Gå til innhold

PvE- eller PvP-server, hva er forskjellen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snipershot.. det gjør det i PvP og.. etter min mening har PvP alle godsakene ++

Hva godsaker er det, utenom såkalt 'ganking'? Utifra hva mange amerikanere hyler og skriker over så er det ikke en god ting. Blizzard vil ha det til slikt at Ganking* ikke skal straffest, men god oppførsel heller skal bli belønnet. Akkuratt hva det innebærer vet ikke jeg, de har ikke implementert den delen ennå....

Og hva annet ++ er det du hinter på... :)

(* Ganking dvs. at en høy Level karakter angriper og dreper en mye lavere nivå spiller i den mottsatte fraksjonen, som vanligvis ikke har en sjanse til å forsvare seg selv)

Oftopic;

Et dynamisk værsystem er blitt lovt å komme til World of Warcraft. Slikt at det tilfeldig kan bli snø og regn i enkelte områder og at dynamiske skyer flytter seg, og samler seg før et uvær inntreffer.

Men noe slikt har ikke blitt nevnt på en stund tror jeg, og det hadde vært synd om det ble skrinlagt. Det hadde gjort verden enda et hakk mer levende og troverdig :)

Lenke til kommentar
Synes PvP gir mer krydder i hverdagen kontra PvE - Jeg synes det er digg å alltid ha muligheten til å grisedenge en motstående side ( og selv bli grisedenget ) til enhver tid. Noen tilfeller er man hyggelig mot hverandre, andre ikke. Hva skjer når man er lvl60 på PvE? Er man ferdig og må starte på nytt da? Det er jo ikke sånn at man da kan dra hvor som helst og initiere kamper mot hele teams osv, og hvem vil vel sloss mot en LVL60 char? Nei, PvP gir mer for pengene etter min mening. Vil man bare spille for å gjøre quests kan man igrunn kjøpe NWN :)

Jeg skjønner ikke helt tankegangen din. Det er greit at du vil ha spenningen ved å kunne bli drept når som helst, men resten av posten gir ikke veldig til mening.

La meg snu på spørsmålet, hva skjer når man er lvl 60 på PvP? Da kan du bruke tid på å raide fiendens byer, angripe andre grupper og så videre. Men, akkurat det samme kan man i akkurat like stor grad på PvE. Jeg fatter ikke hovrfor du skulle kjede deg mer over å gjøre akkurat det samme på PvE. Med mindre dette med at du har muligheten til å drepe forsvarsløse karakterer av lavere level er viktig for deg selvsagt. Men det får du forresten ikke gjort på PvP-server heller om du angriper en av fiendens byer (ettersom de gjerne ligger i deres "trygge områder2)

Å sammenligne med NwN er helt bak mål. Hvis du mener det seriøst vil jeg benytte muligheten til å sammenligne PvP-server med Counter-Strike. Likhetsgraden er omtrent den samme (like feil begge deler, riktignok). PvE-serverne er forresten de som ligner mest på andre MMORPGs. At PvP-serverne ser ut til å bli ganske populære når det gjelder WoW mistenker jeg faktisk skyldes litt at dette spillet trekker til seg mengder av spillere som ikke er vant med sjangeren, og om man ikke har spilt annet enn FPS i multiplayer før (setter det på spissen) høres det sikkert litt kjedelig ut å ikke kunne angripe det andre "laget" når som helst.

Lenke til kommentar

Det jeg har hørt Blizzard representanter har sagt, så ser det ut som at de ikke vil straffe for slike handlinger. Ganske enkelt for det åpner for missbruk og en skjevhet når high lvl spillere ikke kan forsvare seg mot lowbies for de da får dishonor minuspoeng. De vil bare ha NPC Dishonor.

Lenke til kommentar

PvP er der ja, Birger_Nord nevnt de bare ikke.

Klikk her for å se en liste over all Realms i USA.

Typene er Normal(Som populært er kalt PvE), PvP og RP.

Jeg har ikke spilt på RP servere, men jeg antar at de har akkurat de samme Quests som de andre. Men de har en annen strengere Policy for å styrke rollespilling, og forbyr OOC småprat. (Out of character)

Realmtypes

Lenke til kommentar
Det jeg har hørt Blizzard representanter har sagt, så ser det ut som at de ikke vil straffe for slike handlinger. Ganske enkelt for det åpner for missbruk og en skjevhet når high lvl spillere ikke kan forsvare seg mot lowbies for de da får dishonor minuspoeng. De vil bare ha NPC Dishonor.

Enkel løsning: Blir en på lvl 40 angrepet av en på lvl 20 får han ikke dishonorable kill for å drepe angriperen. Angriper han derimot først blir det dishonorable. Alt annet ville jo vært helt latterlig.

NB! Dette er hvordan jeg ser for meg at problemet løses. Vet ikke hvordan det fungerer i dag.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at det _ikke_ kommer til å bli dishonor ved å drepe en som er mange level under deg, og det burde heller ikke bli det. Rødt = dødt. Å få dishonor for å drepe en fiende hører ingen steder hjemme, men gleder meg til å se hvordan de løser det...

Og om jeg synes det er viktig å ganke nøbs? Ja, selvfølgelig! Det er jo morro som bare det. Jeg blir ganka og jeg ganker andre. Det går rundt og rundt. Når jeg flyr rundt i byer, og ser noen hakker på NPCs av min egen alliance - Da tar jeg selvfølgelig opp kampen uansett.

http://frodo.hiof.no/~deetee/evhulnoobganking.avi

Som der - Driver noen lvl 20noe å dreper NPCs i SouthShore. Skulle egentlig bare snike meg bort for å plutselig stå dansende ved siden av, men da de begynte lade opp spells måtte jeg _selvfølgelig_ ta aksjon og gjøre noe med det.

Jeg venter ikke til de kommer tilbake og dreper de da - og alt de mister er 10% durability på equipment. Synes dette er GØY ikke bare når jeg gjør det mot andre som er imot vår allianse, men når andre gjør det mot meg også. Det er et utrolig adrenalinkick å få noen etter seg, samt kjempe seg igjennom en kamp eller løpe for livet. Ikke bare stå å titte på hverandre som på PvE serveren og vinke/danse/chicken. Liker ikke helt den "Unnskyld meg herr Orc, men kan jeg få lov å prøve å drepe deg" rytmen i PvE.

Men hver sin smak - ekte mannfolk som liker en fri verden velger PvP :)

Endret av DeeTee
Lenke til kommentar

Ja, Rogue er meget artig å spille - men litt lite items å bruke/få tak i. Det er ganske få daggers i spillet og de rare/epic daggerne pleier være usedvanlig dyre.

Rogues er også ganske greie å soloe med. Du tar en og en fiende flere levels høyere enn deg ganske lett, men så lenge du får 2 eller fler på deg er det bare å løpe. Der holder pala/fighter ut endel bedre.

Rogues er tøft, men Hunter gir kollosalt med skade og skal visst være knalltøft å spille. Hunters kan også bruke mail etter LVL 40, og blir da de eneste på alliance siden som bruker mail etter lvl 40, da både paladin og fighter bytter til plate. Dette gjør at etterspørselen etter mail armor ikke blir så stor som før 40 og prisene blir rimelige for glade huntere som flyr rundt med kickass utstyr :)

http://frodo.hiof.no/~deetee/[email protected]

Men vi tok hvertfall endel 40 Elite warmongers sammen :)

Alliken = Nusse på forumet

Og for de som tror jeg bare ganker nøbs : NEI!

Se for deg en maniac spiller, som angriper alt rødt. Selv om det er 40-50 lvl Horde folk, så angriper jeg de også. Artig å prøve :D rødt = dødt, må ikke la de tro de kan skremme deg heller :) Har endel filmer av at jeg blir drept av raidgrupper o.l. også, kanskje legge ut noen av dem etter helga ^^

Endret av DeeTee
Lenke til kommentar
Ikke bare stå å titte på hverandre som på PvE serveren og vinke/danse/chicken. Liker ikke helt den "Unnskyld meg herr Orc, men kan jeg få lov å prøve å drepe deg" rytmen i PvE.

Vet ikke helt hvor du har vært på PvE-serveren, men det er altså tusenvis av PvP-slag på dem hver dag. Mange store og mange små. Hvis noen går rundt og tror at man må "spørre om lov" for å angripe folk på PvE så tar de skammelig feil. Det er over hodet ikke slik det utarter seg. Det mangler ikke på muligheter til å drepe folk, det er bare ikke mulig å drepe _alle_ man ser. Folk står ikke og ser på som tilskuere i noen større grad enn på PvP-serveren. Folk er ikke uinteresserte i PvP (de strømmer til fra alle verdens kriker og kroker faktisk).

Man får ikke mer action på en PvP-server. Man får riktignok en større andel PvP enn man gjør på PvE-server (enten man vil eller ikke). Men det er selvsagt på bekostning av all annen action.

Når det gjelder ganking synes jeg selvsagt det er ok å forsvare seg. Å jakte på forsvarsløse folk har jeg ingen glede av i det hele tatt (men jeg har titt og ofte mulighet til det på PvE-serveren også).

Forøverig ganske interessant at det ser ut til at PvE lokker flest av de som har spilt en del MMORPGs fra før, mens PvP står sterkere blant ferske i sjangeren. Det er i alle fall inntrykket jeg sitter igjen med. Ingen grunn til å fly i taket, jeg sier ikke at det gjelder alle.

