GolfBag Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 (endret) Great minds think alike Forresten så tror jeg egentlig det er arbeidsmoralen jeg også sliter med. Jeg har aldri lært meg til å ta i et tak siden jeg alltid har vært ferdig med oppgaver uten å stresse... Edit: Fortsettelse på historien om min barndom i en skole der man eksperimenterte: Jeg tror også lærerne merket at denne formen for skole ikke var særlig bra, for de flyttet som regel til andre skoler veldig fort. I løpet av de 13 første skoleårene i mitt liv har jeg aldri hatt samme klasseforstander flere år etter hverandre. 5 lærere har sluttet mens de var klasseforstander. (midt i et undervisningsår) Merk også at karaktersnittet i ungdomsskolen jeg gikk på er 3.3. Det forteller om en lite vellykket satsing. (min var over 5) Endret 7. desember 2004 av GolfBag Lenke til kommentar
mberger Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Jeg skjønte ikke hvor du vil. Det jeg leser er at du likestiller disiplin med arbeidsmiljø generelt. Ser ikke at det er noen logikk i det. Jeg vet ikke hva de har spurt om i denne undersøkelsen, kanskje skolens materielle stand, kvaliteten på lærerne men, kom igjen, det skal ikke mye til for å skjønne at det er en sammenheng mellom ro/uro (arbeidsmiljø) i klassen og god/dårlig disiplin og hvis denne undersøkelsen ikke har tatt dette med så er den ikke verdt noe som helst. Det er også engang slik at det er nettopp (fravær av) disiplin Clemet og Hetland har fremhevet som årsak til at Norge gjør det dårlig på undersøkelsen, uten å ha noen dekning for det i tallene som presenteres. Poenget mitt er, ganske enkelt, at Kristin Clemet er helt på jordet. I denne statistikken påvises det ikke noen sammenheng mellom godt arbeidsmiljø og gode resultater på de faglige prøvene (noe Clemet åpenbart påstår at det er), det trenger man ikke engang å regne ut chi-square verdien for å se... Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Fortsettelse på historien om min barndom i en skole der man eksperimenterte:Jeg tror også lærerne merket at denne formen for skole ikke var særlig bra, for de flyttet som regel til andre skoler veldig fort. I løpet av de 13 første skoleårene i mitt liv har jeg aldri hatt samme klasseforstander flere år etter hverandre. 5 lærere har sluttet mens de var klasseforstander. (midt i et undervisningsår) Merk også at karaktersnittet i ungdomsskolen jeg gikk på er 3.3. Det forteller om en lite vellykket satsing. (min var over 5) Tanken bak slik gruppearbeid er ikke så dum. Det at de flinke hjelper de svake, vil både de flinke og de svake kunne lære av. Problemet er at det er mye letter for de flinke å bare gjøre oppgaven og bli ferdig med den. Å vente på de treige, være avhengige av de mindre dyktiges innsats på egen vurdering, bruke ekstra tid på å hjelpe de andre osv. Hva slags incentiv har man for å gjøre dette? Det blir som på så mange andre områder i dette sosialistiske samfunnet, masse idealisme, men lite realisme. Lenke til kommentar
bleak Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Jeg tror mye av problemet ligge i at man kombinerer folk som lærer på forskjellige måter i samme klasse uten å forklare på alle måtene. Selv foretrekker jeg å diskutere noe først og etterpå tegne det opp for å forstå hvis diskusjonen ikke hjelper. Det er her det faller ut, for hvem skal du diskutere med?læren har jo ikke tid til det akkurat... Her hadde grupper basert på ytelse vært genialt, rett og slett. Her må lærerne faktisk ha stor innsikt for å plassere riktig, fordi mange som er relativt gode også er ekstremt late og ikke gjøre noe med mindre de må.... Skal innrømme at det er en del som sliter med arbeidsmoralen (jeg er en av dem). men tror ikke å piske er måten å få bukt med dette på, faktisk vil vanskeligere stoff vil hjelpe. Dette fordi det vil få dem til å innse at det fkatisk må jobbes. For å hjelpe på matte har jeg et forslag som faktisk kan funke, les en mattebok fra offentlig skole, de e rfulle av skrivefeil, dårligformuleringer. Og sjelden er det faktisk en skriftelig forklaring av hva som skjer i tilegg til talene. Tror at i min klasse er det ca 20% som forstår det som står der i tall. dvs at 80% sliter med det. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Læreplanen er nå en gang slik at vi skal skrive offisielt engelsk, og jeg mistenker i tillegg at det er sånn for at vi ikke skal skrive ting som "y'all" og liknende ting som mange tror er akseptert skriftspråk. Offisielt engelsk? "She's" er offisiell engelsk, allmenn akseptabel og i trad med engelsk grammatikk... "Y'all" er ikke det. Gir du lillefingeren, så tar de hele hånda... Det er så mange nå som skriver helt tullete ting. for eksempel "y'all" eller "you're" for "your" at det rett og slett er lettere å si at "man trekker ikke sammen" enn å forklare de som ikke kan engelsk (alt for mange!) når man skal gjøre hva. Dessuten synes jeg, som har blitt indoktrinert av det sosialistiske skolesystemet, at det ser bedre ut når man ikke trekker sammen ord. Det kan godt hende at sammentrekninger er godkjent skriftlig engelsk, men det har noe med hvilket spårklige nivå man velger å legge seg på. Å skrive "Hadn't" i en mail er ikke noe problem, men ville du skrevet det om du skulle søke studieplass i England og ville skape et godt førsteinntrykk av dine språklige ferdigheter? Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Gir du lillefingeren, så tar de hele hånda... Det er så mange nå som skriver helt tullete ting. for eksempel "y'all" eller "you're" for "your" at det rett og slett er lettere å si at "man trekker ikke sammen" enn å forklare de som ikke kan engelsk (alt for mange!) når man skal gjøre hva. Hehe. Akkurat som JBlack snakket om, senke alt til "least common denominator". Ikke rart at folk ikke kan ting skikkelig da. Det kan godt hende at sammentrekninger er godkjent skriftlig engelsk, men det har noe med hvilket spårklige nivå man velger å legge seg på. Å skrive "Hadn't" i en mail er ikke noe problem, men ville du skrevet det om du skulle søke studieplass i England og ville skape et godt førsteinntrykk av dine språklige ferdigheter? Det er en helt annen ting i seg selv. Det er jo fortsatt godkjent a skrive "hadn't" men man ma tilpasse sprakbruket til omstendighetene. Jeg ville skrevet "had not" i soknad til England bare fordi da hadde soknaden virket litt mer innholdsrik og lengere. Dessuten snakkere engelskmenn sa "proper" liksom. Hadde sikkert ikke skrevet det sann om jeg skrev til soknad til en plass i USA, f.eks. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Gir du lillefingeren, så tar de hele hånda... Det er så mange nå som skriver helt tullete ting. for eksempel "y'all" eller "you're" for "your" at det rett og slett er lettere å si at "man trekker ikke sammen" enn å forklare de som ikke kan engelsk (alt for mange!) når man skal gjøre hva. Hehe. Akkurat som JBlack snakket om, senke alt til "least common denominator". Ikke rart at folk ikke kan ting skikkelig da. Jeg er enig i at folk bør klare å skjønne forskjellen, men det at alle har rett til videregående opplæring, samt at grunnskolen allerede skaper tanketomme elever, gjør at lærerne kjemper en innbitt kamp bare for å få gjennom litt lærdom. Læreryrket må være verdens minst utakknemlige! Lenke til kommentar
nord Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 går selv i 10ende klasse og må innrømme at Norsk læreren min ødelegger undervisningen. etter at jeg klagde på hans måte å undervise oss på så har jeg bare fått 3/4 hos ham. gjorde en elendig stil for en måned siden som fikk samme karakter som den beste (feilfri, eks. utydelig skrift) stilen jeg noen gang har skrevet. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Det er en helt annen ting i seg selv. Det er jo fortsatt godkjent a skrive "hadn't" men man ma tilpasse sprakbruket til omstendighetene. Jeg ville skrevet "had not" i soknad til England bare fordi da hadde soknaden virket litt mer innholdsrik og lengere. Dessuten snakkere engelskmenn sa "proper" liksom. Hadde sikkert ikke skrevet det sann om jeg skrev til soknad til en plass i USA, f.eks. Og det er derfor de lærer engelsk og ikke amerikansk på skolen... og det er derfor de lærer å skrive litt mer formelt, de kan alltids gjøre språket uformelt ved en seinere anledning. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2004 Elever lærer på forskjellige måter, og i ulikt tempo. Det kan være til en viss hensikt å dele opp i ulike farger, grupper, klasser, skoler osv ... men jeg ser ikke på det som mulig løsning eller god løsning. Husk at fleste skoler har kun 1 lærer pr klasse, og 1 klasse. Altså hvordan skal ressurser brukes på de svake, midten og de sterke? Alle trenger lærere, hjelp og oppfølging ... Kan vedkommende som påstår at norge er det land som bruker mest penger på skole i hele verden komme med fakta? JBlack var det deg? husker ikke ... tror ikke på det igrunn. Lærere har for mye å gjøre - så de ønsker å gjøre så lite som muligt. Lærere er for dårligt betalt, ikke mer ferie enn andre, men langt mer å gjøre. Det er for mange elever pr lærer Tid til bruk for individuell rettledning (hjelp til lekser) er ca NULL (eller void?) Lærere kan ikke måles (de vil ikke). Lærere kan ikke sies opp (bortsett fra incest og grov vold). En annen ting ... ansvar for egen læring ... slik jeg ser på det konseptet er at læreren skal gjøre ingenting for at du skal gjøre noe (unskyldning for å la vær å gjøre mer enn høgst nødvendig). I tillegg så er det jo populært med såkalt moderne oppdragelse hos folk (man skal gjøre minst muligt). Er det rart at elever gir f??? Er enig med alle her, moral, disiplin, arbeidsmoral må opp, realfag må styrkes ... osv Eneste løsning er å ansette flere lærere pr elev, og bruke mer tid på dem, øke lønna til læreren og penger til mer enn tavlekrit. osv Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2004 PS: til dere kapitalister og anti-sosialister osv .... Finland - som var vinner av testen er gjennomsyret av enhetsskolen .... den satt Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 PS: til dere kapitalister og anti-sosialister osv .... Finland - som var vinner av testen er gjennomsyret av enhetsskolen .... den satt I så fall må den være tilpasset gjennomsnittet og ikke de dårligste (slik som i Norge). Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 (endret) Så på tv i dag der ble det hevdet at det var ca 12 elever pr lærer , da må de vel ha regnet alle deltidslærerne som heltidsstillinger for her hos oss er det ca 28 pr lærer . og det har jeg inntykk av at det er de fleste steder . Men pytt pytt en regnefeil er vel tillatt var det ikke der vi var så dårlige Endret 7. desember 2004 av Snekker`n Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Så på tv i dag der ble det hevdet at det var ca 12 elever pr lærer , da må de vel ha regnet alle deltidslærerne som heltidsstillinger for her hos oss er det ca 28 pr lærer . og det har jeg inntykk av at det er de fleste steder .Men pytt pytt en regnefeil er vel tillatt var det ikke der vi var så dårlige Det man har gjort er å dele antall elever på antall lærere. Problemet er jo at enkelte steder er det små skoler med små klasser og følgelig få elever per lærer. Andre steder er det store skoler som er fullstendig sprengt med store klasser og følgelig få lærere per elev. I tillegg så jobber jo ikke alle lærerne i klasserom samtidig osv. Samme problemet med retoriske poenger om at vi bruker så fryktelig mye mer penger per elev enn andre land og alikevel får dårlige resultater. En elev koster ikke det samme over alt i dette landet. Vi er et lite land med veldig spredt bosetning og mange små skoler og grendeskoler (selv om de blir forsøkt nedlagt alle som en). En liten skole koster ikke så mye mindre å drive enn en stor skole. Den lille skolen må også ha lufteanleg, strøm, vann osv. Men over til mulige løsninger på problemene i Norsk skole: Elever er forskjellige. Noen elever er dyktige med hendene sine, andre med hodet. Noen elever har masse energi, andre har ikke problemer med å sitte stille lenge. Å lage en skole som tilfredsstiller samtlige elever er vanskelig, ja kanskje umulig. På Standpunkt i dag maste Siv Jensen ustanselig om å dra de bråkete elevene UT av klassen (Forsåvidt uten å si noe om hva man skal gjøre med elevene etterpå). Det kan være en idè. I Ålesund har vi en ungdomsskole for elever som skolesystemet ikke er tilpasset for. Denne skolen fokuserer veldig masse på praktiske oppgaver, musikk osv i tillegg til den vanlige undervisningen. Skolen fungerer veldig bra og jeg kjenner flere som har gått ut fra skolen og til videregående og får toppkarakterer på videregående. Men samtidig så mener jeg de elevene som går på denne skolen ofte blir stigmatisert som dumme, skoletapere og bråkmakere. Elevene blir dessuten fjernet fra "vanlige" elever og mister kunnskapen om å omgås alle forskjellige typer mennesker som også kan være viktig. Jeg ser på flere av disse elevene at de har utviklet en sær sosial atferd. Noen konkret løsning har jeg ikke, men på Standpunkt i dag så synes jeg faktisk Margaret Olin sa mest fornuftig. Hun gikk til kjernen av problemet i steden for å fokusere på sanksjoner, straff og spanskrør som Siv Jensen gjorde. Ungdomens Råskap skal nok sees ja Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Kan vedkommende som påstår at norge er det land som bruker mest penger på skole i hele verden komme med fakta? JBlack var det deg? husker ikke ... tror ikke på det igrunn. Det var vel ikke eksakt det jeg sa, men: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101596 Til tross for at Norge er blant landene som bruker mest penger på skole, rykker Norge ned og ender på en 22.-plass i matematikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå