Gå til innhold

Norske skoleelever blir bare dårligere


Anbefalte innlegg

Jeg tror en del av problemet ligger i enhets-skolen. Eller minste-fellesnevner-skolen, som noen liker å kalle det. Man er så redd for å miste noen og at noen skal føle seg dummere enn andre, at man tilpasser nivået til de svakeste elevene. Dermed holder man også de flinke tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990
Det hun sa der, gjorde oss mer ydmyke i forhold til hva som skulle komme etter hvert, og ingen av oss som gikk i den klassen klagde da læreren vår fortalte oss at det heter "She is" og ikke "She's" når man skriver. Andre i klassen ble sure. :no:

Er det et problem a skrive "she's"? Ikke der jeg er fra. You know, USA. :ermm:

Lenke til kommentar

går på høyskolen, og *jøss* til og med vi sliter med basic stuff.

 

...og nei, det har ikke noe med enhetsskolen å gjøre. I så fall så går den bare ut over de 2% smarte (slik som meg), men det skulle ikke gjøre hele skolen dårlig.

 

Jeg våger å sette fingeren på lærerene, er så lei av den dere "er ikke vår feil" holdningen til lærerene. De gjør alt for å gjøre minst mulig, selv når de omtrent har nesten 100% fritid på skolen.

Når lærere ikke motiverer, engasjerer, forklarer og hjelper elever opp og frem ... da får vi giddaløse "cruise-control" elever med god porsjon "gi f*** holdninger". Klandrer dem egentlig ikke.

 

Men det er mye som ødelegger for dem også.

Lenke til kommentar
Det hun sa der, gjorde oss mer ydmyke i forhold til hva som skulle komme etter hvert, og ingen av oss som gikk i den klassen klagde da læreren vår fortalte oss at det heter "She is" og ikke "She's" når man skriver. Andre i klassen ble sure. :no:

Er det et problem a skrive "she's"? Ikke der jeg er fra. You know, USA. :ermm:

Læreplanen er nå en gang slik at vi skal skrive offisielt engelsk, og jeg mistenker i tillegg at det er sånn for at vi ikke skal skrive ting som "y'all" og liknende ting som mange tror er akseptert skriftspråk.

Lenke til kommentar

Er jo litt morsomt hvor mye dette blir blåst opp. Var vel 40 oecd land som ble rangert og vi havner rundt midten på de fleste tester. Hva er det som er katastrofalt? Greit nok, det er alltid morsomt å havne høyt på listen, men det får være måte på hvor ille det var.

Lenke til kommentar
En god lærer burde lære deg å bruke språket på den måten du vil. Det er ikke alltid "she's" passer seg, på samme måte som "she's" i andre tilfeller kan bidra til å gi en bedre flyt i språket.

Nei.

For den måten alt for mange elever vil bruke språket på, er å skrive sakprosa som i uttrykksform ser mer ut som rap.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar
Er jo litt morsomt hvor mye dette blir blåst opp. Var vel 40 oecd land som ble rangert og vi havner rundt midten på de fleste tester. Hva er det som er katastrofalt? Greit nok, det er alltid morsomt å havne høyt på listen, men det får være måte på hvor ille det var.

Vis målsettningen din hær i livet er middelmådighet, er dette jo greit.

Men en dag vil det ikke være mere olje igjen, fisken er jo neste helt borte, og vågehval stammen er forliten til å fø på oss alle. Så hva skal vi leve av hær i landet i fremtiden?

 

Vi bor jo i verdens rikeste u-land, hvis en ser på eksport profilen vår. Det går i olje, gass og fisk. Vi eksporterer til og med stein til tyskland. Slik at tyskerene kan bygge mere autobahn.

VI EKSPORTERER RÅVARER

 

Frem til slutten av 80'tallet, så var Norge en industrinasjon. Etter det overtok olja som vår største eksport artikkel. Og konsekvensen av det var at industrinen ble, og blir forsatt ignorert av pollitikerene. Som som går med skylapper og ikke ser på fermtiden, de bare babbler om oljefondet som skal sørge for dessert generasjonens pensjoner.

De som står for industri satsinga hær i landet er Røkke og ScanWafer, dette ikke pga Norske politikere. Men forde de har noe som ikke politikkerene har, troen på Norsk industri, og Norske arbeidere.

Derfor er det viktigt med en god skole. For å får gode ingeniører, økonomer, leger, håntverkere etc...

Vir treenger flinke folk i alle arbeidsområder, for å kunne beholde denne levestandarden vi har.

Hvis ikke så så går det lukt åt hel****.

Derfor må vi ha en bedre skole.

 

 

 

*Skrivefeil skyldes ordblindhet, og ikke kunskasløshet*

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Læreplanen er nå en gang slik at vi skal skrive offisielt engelsk, og jeg mistenker i tillegg at det er sånn for at vi ikke skal skrive ting som "y'all" og liknende ting som mange tror er akseptert skriftspråk.

Offisielt engelsk? "She's" er offisiell engelsk, allmenn akseptabel og i trad med engelsk grammatikk... "Y'all" er ikke det.

 

Er jo litt morsomt hvor mye dette blir blåst opp. Var vel 40 oecd land som ble rangert og vi havner rundt midten på de fleste tester. Hva er det som er katastrofalt? Greit nok, det er alltid morsomt å havne høyt på listen, men det får være måte på hvor ille det var.

Hehe, Dagbladet forandret tittelen deres for skriftlig utgave. Dere ma ogsa huske pa at dette dreier seg nok en gang om statistikk, og ikke direkte sannhet. Derfor ma dere, og alle, ta slike undersokelser med en klype salt.

Lenke til kommentar
Læreplanen er nå en gang slik at vi skal skrive offisielt engelsk, og jeg mistenker i tillegg at det er sånn for at vi ikke skal skrive ting som "y'all" og liknende ting som mange tror er akseptert skriftspråk.

Offisielt engelsk? "She's" er offisiell engelsk, allmenn akseptabel og i trad med engelsk grammatikk... "Y'all" er ikke det.

 

:yes:

Lenke til kommentar
Er jo litt morsomt hvor mye dette blir blåst opp. Var vel 40 oecd land som ble rangert og vi havner rundt midten på de fleste tester. Hva er det som er katastrofalt? Greit nok, det er alltid morsomt å havne høyt på listen, men det får være måte på hvor ille det var.

Problemene er:

1) Negativ kurve. Vi er på vei nedover

2) Vi bruker mer resurser på skoleverket enn andre land, og får dermed dårligere uttelling

3) Samtidig øker volden i skolen

Lenke til kommentar
Dere ma ogsa huske pa at dette dreier seg nok en gang om statistikk, og ikke direkte sannhet. Derfor ma dere, og alle, ta slike undersokelser med en klype salt.

Statistikk er "den eneste objektive sannhet"!

 

Statistikk forteller noe absolutt om virkeligheten. Når man ofte kaller statitstikk for løgn, så er det fordi statistikk kan missbrukes ved at man tolker den feil, eller ved at undersøkelsen er gjort på en dårlig måte, eller ved at data presenteres uten nødvendig informasjon om dataenes bakgrunn osv.

Lenke til kommentar
Jeg tror en del av problemet ligger i enhets-skolen. Eller minste-fellesnevner-skolen, som noen liker å kalle det. Man er så redd for å miste noen og at noen skal føle seg dummere enn andre, at man tilpasser nivået til de svakeste elevene. Dermed holder man også de flinke tilbake.

Du har helt rett... i 13 år gikk jeg på skole uten at jeg visste hvorfor jeg gikk der.. (opp til og medvideregående) Du kunne jo lest deg til samme informasjon på halve tiden av det vi gjorde der...

 

Nå har jeg kommet på NTNU... og matten der har vært et sjokk. Heldigvis holder norske universitet internasjonal standard... og forhåpentligvis vil vi klare å ta igjen andre lands studenter i løpet av studietiden.

 

Nå skal det jo også sies at jeg vokste opp med en veldig eksperimentell skole, uten klasser og med gruppearbeid hele tiden. De sterkeste i gruppen måtte gjøre hele arbeidet, og de svakeste slapp unna med å bare sitte der. Jeg tror selv at dette eksperimentet hadde vært vellykket viss man kunne velge grupper selv, men tingen da var at det var noen da som ikke ville bli valgt. Det var i tiden da vi begynte med toppede lag i fotball jeg reagerte på dette. Vi lever i et samfunn hvor det er lov å hetse folk på grunn av fysiske prestasjoner, men hvis man så mye som antyder at noen andre er dumme så blir det straff. Jeg synes at det i hvert fall fra ungdomsskolen og oppover (når man får karakterer) skal være A og B-klasser der læringsnivået tilpasses gjennomsnittet (ikke de dårligste), og de deler personer mellom A og B etter karakterer. Noen vil si at dette ikke er riktige måten, men det vil nok være på grunn av at de føler at de tilhører B-gruppen.

