Mushaboom Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Men er det de dårligste som skal hjelpes, de flinkeste som skal bli enda flinkere - eller snittet som skal heves? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Men er det de dårligste som skal hjelpes, de flinkeste som skal bli enda flinkere - eller snittet som skal heves? Ideelt sett alle tre . det vil det heller ikke være noen problemer med å gjennomføre om regeringen virkelig er villig til å satse på skolene ,penger har vi og jeg stiller meg sterk tvilende på om dette innvirker på inflasjonen om en tar X antall milliarder og bruker på skolen , var det ikke til fremtidens unge en skulle bruke oljefondet? Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 Jeg er tilhenger av enhetsskolen. Hvorfor? Fordi dette er den eneste plassen i hele vårt samfunn hvor vi samler fattige, rike, svarte, hvite, kapitalister, kommunister, sosialister, miljøvernere, kristne, muslimer, hedninger osv osv osv Skolen bruker dette + driver aktivt med kommunikasjon og diskusjon i timene. Dermed så får den enkelte person en bedre forståelse for andre mennesker. Se på hw sitt forum, vi diskuterer mye kontroversielt her. Forum i andre land så er mye av det vi diskuterer her enten bannlyst, eller det ender i nazi-skittkasting etter 14 poster. Vi har faktisk en enorm fordel siden vi har lært å diskutere og tolerere. Mine største ankepunkt mot skolen er, gruppearbeid som ALDRI funker, lærere som ikke burde være lærere, ingen ressurser i skolen, ingen ledelse eller styring, kun tavleundervisning og skrive-lange-store-udugelige-notat-undervisning. Vi mennesker kan deles i tre kategorier når det gjelder hvordan vi lærer: 1 - De audible - de som lærer av å lytte 2 - De visuelle - de som lærer av å se ting 3 - De kinetiske - de som lærer ved å ta og jobbe på ting. Norges befolkning fordeler seg ca 30%, 30%, 40% på de tre kategoriene. Norsk skole er tilpasset kun de som er audible. 70% har dermed en skole som ikke er tilpasset dem. Belønning og straff. Mange her er for å innføre hard disipling gjennom bruk av fysisk avstraffelse, uthenging osv ... tro meg, det funker ikke. De skole/militær/arbeidsplasser jeg har vært som bedriver den slags avstraffelser, der er det ikke bra. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Nesten 20 prosent kan ikke lese og skrive skikkelig http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=257585 Lenke til kommentar
pekle Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Jeg er tilhenger av enhetsskolen. Hvorfor? Fordi dette er den eneste plassen i hele vårt samfunn hvor vi samler fattige, rike, svarte, hvite, kapitalister, kommunister, sosialister, miljøvernere, kristne, muslimer, hedninger osv osv osv Heilt einig, problemet er at einingsskulen blir brukt som argument for at alle skal laere det same, dei som har potensiale blir ikkje utfordra, men kjeder seg istaden medan dei venter paa at alle skal bli ferdige. Eller dei blir utfordra paa feil maate. Tilbake paa barneskulen paa 80-talet var vi tre i klassen som konkurrerte i matte, f.eks ved aa rekne ferdig heile matteboka paa kortast mogleg tid. Artig det, men det som skjedde saa var at vi berre fekk ektrahefte med fleir oppgaver av det same slaget. I lengda vart dette noko keisamt, og matte vart mindre artig enn det kunne vore med meir variasjon. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 mange av de som i dag er lærere er rett og slett ikke spesielt skikket til å lære bort. Lærerutdanningen er en kunnskpasutdannelse, man lærer om det man skal lære bort. Og man lærer selvsagt også pedagogikk. Men det finnes så vidt jeg vet ikke noen praktisk prøve på om disse personene faktisk er dyktige til å formidle kunnskap. Forhåpentligvis endrer dette seg til det bedre. Eksempel: Tidligere var det slik at alle som skulle utdanne seg til lektorer tok et vanlig studieløp på universitet (5-6 år), og deretter 1-årig praktisk-pedagogisk påbygningsår. Mao var det ingen pedagogikk i selve fagutdannelsen. Kjenner ikke all verdens til dette, men det har ihvertfall blitt opprettet en egen linje ved universitetet i Oslo for folk som skal bli realfagslærere. Liknende fins sikkert også ved andre fag og universitet. Tror dette er en bra utvikling, siden læreryrket er mer 50/50 fag/pedagogikk enn hva som dessverre kommer fram av endel lærere idag. Får mer inntrykk av 90/10 forhold Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 (endret) Edit: Jeg ser at dette ble litt rotete. Leses på eget ansvar. (jf. "AFEL" - "Ansvar for egen læring") Jeg ser det er mange som kritiserer skolen, og jeg er for så vidt enig, men siden jeg har to foreldre som begge er lærere, så har jeg en del "informasjon" som ikke alle andre har. Det er ikke vanskelig å se et skille mellom mitt klassetrinn (russ i år) og klassene som er bare ett eller to år yngre enn oss. Så vidt jeg vet, finnes det ingen statistikk på det, men jeg (og flere som har sett det samme) føler oss sikre på at "reform 97" er en medvirkende årsak. Vi var nemlig den siste klassen som slapp unna denne helt til vi begynte på ungd. skolen. For de som er yngre enn oss, ble barneskolen mer en barnehage, og kunnskapen deretter. Det første trinnet som har vært under "reform 97"-læreplan hele skolegangen sin gikk nettopp ut av barneskolen, og tester viser at de er dårligere enn mitt trinn, som slapp å få lekeskolen tredd nedover oss. Mamma er lærer på videregående, allmenn, og hun har en 1.klasse som er beskrivende for det som skjer i skolen idag: Tafatt! Hun hadde en lang samtale med dem om HVORFOR de må gjøre lekser. De synes nemlig det er teit, og de kan ikke forstå hvorfor de må pugge gloser i faget. Det er ikke ord som hva "territorialfarvann" er på fransk, men derimot ord som må til for å kunne uttrykke seg. Jeg fikk lov til å se på noen ting hun skal ta opp i klassen som er ting som mange elever gjør feil. De ser ikke forskjell på uttrykk som høres like: His ^ He's Your ^ You're Where ^ were ^ we're Dette er ting man skulle lært på ungd.skolen, men man lærer det ikke, fordi den norske skolen er alt for glad i å sy puter under armene på barna, men før eller senere vil de barna møte en lærer som krever at de skal kunne det som han/hun vet at de skal kunne i følge læreplanene, og da vil elevene få en knekk. En annen ting er hvordan systemet skal gjøre endringer; de går etter feil ting. Et eksempel er norske barns fysiske tilstand: Norske barn blir stadig fetere. Derfor vil staten sette i gang med en informasjonskampanje om hva som er rikgtig mat, og hva som er "fy-mat". de vil forklare barna hvor viktig det er med mosjon, og hvor mye bedre man blir hvis man trener. Det man ikke skal, er å innføre fysisk aktivitet i gymtimene. Gymtimene på barneskolen, som faktisk er der grunnholdninger blir dannet, er ikke noe annet enn kanonball og "stiv heks", og det er alt for få timer. Det viktigste problemet er allikevel hjemme, for selv om mange tror det, er det ikke først og fremst skolens, men foreldrenes ansvar å oppdra det som ender opp som åreforkalkede smultboller. Dessverre er det ikke sånn "the powers that be" ser det. For å sitere min klasseforstander (som nå er omdøpt til kontaktlærer, snart støttekontakt): "Jeg er ikke klasseforstander, jeg er gråtepute, trøster, bestevenn, hjelper, oppdrager og foresatt, og om jeg får tid til overs, så skal jeg prøve å lære dere noe, men det er ikke lett!" Endret 6. desember 2004 av G2Petter Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Mye riktig her og for å si det kort så er det for mye fokusering på reformer istedenfor å ta tak i læringen og faktisk lære elevene mere . Lenke til kommentar