PvP-server er ikke for alle, PvP-server er ikke for de tøffeste. PvP-server er rett og slett for de som ikke synes det er verdt å ha muligheten til å ta det med ro sammen med andre når de føler for det. PvP-server tilbyr fint lite av muligheter PvE-servere ikke har, men de gir spillerne mindre grad av valgfrihet når det gjelder hva som skal gjøres når. Det er selvsagt et valg man må ta. Jeg kommer sikkert til å opprette en char på PvP-server også, men etter å ha sett alt jeg har sett så langt er jeg ikke i tvil om at jeg synes det er mest givende å bruke mest tid på PvE-server. Det er ikke fordi jeg misliker PvP-spilling. Jeg har brukt rimelig mange timer i DAoC, et spill som utmerker seg med suveren PvP (blant annet fordi man på en god måte selv kan velge når).

Lenke til kommentar

Jeg har ikke spillt US-open.. Så jeg akter å spille Pve i betaen, jeg ser det som en glimmrende sjanse å lære spillet og den omliggende mekanikken uten å måtte passe meg for lvl 900.000 powerspilllere hele tiden- de feila jeg gjør blir wipa til retail. Så får jeg ta standpunkt til om jeg vil hoppe over til Pvp når den tid kommer.

Lenke til kommentar

Å si at det gir en mindre grad av hva man kan gjøre på PvE er jo bare tøv da. Du kan jo gjøre alt du kan gjøre på PvE og dertil litt mer. Jeg har hvertfall flere spillere på begge serverne og spilt på både PvE og PvP.

Siden man ikke kan ha flere sider på PvP serverne har jeg alliance der og horde på PvE. Med dette kan jeg si at PvP frister mer for meg - og jeg føler at det tilbyr det lille ekstra som gjør spillet artigere å spille.

For meg virker det motsatt av hva du sier. Virker som de virkelig gode spillerne spiller på PvP og de fleste nye spiller på PvE - kanskje på grunn av at de er redde for hvordan PvP fungerer.

Lenke til kommentar
Å si at det gir en mindre grad av hva man kan gjøre på PvE er jo bare tøv da. Du kan jo gjøre alt du kan gjøre på PvE og dertil litt mer. Jeg har hvertfall flere spillere på begge serverne og spilt på både PvE og PvP.

Det er ingenting du kan gjøre på PvP som du ikke kan gjøre på PvE (eller motsatt). Du kan imidlertid gjøre mer av noe, og mindre av noe annet. På PvE kan du gjøre mer av quests, utforskning og jakt på mobs, mens du på PvP kan (og må) gjøre mer av PvP.

For meg virker det motsatt av hva du sier. Virker som de virkelig gode spillerne spiller på PvP og de fleste nye spiller på PvE - kanskje på grunn av at de er redde for hvordan PvP fungerer.

Jeg har fortsatt ikke møtt noen som er redd for PvP. Og nesten uansett hvilket MMORPG du ser på vil du set at PvE-serverne er de desidert mest populære. Ta for eksempel Dark Age of Camelot (det mest naturlige sammenligningsgrunnlaget jeg kan komme på), som har PvP også på PvE-servere, men hvor folk selv kan bestemme når de vil delta i PvP. PvE-serverne er der de desidert mest populære, og det er ikke et spill som tiltrekker seg "mannen i gata" i stor stil. Min erfaring er at flertallet av folk som har spilt en del slike spill (EQ, DAoC, osv) i stor grad havner på PvE-servere. Jeg tror det er fordi de har sett verdien av å kunne queste i fred, og at de liker muligheten til å få i både pose og sekk. Questing når de vil, og PvP når de føler for det.

Som sagt er det selvsagt et valg på bakgrunn av preferanser, men å insinuere at PvE-servere er for pyser, og at det er på PvP-servere virkelig action finner sted blir for dumt, og veldig, veldig feil. I mine øyne (har spilt noen hundre timer) er det til syvende og sist én liten ting som bør danne grunnlaget for hvilken server man skal spille: Synes man det er artig å kunne bli drept når som helst av den adre siden velger man PvP, synes man ikke det er artig å kunne bli drept mens man sjekker postkassa eller endelig holder på å drepe bossen man har kjempet så lenge for å komme til velger man PvE. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Det er ingenting du kan gjøre på PvP som du ikke kan gjøre på PvE (eller motsatt). Du kan imidlertid gjøre mer av noe, og mindre av noe annet. På PvE kan du gjøre mer av quests, utforskning og jakt på mobs, mens du på PvP kan (og må) gjøre mer av PvP.

Det er jo bare tøv - du kan vel ikke gjøre MER kav quests, utforskning og jakting på mobs i PvE enn PvP? Du kan vel gjøre like begge av det på begge serverne. Og man MÅ ikke utøfre PvP på PvP servern om man ikke vil - da kan man jo bare stikke unna. Men i PvP har du valget når som helst. Det er jo ikke sånn at alle flyr rundt å slakter hverandre "on sight" - Da burde du vel heller prøve PvP serveren og spille deg opp en char der for å se hvordan det er. Jeg har hvertfall gjort det med PvE serveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...