Gå til innhold

PvE- eller PvP-server, hva er forskjellen?


Anbefalte innlegg

Den viktigste forskjellen mellom servertypene ligger i hvordan livet i de "omstridte områdene" arter seg. Dette er områder du vil bringe mye av din tid i etter lvl 20.

 

På PvP-servere er det her fritt frem for horde å angripe alliance, og motsatt. På PvE-serveren kan man kun angripe de som har blitt "PvP-flagget". Det vil si at hvis du ikke har lyst til å spille PvP kan du unngå å bli merket som PvP-spiller ved å ikke gjøre enkelte ting. Hvis du angriper fiendens NPC-er, angriper en fiende (som er PvP-flagget), eller hjelper en fra din side som er PvP-flagget blir også du PvP-flagget, og kan angripes av alle fiender.

 

Med andre ord: På PvP-servere er det tvungen PvP hele tiden i de omstridte områdene, mens det på PvE-serverne er valgfritt. Valgfri PvP gjør det selvsagt enklere for deg å gjøre alle oppdragene som er i slike soner. I begynnelsen av spillet vil du uansett bare være i trygge soner, men ganske snart vil du være helt avhengig av de omstridte sonene.

 

Det er også en viss forskjell i de trygge sonene til hver side. På PvP-serveren kan du angripe enhver fiende som er i din sone, men han kan ikke angripe deg før du angriper ham. Det er med andre ord de som eier sonen som må starte PvP her. Nybegynnersonene er typiske trygge soner. På PvE-servere fungerer det her på samme sett som i de omstridte sonene. Ingen kan angripe noen med mindre de er PvP-flagget. I slike trygge soner vil det imidlertid være en del NPC-vakter, og de vil angripe fienden. Om de forsvarer seg mot disse vaktene blir de PvP-flagget, så det ender fort opp med at en blir PvP-flagget uansett.

 

Noe annet mange trekker frem i denne diskusjonen er "raids" av fiendens byer. Her er det imidlertid ingen vesentlig forskjell mellom de to servertypene (selv om mange liker å tro det). Angriperne angriper en by i fiendens område. På PvP kan de ikke angripe noen før de blir angrepet selv (de som forsvarer kan med andre ord velge å ikke forsvare), og akkurat det samme gjelder PvE-servere. Noen byer ligger imidlertid i omstridte områder, der vil også de som ikke ønsker å sloss kunne bli drept på PvP-server, mens de er trygge på PvE-server.

 

Det er altså enklere å gjøre oppdrag sammen med andre på PvE-serveren, ettersom man fort blir avhengig av å gjøre det i de omstridte områdene. På PvP-server vil du her være et potensielt mål nesten hele tiden. Om du liker å ha spenningen ved å kunne bli angrepet "når som helst" over deg er altså PvP-serveren det naturlige valget. PvE-serveren gir også mye god PvP, men man velger selv når man har lyst. Spørsmålet er altså ikke hvorvidt man vil spille PvP, men om man vil gjøre det "hele tiden" eller bare når man føler for det.

 

Denne tråden vil bli moderert strengt og uten forvarsel for å begrense postene til de som er meget relevante for servervalg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://www.worldofwarcraft.com/info/basics/reputation.html

 

jeg tror denne er i gang , når du dreper folk som er nær eller høyere level en deg så får du honorable kill, når du dreper folk som er mye lavere en deg blir du mere og mere hated og ettervert blir atacka av begge factions og dine egne vakter.

Dette er noe helt annet. Linken du viser til går på hvilket rykte du har mot ulike NPC-grupper. Hvis du gjør oppdrag for en by vil du få et bedre rykte, og etterhvert 10% rabatt i butikkene der osv. Dette gjelder altså PvE-delen av spillet.

 

Når du dreper en annen person i PvP får du, som du sier, opp beskjed om hvorvidt drapet var ærefullt eller ikke, men det har ingen innvirkning på noe.

Lenke til kommentar

Det som var litt kjipt med raids på PvE. var at noen folk bare sto å venta på at andre fikk lav hp, for så og angripe. Dette synes jeg virka helt dumt, særlig når Night Elf sto å så på kampene (jeg spilte Horde). Men elles var Pve ganske bra synes det har fått litt får mye kritikk, mange har bare sagt at PvE er drit og PvP roxxor osv. Synes PvE er bra men kommer til å spille PvP med Guilden !

Endret av ShadowWalker
Lenke til kommentar
Det som var litt kjipt med raids på PvE. var at noen folk bare sto å venta på at andre fikk lav hp, for så og angripe. Dette synes jeg virka helt dumt, særlig når Night Elf sto å så på kampene (jeg spilte Horde). Men elles var Pve ganske bra synes det har fått litt får mye kritikk, mange har bare sagt at PvE er drit og PvP roxxor osv. Synes PvE er bra men kommer til å spille PvP med Guilden !

I de fleste tilfeller er det helt likt på PvP som det du beskriver her, det står også i hovedposten. Når du raider en by på PvP vil du ofte angripe en by i finedens trygge sone, så han kan fint stå og se på så lenge han vil.

Lenke til kommentar

Takker for mye bra info!

 

En ting jeg lurer på er om det finnes noen oversikt over hvilke soner som er contested og hvilke som ikke er. Klarte ikke finne noe når jeg letet. Evnt om dere som har spillt en del closed beta kan komme med et ca overslag. Er det flest trygge soner eller flest contested soner på alliansen sin side? Er det sånn å fortstå at for å komme noe særlig videre etter lvl 20 må man ut i contested soner uansett?

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale alle å lese denne: http://www.worldofwarcraft.com/pvp/pvp-article.html. En artikkel fra Blizzard om deres planer for pvp-serverne. Jeg vet ikke hvordan dette med siege-weapons fungerer i PvE, vet faktisk ikke om de er der i det hele tatt?

Dette gjelder såvidt jeg vet i "Battlegrounds", og disse områdene vil bli identiske på PvP og PvE.

de gjelder i battlegrounds på pve og overalt i pvp serverene dishonor og honor.

Lenke til kommentar

Honor er som sagt ikke implementert enda, du får bare beskjed om hva som er ærefullt, og hva som ikke er det. Med andre ord er det ingenting som hindrer folk på lvl 60 fra å drepe drøssevis av lvl 20-karakterer. Men det kommer.

 

Battlegrounds er ikke lansert enda, verken på PvE eller PvP.

Lenke til kommentar

Synes PvP gir mer krydder i hverdagen kontra PvE - Jeg synes det er digg å alltid ha muligheten til å grisedenge en motstående side ( og selv bli grisedenget ) til enhver tid. Noen tilfeller er man hyggelig mot hverandre, andre ikke. Hva skjer når man er lvl60 på PvE? Er man ferdig og må starte på nytt da? Det er jo ikke sånn at man da kan dra hvor som helst og initiere kamper mot hele teams osv, og hvem vil vel sloss mot en LVL60 char? Nei, PvP gir mer for pengene etter min mening. Vil man bare spille for å gjøre quests kan man igrunn kjøpe NWN :)

Lenke til kommentar

lvl 60 kan man oppnå rimlig fort og du kommer til å møte det ekstremt mye i PvP så det argumentet holder ikke. Når du når level 60 i PvE ligger det mange raid utfordinger som for eksempel Onyxia. Og PvE kan ikke sammenlignes med NWN grunnet at det blir mer sammarbeid og du faktisk møter ekstremt mange folk i et MMORPG.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...