Gå til innhold

Norske skoleelever blir bare dårligere


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-23990
Hvor mye av hver time forsvinner ikke i fjas fra elevene, som at de ikke er punktlige , bruker mobilen i timene, skriver meldinger osv osv .
I USA er dette mye strengere etter det jeg har erfart. Jeg ble jo faen meg kastet ut pa gangen hele tiden i 9. klasse bare for a florte litt i timen....

 

Ja vet jeg ikke blir særlig populær for dette innlegget ,men det får stå sin prøve ,for her prøver jeg å belyse en side som elever sjelden tenker på .
Som en mann som heter Bush sier, det gjelder ikke a gjore det som er populaert, men det som er rett. :p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En mulighet er vel å tone ned fokus på lekser, og heller ha lengre skoledager.

Ja det er et alternativ ,mange land har mye legre skoledag en oss , dette sammen med bedre disiplin for å få mere effekt ut av hver time ville nok gitt res ,men igjen det må penger til så en får bedre og flere lærere .

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

I USA hadde vi skole fra 0720 til 1405 pa videregaende, med 30 minutter til lunsj, og 5 minutter pause mellom hver time. Vi hadde ogsa en god del lekser, men enn en venninne av meg hadde pa videregaende ifjor...

Lenke til kommentar
En annen ting en bør se på er tidsbruken i timene ,som klassekontakt og med egne barn i skolen ser jeg at her er det mye å hente , og for å hente noe må respekten gjenninføres i norske skoler .

Hvor mye av hver time forsvinner ikke i fjas fra elevene, som at de ikke er punktlige , bruker mobilen i timene, skriver meldinger osv osv .

her bør en allerede begynne i barneskolen og bli strengere og strengere for hvert klassetrinn slik at den dagen du begynner i ungdomsskolen er reglene temmelig lik dem som er i arbeidslivet .

For hvor mange ganger kan du komme for sent på jobb eller sluntre unna eller være stor i kjeften mot sjefen før du mister jobben ?

Nors ungdom sitter desverre alt for mye på ræva og forlanger og forteller om sine rettigheter på skolen .

Ja vet jeg ikke blir særlig populær for dette innlegget ,men det får stå sin prøve ,for her prøver jeg å belyse en side som elever sjelden tenker på .

Prakteksempel på hvordan elevene i dag er... få inn litt god gammeldags respekt.. som dem så pent sa det på radioen, dem burde erstatte KRL med respekt.

 

Ingenting er bedre enn lærere som man er litt småredde for, da får man hvertfall respekt og vet å ikke tulle med læreren.

Lenke til kommentar
Skal vi ofre 10 for å fremme 1 ? Eller skal vi søke å få det beste ut av alle ved hjelp av flere og dyktigere lærere?

Gode spørsmål. Har diskutert dette litt med eit par lærarvenner eg har, og vart litt skremt over det dei meinte; ligg på eit nivå som får med alle i klassen. Dette blir det motsette av å "ofre 10, fremme 1", nemleg å ofre dei som har potensiale for å få med dei svakaste. Minste felles multiplum.

 

Godt mogleg at dette er ein kjip konsekvens av mangel på ressursar, men skulle tru at folk som var ferske frå lærarhøgskulen hadde litt meir optimisme enn dette...

Endret av pekle
Lenke til kommentar

I vårt sammfunn i dag trenger en ikke ofre noen og vi har vel heller ikke råd til å ofre noen , blir elever forsømt på skolen pga manglende resursjer så er de nesten fortapt , for hvor mange får jobb uten utdannelse i dag og hva blir resultatet . Får en ikke jobb blir det trygd i en eller annen form og er det det vi ønsker og hva vil så det koste samfunnet på sikt .

vi har penger nok og jeg kan ikke se at det vil føre til inflasjon om vi brukte noe av disse til å ruste opp skolene og skape flere og bedre lærere , elevene er tros alt landets fremmtid .

 

Hørte på nyhetene at SV går inn for at skolene klart må styrkes med flere lærere , så gjenstår det å se om høyresiden støtter dette ,det er vel de som har makten .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Kristendom burde vaert ute av skolen for lenge siden... Slikt tilhorer privatskoler, ikke offentlig skoler. Laerere ma bli strengere. De som har mer potensial ma kunne fa ga i klasser med andre som dem. Elev/laerer ma bli lavere, 20:1 burde vaere en bra malsetting. Matematikk opplaering ma styrkes/utvides. MER lekser... :)

 

Da skal du se at det blir bedre...

Lenke til kommentar
Dagbladet

 

jaja

 

På tide å kutte enda mere kostnader i skoleværket, elevene suger, lærerene jobber ikke, og skolen har ikke råd til strøm og papir lenger.

 

Legg skolen ned.

 

Nå går jeg på høyskole, men er det bare meg som syns at skole er noe fjas?

"Skoleværket"? Ja, det et tydelig det går nedover når en på høyskolenivå ikke kan skrive skoleverket riktig.

 

Men på den mer seriøse siden: Selvfølgelig går det nedover når regjeringen har et helt bakvendt syn på å løse problemet: De ser at resultatene i matte og naturfag går nedover - hva gjør de? Jo, de forenkler pensum og gjør undervisningen "friere", mer "praktisk" og mer "kreativ". Vi vet alle hva dette innebærer.