bigbom Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Full skoledag, 08.30 -> 15.30. Og ikke mere enn 4 uker sommerferie. Og dropp lekser, for det er ingen som gjør de alikevell. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 His ^ He'sYour ^ You're Where ^ were ^ we're Akkurat dette er det mange som sliter med, og en svært enkel løsning er å bare kutte ut disse forkortningene. He's = he is You're = you are We're = we are Hvis det er så utrolig vanskelig å bruke disse forkortete ordene skikkelig, kutt dem ut. De er langt ifra nødvendige, og det positive (at setninger blir et par-tre bokstaver kortere?) blir totalt overkjørt av det negative. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Kutt dem ut av språket eller undervisningen? Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 Det er et par ting med foreldre vi glemmer. De har ingen formell utdanning i oppdragelse, uansett så er begge foreldre i jobb og har liten eller ingen tid til ungene sine. Foreldrene har også liten eller ingen mulighet for å hjelpe sine barn i de fag de har, siden fagene er ofte vanskelige og krever stadig innsikt. Og ikke tro at det hjelper å ha "mamma" hjemme ved disken, de er ofte folk som knapt får jobb på super'n. Litt grov den der, men det er langt fra en fordel med å ha "husmor". Skolen må nok ta en stor del av oppdragelse på seg. Er ikke så gærnt i dette landet som i england f.eks der foreldrene ikke er i stand til å passe på at ungen får i seg medisiner. Ansvar for egen læring er forresten en fjasete ideologi, og kun et skalkesjul for å la vær å ansette flere og gode lærere, kutte i budsjetter, presse flere inn i samme klasse osv. ...og lekseskolen som eg gikk på var muligens noe fornuftig, men for min del totalt meningsløst. Er på skolen fra 08.30 til 15.00?? husker ikke helt + 3 - 7timer med lekser etter hvor flink du er ...pugging er forresten sååååå ut. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Undervisningen. Det går jo greit å nevne at "sånn og sånn kan du slå sammen disse ordene", men hvis det skaper så mye kaos i hodene til dagens ungdommer, hvorfor gidde? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Det hadde gjerne vært greit å fjerne alt som elevene ikke forstår, men det må jo undervises, det er jo brukt relativt mye i engelske tekster. Lenke til kommentar
Floydiac Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Jeg er i stor grad enig i hva som blir saqgt her, jeg går på ungd. skole på vestkanten av Oslo, og er veldig povosert av tilstandene her. - Kartet i klasserommet er fra 1979 (!!!) - Karbondioksyd-nivået i klasserommene er nesten DOBBELT så høye som maksimum-nivået. Nesten alle elevene i klassen er plaget av flass, hodepine og konsentrasjonsnivået er helt elendig. - Noen av lærerene er fullstendig inkompetente. - Hele bygget faller sammen, heisen har vært ødelagt i 5-6 år. I et av verdens rikeste land er dette helt utrolig......... Mener jeg. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Jeg er i stor grad enig i hva som blir saqgt her, jeg går på ungd. skole på vestkanten av Oslo, og er veldig povosert av tilstandene her.- Kartet i klasserommet er fra 1979 (!!!) Kartet her er fra 1953 Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Geografiboken vår viser en oversikt over Sovjetunionens fiskeeksport. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 En annen ting er hvordan systemet skal gjøre endringer; de går etter feil ting. Et eksempel er norske barns fysiske tilstand: Norske barn blir stadig fetere. Derfor vil staten sette i gang med en informasjonskampanje om hva som er rikgtig mat, og hva som er "fy-mat". de vil forklare barna hvor viktig det er med mosjon, og hvor mye bedre man blir hvis man trener. Det man ikke skal, er å innføre fysisk aktivitet i gymtimene. Gymtimene på barneskolen, som faktisk er der grunnholdninger blir dannet, er ikke noe annet enn kanonball og "stiv heks", og det er alt for få timer. Hva mener du de burde gjøre i gymmen da? 200 armhevninger og 10-mils løp? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 (endret) Geografiboken vår viser en oversikt over Sovjetunionens fiskeeksport. Endret 6. desember 2004 av Gimper Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Jeg vil pasta at drikkekulturen i Norge ogsa har noe med det a gjore. Vel tror ikke det , Finnland slår oss i støvlene når det gjelder drikking og matte Matematikk: 1. Finland 2. Sør-Korea 3. Nederland 4. Japan 5. Canada 6. Belgia 7. Sveits 8. Australia 9. New Zealand 10. Tsjekkia 11. Island 12. Danmark 13. Frankrike 14. Sverige 15. Østerrike 16. Tyskland 17. Irland 18. Slovakia 19. Norge 20. Luxembourg Haha, USA var ikke på listen engang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå