermen + _batterikapasiteten_. Jeg ønsker selvfølgelig å få ordnet et kamera hun blir særdeles fornøyd med. (z55 stryker på billedkval, canon i40 på batt+generelle kommentarer om mye røde øye osv osv, sony pga billedkval+memorystick++ osv osv)

Sååå... jeg har enten lyst på et spark i samme retning, ELLER en anbefaling av et annet kamera som kan by på mye av det samme som Coolpix5200 + en finfin skjerm. Fx7 utgår, da optisk søker er et krav.

Mvh. Ola !

ps: som hører de tusen sukk, "akk, enda en som ikke klarer å bestemme seg"..

ps2: Hva med å gi meg et kamera med batterikapasiteten til z50, billedkvaliteten til coolpixen, en finfin 2.0skjerm med god oppløsning.... ja takk

Endret av Fotola
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nærmeste du kommer er vel DSC-P150. Dette har kun 1.8" skjerm, men den er skarp og lyssterk, og etter min mening mer enn bra nok. Har dette kameraet selv, og den har alt du egentlig sier du trenger. Batterikapasitet, brukervennlighet, ekstra funksjoner og god macro.

Du sier at sony svikter litt på billedkvaliteten, ifølge akam.no sin test så har denne faktisk billedkvalitet helt i toppsjiktet.

Og minnekortet er en liten ting å ofre spør du meg i jakten på det perfekte kameraet.

Om størrelsen ikke har så mye å si, så kan jo også panasonic FZ20 være et godt alternativ. Enormt bra optikk, god batterikapasitet, god billedkvalitet og 2" lcd.

Finnes forresten flere butikker som gir deg muligheten til å returnere kameraer du ikke er fornøyd med innen så og så lang tid :)

Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for kommentaren !

Har tidligere holdt meg litt unna Sony, til dels pga memorystick. (og ja, som du påpeker, dette er en _dårlig_ grunn .. prisforskjellen på minnebrikkene er jo ikke lenger så stor.), og den noe utradisjonelle formen.

Dette med billedkvalitet er jo som sagt et subjektivt mål. Det var nok i hovedsak det å se Sony figurere nederst på listen gjennom store deler av 8kamera-testen som bygde opp under dette med dårlig kvalitet på sony.... men så konkluderes det jo 3sider senere at billedkvaliteten er topp.. hehe ;) Dette var dog ikke spesielt vektlagt.. det var de to punktene nevnt ovenfor som trykket mest..

Det ser jaggu ut som det man kommer til å gå fori DSC-P150, da jeg tror modern er moden (oi) for et litt "annerledes" kamera. Hun har frem til nå benyttet et lånt plast-billig-plast-plast-kodak-kamera, så overgangen vil nok uansett blir svært positiv.

Takker for pushet i motsatt retning !

Hvis ingen kommer med en siste stooor advarsel mot dette kameraet, så blir det jaggu kjøp :w00t:

EDIT:

Det hadde vært finfint hvis noen har en anbefaling på veske til dette kameraet. (Virker jo ikke som det følger med noe som standard...) Originalt/uoriginalt spiller ingen rolle. God kvalitet og grei pris er avgjørende. Søking i forumet ga dessverre lite treff..

Mvh. Ola.

Endret av Fotola
Lenke til kommentar
Hei, og takk for den grundigheten dere legger ned i deres arbeid her på akam.no

Driver for tiden som konsulent, det skal endelig kjøpes digitalkamera til modern.. julegave. Prisklasse, 4000++. kvalitet. (edit)

Mottakeren av gaven har laaaang fartstid innenfor bildeknipsing, så hovedfokus går på å anskaffe et kamera med god billedkvalitet. Deretter gjelder batterikapasitet, og til slutt brukervennlighet. Det er ikke et poeng at kameraet skal være så lite som mulig. Gode macro-egenskaper står høyt i kurs

Etter _mye_ lesing av tester og kommentarer, er jeg kommet til det stadiet veldig mange andre befinner seg på - jeg klarer ikke å bestemme meg. Hadde jeg hatt muligheten til å ta og føle på kameraene et par dager før jeg bestemte meg, ville alt være langt enklere. Slik er det nå ikke.

Flerfoldige tester på mang en nettside + hele forumet + den store digitaltesten@akam har gitt meg en kandidat som skiller seg ut, og da ut fra kommentarer om kvalitet, nemlig Nikon Coolpix 5200. Problemet er bare at jeg ikke klarer å slå meg til ro med 2 punkter, den bittelille skjermen + _batterikapasiteten_. Jeg ønsker selvfølgelig å få ordnet et kamera hun blir særdeles fornøyd med. (z55 stryker på billedkval, canon i40 på batt+generelle kommentarer om mye røde øye osv osv, sony pga billedkval+memorystick++ osv osv)

Sååå... jeg har enten lyst på et spark i samme retning, ELLER en anbefaling av et annet kamera som kan by på mye av det samme som Coolpix5200 + en finfin skjerm. Fx7 utgår, da optisk søker er et krav.

Mvh. Ola !

ps: som hører de tusen sukk, "akk, enda en som ikke klarer å bestemme seg"..

ps2: Hva med å gi meg et kamera med batterikapasiteten til z50, billedkvaliteten til coolpixen, en finfin 2.0skjerm med god oppløsning.... ja takk

Har vært og er for såvidt der du er nå.. Har vurdert fram og tilbake noen ganger. Finner også at Nikon Coolpix skiller seg ut. Fant en nettside som jeg selvsagt ikke husker navnet på annet enn ett eller annet med cr....

Her sammenliknet jeg iallefall bilder fra en del av de kamera som jeg fant mest tiltalende.. Blant annet p150, Nikon5200 men også canon powershot s60. På en del punkter så syntes jeg faktisk denne virket bedre, men at den også virker å være litt tregere...og større.

Jeg kommer til å bestille Nikon Coolpix fra Nomatica , dersom ingen avdvarer her på formumet mot det . Bestiller da deluxe pakken med minnekort (512), ekstra batteri, veske, "ekstra blitz" som vistnok er et must for alle digikameraer....om man skal ta bilder i mørket. Pris : Ca 4200 inklusive moms

Har valgt bort sony fordi at jeg da må kjøpe annen type minnekort enn det jeg har, samt en ny kortlæser til den nyinnkjøpte bærbare...fy fy fy...

Noen som har handlet på nomatica og har eventuelle erfaringer som gjør at man ikke bør gjøre det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...