Gå til innhold

Norske skoleelever blir bare dårligere

Anbefalte innlegg

Dette er en bekreftelse på det jeg har ment i en årrekke , at ungdommene blir bare dummere og mer bortskjemte dag for dag.

Beklager å skuffe deg, men for hver generasjon som går, så blir menneskene smartere.

Tja, kanskje de gjør det minimalt mye bedre på iQ tester, men iq tester sier ingen ting om arbeitdsinnsats, vilje til å lære, og oppdragelse, som alle er viktige faktorer for å få med seg læringen i skolen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er foreldrenes ansvar å oppdra ungene sine, ikke skolen.

Det bør forventes at ungene kan oppføre seg, og man skal ikke se mellom fngrene når ungene bråker og bruker mobiler i timen. Hiver man dem ut hjelper det ikke, det er det de ønsker og de ser på det som belønning.

Lenke til kommentar
Gjennomsnittlig IQ er alltid 100.

Selvfølgelig, dette fordi det blir justert/kalibrert for hver generasjon.

Så det vil si at "kravet" for å få 100 i IQ har gått opp, men gjennomsnittet er fremdeles 100

Menneskene har ikke bli smartere siden Cro Magnon gikk rundt på jorden, det bare ser sånn ut :roll:

edit:

Selvfølgelig enig med dine punkter T.F.T, men det betyr ikke at folk blir dummere, som bigbom sa.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Det er foreldrenes ansvar å oppdra ungene sine, ikke skolen.

Det bør forventes at ungene kan oppføre seg, og man skal ikke se mellom fngrene når ungene bråker og bruker mobiler i timen. Hiver man dem ut hjelper det ikke, det er det de ønsker og de ser på det som belønning.

Joda det er foreldrene som har annsvaret ,men problemet i dag er at det er laget så mange lover for å "beskytte" barnet at foreldre nesten ikke kan snakke hårdt til dem uten å bryte dem , hva er dette for slags tull . Greit at en ikke skal kunne slå og denge på barn , det har jeg full forståelse for , men både foreldre og lærere burde kunne filleriste en ramp en gang i bland og en lærer burde å full anledning til å ta bærmen i naken å hive dem ut , ingen er tjent med at en eller to skal forstyrre og ødelegge for 25 - 30 stk .

Ved mulighet for konsekvente handlinger skal du og se at gjensidig respekt gjennopprettes , dette er vel en forutsetning for å få ro i de klassene det behøves .

Et annet problem er desverre at enkelte foreldre bar ler når du forteller at deres barn er en urokråke ja noen blir sogar sinte og klager på læreren og holder med barnet menst dette hører på , slike ting gir jo barnet en "fribilett" til å fortsette på samme viset .

Lenke til kommentar

Clemet bekymret over bråk og uro

- Jeg vil invitere alle parter til dialog om hvordan vi kan gjenreise lærerautoriteten og disiplinen, sier hun.

Utdanningsminister Kristin Clemet er svært bekymret over at det er mer bråk og uro i norsk skole enn i noe annet land som er med i undersøkelsen.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=257562

Akkurat det jeg var inne på tidligere . :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg hadde hatt mer respekt for lærerene hvis de hadde hatt høyere utdanning. Der hvor jeg går på skolen er realfaglærerene mine høyt utdannet, og jeg får mye ut av deres timer. Språk- og samfunnsettelerannet lærerene derimot virker lavt utdannet og har problemer med å lære bort i fagene sine. Nå generaliserer jeg nok veldig, personligheten til lærere (og elever) har nok en del å si. Uansett ville det ikke skade å heve den gjennomsnittlige utdanningen til lærerstanden.

Lenke til kommentar
Jeg hadde hatt mer respekt for lærerene hvis de hadde hatt høyere utdanning. Der hvor jeg går på skolen er realfaglærerene mine høyt utdannet, og jeg får mye ut av deres timer. Språk- og samfunnsettelerannet lærerene derimot virker lavt utdannet og har problemer med å lære bort i fagene sine. Nå generaliserer jeg nok veldig, personligheten til lærere (og elever) har nok en del å si. Uansett ville det ikke skade å heve den gjennomsnittlige utdanningen til lærerstanden.

Joda , det er ikke tvil om at vi har for få høyt utdannede lærere ,men det er styresmaktene sin feil , det koster å utdanne seg og for å få flere til å utdanne seg til lærere må det flere plasser til og at lønnen settes betydelig høyere enn i dag , dette vil igjen føre til at det blir høyere status å være lærer samt at folk finner det lønnsomt å ta denne utdannelsen .

Lenke til kommentar
Jeg hadde hatt mer respekt for lærerene hvis de hadde hatt høyere utdanning.

Det tviler jeg strengt tatt på. Skal ikke se bort fra muligheten av at du er unntaket, men de færreste kjenner til utdanningsnivået til sine lærere.

Der hvor jeg går på skolen er realfaglærerene mine høyt utdannet, og jeg får mye ut av deres timer. Språk- og samfunnsettelerannet lærerene derimot virker lavt utdannet og har problemer med å lære bort i fagene sine. Nå generaliserer jeg nok veldig, personligheten til lærere (og elever) har nok en del å si. Uansett ville det ikke skade å heve den gjennomsnittlige utdanningen til lærerstanden.

Det du snakker om er mer deres skikkethet til å lære, fremfor deres utdanningsnivå.

mange av de som i dag er lærere er rett og slett ikke spesielt skikket til å lære bort. Lærerutdanningen er en kunnskpasutdannelse, man lærer om det man skal lære bort. Og man lærer selvsagt også pedagogikk. Men det finnes så vidt jeg vet ikke noen praktisk prøve på om disse personene faktisk er dyktige til å formidle kunnskap.

Å formidle kunnskap krever andre egenskaper enn å gjenngi kunnskap. Det er det siste som testes på prøver.

Lenke til kommentar

Et eksempel kan nok være mattelærern vi hadde på tekniskfagskole , han var kunnskapsrik men ikke særlig flink til å lære fra seg .

Husker spesielt da han startet timen med et komplisert regnestykke og skrev ut hele tavlen , vi noterte så blekket sprutet og da han endelig var ferdig tørket han bort alt og sa " men det er imidlertid ikke slik det skal gjøres" så var den timen over .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Et eksempel kan nok være mattelærern vi hadde på tekniskfagskole , han var kunnskapsrik men ikke særlig flink til å lære fra seg .

Husker spesielt da han startet timen med et komplisert regnestykke og skrev ut hele tavlen , vi noterte så blekket sprutet og da han endelig var ferdig tørket han bort alt og sa " men det er imidlertid ikke slik det skal gjøres" så var den timen over .

Overrasker ikke. :no:

Avskrift fra tavla er verdiløst. Det har man ingen ting igjen for. Man lærer av å gjøre en oppgave selv, skrive den selv. Men man gjør den ikke selv når man skriver av. De fleste er hjernedøde zoombier som fokuserer på å skrive, fremfor å tenke over hva de skriver. Hvis det som blir skrevet på tavla er pensum, så bør man få utgitt en kopi på papir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...