 

 

Det er flere tendenser i det norske skolesystemet jeg ikke liker:

- Lærere med dårlige realfagskunnskaper

- For lite realfag i den norske grunnskolen

- For lett tempo i den norske grunnskolen

- Læringstempo tilpasses de dårligste og ikke gjennomsnittet

- Eksperimentering som ikke er bra gjennomført

- Feil satsing på IT i skolen

 

 

Jeg mener at vi bør ha mer individuell tilpassing av læringstempo. Ingen lærer med samme fart, og det er ikke til å stikke under en stol at noen praktisk talt ikke lærer i det hele tatt. Dette kan vi gjøre med å dele elever på klasser med forskjellig læringstempo. Men dette innebærer at vi må ha flere klasser slik at ingen blir feilaktig satt i en bestemt klasse, tenk hvis du er en 3-er-elev og kommer i A-klassen for eksempel. Da vil du ikke lære en forbanna dritt.

 

Edit: Hvilket parti skal jeg stemme for å få slutt på dette makkverket? Blir vel høyre det... det er de som har laget den flotte kvaitetsreformen (ja den er kjempe). Bare synd vi er for dårlig forberedt for den.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Clemet hevder at disiplinproblemer er en hovedårsak til at norske skoleelever, sammenlignet med finske, kommer dårlig ut i denne testen. Dette er litt paradoksalt siden Finland scorer bra på de faglige områdene, men i Dagbladet idag kan vi se at arbeidsmiljøet i finske skoler, ifølge elevene selv, er langt under gjennomsittet. Et land som Tyskland scorer høyt på "arbeidsmiljø", men dårligere enn Norge i de faglige kategoriene. Prøver Clemet rett og slett å markere et billig (bokstavelig talt) poeng? Å kjefte på barna er jo gratis, så hun trenger ikke øke budsjettene iallefall. Som Seixon sa: dette er statistikk og det er ikke bare bare å hente fornuft ut av disse tallene.

Lenke til kommentar
Clemet hevder at disiplinproblemer er en hovedårsak til at norske skoleelever, sammenlignet med finske, kommer dårlig ut i denne testen. Dette er litt paradoksalt siden Finland scorer bra på de faglige områdene, men i Dagbladet idag kan vi se at arbeidsmiljøet i finske skoler, ifølge elevene selv, er langt under gjennomsittet. Et land som Tyskland scorer høyt på "arbeidsmiljø", men dårligere enn Norge i de faglige kategoriene. Prøver Clemet rett og slett å markere et billig (bokstavelig talt) poeng? Å kjefte på barna er jo gratis, så hun trenger ikke øke budsjettene iallefall. Som Seixon sa: dette er statistikk og det er ikke bare bare å hente fornuft ut av disse tallene.

Jeg skjønte ikke hvor du vil. Det jeg leser er at du likestiller disiplin med arbeidsmiljø generelt. Ser ikke at det er noen logikk i det.

Lenke til kommentar
... masse bra ...

Jeg har selv vært en flink elev, som omsider havnet på NTH/NTNU. Der fikk jeg også sjokk. Ikke fordi pensumet er så vanskelig, men fordi jeg rett og slett ikke har lært meg arbeidsmoral.

 

Lekser på barne og ungdomsskolen, og viederegående, gjorde jeg stort sett i timene. En sjelden gang i blant brukte jeg mer enn en halvtime på lekser hjemme. Eneste unntaket var stilskriving ("Den dagen bilane bestemte" ... f*ck you forb.... nynorsklærer. Hva slags analt tema er det?) og større oppgaver.

 

Når jeg så havna på NTH og det var nødvendig å jobbe, da fikk jeg problemer. Rastløsheten sliter jeg med fortsatt.

 

Mye av problemet her ligger i mentaliteten i den norske skolen:

1. Rettferdighet. Glem det, gi de flinke ekstra oppgaver og krev at de gjør dem. De skal lære å jobbe de også.

2. Redselen for en tøff verden. Alle mennesker er forskjellige. Noen er smart. Noen er dumme. Det kan man like gjerne lære seg først som sist. Det kommer en dag hvor man skal stå på egne bein, og da oppdager man dette alikevel. Dette kan man forberede unga på allerede på grunnskolen, hvor man er i trygge omgivelser.

3. Respekt for andre, og likhetstankegangen. Retorikken kan sumeres opp med "mye er forskjellig, men det er utenpå. Inni er vi like". Vi skal altså respektere hverandre fordi vi er like! Konsekvens: De som er ulike er det ingen grunn til å respektere. BULLSHIT! Vi er alle forskjellige, med ulike kvaliteter, og skal respekteres for hvem vi er og hva vi gjør. Flinke mennesker skal verdsettes som den resursen de er. Det betyr ikke at dumme mennesker skal tråkkes på. Om de så i den store sammenhengen aldri vil være mer enn et lite tannhjul i det store drivverket. I det små kan de fleste være personer som har et positivt bidrag til sitt nærmiljø. De aller fleste mennesker er middelmådigheter. Deal with it!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...