 

Nei, takke meg til at jeg hadde ekstremt gode (og læringsmessig konservative) lærere på VGS og er kraftig ferdig med det norske skoleverket. En merker helt tydelig forskjellen mellom skolen og universitetet, i hvertfall.

 

 

Edit: Min løsning er altså: Religionsundervisning ut. Kutt litt i norskundervisningen. Ut med sånne barne- og ungdomsskolefag som brodering og musikk, og styrk matte og naturfag. Med dette mener jeg FLERE timer, BEDRE lærere med HØYERE lønn, VANSKELIGERE pensum allerede fra barneskolen av. Å kutte pensum er å gå FEIL VEI!

Endret av gspr
Lenke til kommentar
På u.skolen der broren min går har de gjeninnført graderingssystemet, hvor klassene er delt i rød, grønn og svart gruppe ettersom hvor flinke de er, og får en undervisning som er mer tilpasset. Slik burde det ha vært i alle år på alle skoler, noen er likere enn andre for å sitere Hernes.

Graderes elevene forskjellig i hvert fag eller er graderingen universell?

I fag hvor forskjellene er store; som Norsk, Matte, Engeslk, Naturfag/O-fag (?) og Samfunnskunnskap. Tror det foreløpig kun er disse fagene. Ellers er det felles undervisning i de andre fagene som gym, heimkunnskap og fremmedspråk.

 

I 9. og 10. klasse vil skolen tilby eleven å velge en ”retning” eller ”kanal”. Det er ikke klart hva vi skal kalle det , men det må ikke forveksles med den gamle linjedelingen. Poenget er at eleven skal kunne velge et skoleløp der det er større vektlegging av noen fag enn andre. Det vil være den kompetansen skolen har som vil være avgjørende for hva vi kan tilby. Eksempelvis kan det være en retning med vektlegging av realfag, en retning med vektlegging av språk/samfunnsfag og en retning med vektlegging av praktisk estetiske fag. Detaljer rundt dette vil avklares når opplegget for 8. trinn er helt klart. Men tanken er at opplegget i større grad enn i dag skal tilpasses elevenes forutsetninger, ønsker og interesser.
Rektor er flink til å undertreke at dette ikke er en linjeinndeling, da hadde det rykket kraftig i ryggmargsrefleksen til de som er indoktrinert med likhetstanken. Men i praksis blir elevene delt etter evner, 25% beste = rød, 50% mellomskjiktet = grønn, 25 % svakete = svart. Skulle ønske det var slik på min tid også.
Lenke til kommentar
Edit: Min løsning er altså: Religionsundervisning ut. Kutt litt i norskundervisningen. Ut med sånne barne- og ungdomsskolefag som brodering og musikk, og styrk matte og naturfag. Med dette mener jeg FLERE timer, BEDRE lærere med HØYERE lønn, VANSKELIGERE pensum allerede fra barneskolen av. Å kutte pensum er å gå FEIL VEI!

Vel... musikk vil jeg påstå er et viktig fag...

 

Så jeg ville ha lagt opp til en 4-5 timer mer i uken som basis der realfagene fikk større plass. De eneste fagene jeg mener er "uviktig" er C-språk (pga læringsverdien er for de fleste ekstremt lav og gjør faget "ubrukelig") og KRL (etikk og moral er bra, forkynnelse er fy).

 

Kutte i pensum på noen fag for å fremme andre blir feil. Øk heller andelen timer totalt, ingen som har skade av å være på skolen fra 08:15 til 15:30. Jeg er forøvrig imot alt som heter lekser (utenom innleveringer av prosjekter/stiler/osv) og gjorde aldri lekser etter barneskolen og er veldig fornøyd jeg er ferdig med det ekstra stresset (som jeg selvfølgelig påførte meg selv)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Musikk var ikke obligatorisk lenger etter barneskolen i USA, noe som jeg syns er egentlig en god losning. Lekser er egentlig viktig, men det ma gjores pa riktig mate. Man ma ha stiler og slikt som lekser. I matte ville det ikke vaert nodvendig med lekser, men problemet med dette blir at de late elevene ikke gidder a regne for seg selv eller laere matten i det hele, og da stryker de. Det er tross alt derfor lekser ble innfort til a begynne med... for a tvine elevene til a regne oppgaver slik at de faktisk laerte det de skulle.

Lenke til kommentar
Musikk var ikke obligatorisk lenger etter barneskolen i USA, noe som jeg syns er egentlig en god losning. Lekser er egentlig viktig, men det ma gjores pa riktig mate. Man ma ha stiler og slikt som lekser. I matte ville det ikke vaert nodvendig med lekser, men problemet med dette blir at de late elevene ikke gidder a regne for seg selv eller laere matten i det hele, og da stryker de. Det er tross alt derfor lekser ble innfort til a begynne med... for a tvine elevene til a regne oppgaver slik at de faktisk laerte det de skulle.

Når det gjelder det med matte så hadde vi en ok løsning på videregående...

 

Vi hadde ukesplaner som fortalte oss hvor langt vi skulle ha kommet og læreren gikk som regel bare gjennom selve stoffet og ikke oppgavene (så lenge det ikke var noen du hadde store problemer med)

 

Vi hadde også en del semi-obligatoriske oppgaveinnleveringer der det ikke ble satt karakter, men som du fikk utfyllende retting på. Dette virket forsåvidt inn på helhetsvurderingen av eleven selv uten karaktersetting.

 

Dette fungerte forsåvidt bra, selv om jeg ble ekstremt lat siste halvdel av 3. klasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...