Gå til innhold

Norske skoleelever blir bare dårligere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990

Nja, uten a ha tallene tilgjengelig, kan vi ikke vite om Norge har blitt darligere, eller om de andre landene bare har blitt bedre enn oss, eller begge samtidig. ;)

Men om det har seg slik at Norge gjor darligere og darligere, syns jeg det er pa plass a se pa hvordan folk i dette landet fokuserer pa skolen. Inntrykket jeg har fatt er at elever ved skolen her i Norge ikke far folelsen av at skolen er noe verdt, at det ikke er viktig.

 

Ville ogsa vaert svaert interessant a sammenligne de forskjellige drikkekulturene i disse landene.............

Lenke til kommentar

Blir gjerne slik når de stakkars elevene kreperer ved pulten pga dårlig inneklima, ødelegger ryggen sin før de begynner på ungdomsskolen pga elendige stoler, løper to mil hjem for å gå på dass fordi dassene på skolen ikke har blitt byttet siden 1984 og følgelig er enten i ustand, stinkende med bremsespor på ringen eller uten ring i det hele tatt.

 

For politikerne er elevmassen statistikk, ikek enkeltindivider. Politikere er synderne i denne saken.

Lenke til kommentar
Noen gang hørt en barneskoleelev ytre noe lignende?

Jeg snakker om den generelle holdningen i samfunnet. Hvorfor yte noe selv, når du kan få det gratis av staten? Konsekvensen av denne holdningen påvirker også de minste. Dataspill blir viktigere enn karakterer.

Lenke til kommentar
Noen gang hørt en barneskoleelev ytre noe lignende?

Jeg snakker om den generelle holdningen i samfunnet. Hvorfor yte noe selv, når du kan få det gratis av staten? Konsekvensen av denne holdningen påvirker også de minste. Dataspill blir viktigere enn karakterer.

Hvor får du det i fra? Den generelle holdningen i landet er å få seg en utdanning og en jobb. Ikke å bli ferdig med ungdomsskolen og gå på trygd.

Lenke til kommentar

Uten å fornærme noen så blir det vel feil å skylde bare på skolene og inneklima , det har vel vært slik og verre enn dette i mange mange år .

Men en kompinasjon av dårlige skoler og "passive" elever tror jeg er mere riktig . Jeg skriver "passive" fordi jeg vet at norsk ungdom ikke er dummere en andre , men vi lever i en overflod av tilbud som frister oss,og vi har mulighet til å bruke disse , da har det lett for at lekselesing blir sjøvet tilside .

Lenke til kommentar
Jeg vil pasta at drikkekulturen i Norge ogsa har noe med det a gjore.

Vel tror ikke det , Finnland slår oss i støvlene når det gjelder drikking og matte

 

Matematikk:

1. Finland

2. Sør-Korea

3. Nederland

4. Japan

5. Canada

6. Belgia

7. Sveits

8. Australia

9. New Zealand

10. Tsjekkia

11. Island

12. Danmark

13. Frankrike

14. Sverige

15. Østerrike

16. Tyskland

17. Irland

18. Slovakia

19. Norge

20. Luxembourg

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at enhtesskolen har feilet. Den offentlige skolen må reorganiseres og alle "reformer" må kuttes ut til fordel for sunn fornuft. Alternativet er flere privatskoler, fordi det finnes fler og fler som ser behov og har vilje smat midler til å betale det ekstra dette koster.

 

På u.skolen der broren min går har de gjeninnført graderingssystemet, hvor klassene er delt i rød, grønn og svart gruppe ettersom hvor flinke de er, og får en undervisning som er mer tilpasset. Slik burde det ha vært i alle år på alle skoler, noen er likere enn andre for å sitere Hernes.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Her er en oppsamling av Norges media sine overskrifter om dette, jeg gar fra mest saklig til mest usaklig:

 

NRK: Enda darligere i matte

Aftenposten: Norske elever stadig darligere

VG: Norske elever sliter

Dagbladet: Norske elever pa bunn

Lenke til kommentar
Ingen tvil om at enhtesskolen har feilet. Den offentlige skolen må reorganiseres og alle "reformer" må kuttes ut til fordel for sunn fornuft. Alternativet er flere privatskoler, fordi det finnes fler og fler som ser behov og har vilje smat midler til å betale det ekstra dette koster.

 

På u.skolen der broren min går har de gjeninnført graderingssystemet, hvor klassene er delt i rød, grønn og svart gruppe ettersom hvor flinke de er, og får en undervisning som er mer tilpasset. Slik burde det ha vært i alle år på alle skoler, noen er likere enn andre for å sitere Hernes.

Jeg mener denne graderingen er feil ,for det dømmer dem som sliter til å bli tapere , dette er noe ala det samme som kursplanene de drev med på 70 og 80 tallet . Dette har myndighetene i ettertid innrømmet var en av de største feilene som skloeverket noen gang har gjordt da det produserte "tapere" , i dagens situasjon kan det bli enda værre da det i dag er betydelig flere elever pr lærer .

Skal vi ofre 10 for å fremme 1 ? Eller skal vi søke å få det beste ut av alle ved hjelp av flere og dyktigere lærere?

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
På u.skolen der broren min går har de gjeninnført graderingssystemet, hvor klassene er delt i rød, grønn og svart gruppe ettersom hvor flinke de er, og får en undervisning som er mer tilpasset. Slik burde det ha vært i alle år på alle skoler, noen er likere enn andre for å sitere Hernes.

Graderes elevene forskjellig i hvert fag eller er graderingen universell?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Jeg vet ikke hvordan det er satt opp her i Norge i videregaende og ungdomskolen, men i USA der jeg har hatt hele skolegangen min bortsett fra de forste 3 arene hadde jeg her i Norge...

Der kunne man bli med pa "honors" klasser, dvs. vanskeligere fag. Dermed kan de som er flinkere vaere flinke og ikke bli holdt tilbake av de andre, og de andre far da vaere i fred fra de flinke og kan fa den hjelpen de trenger. Dette fungerer veldig godt, og det er ingen "taper" folelse siden de aller fleste er i de vanlige klassene. Ville egentlig nesten pasta at "taperene" ble de som var i den "spesielle" klassen. :p

 

Dette begynte de med pa ungdomsskolen. Da var jeg i Honors klassen, og da tok jeg vanskeligere grad av de fagene som hadde Honors fag. Engelsk, historie, og naturfag. Matte er helt for seg selv, du tar det mattefaget hvor du er i din matteutvikling. Pa ungdomsskolen var det 3-4 forskjellige niva av mattefag.

 

Til og med pa barneskolen kunne man ga pa en "Honors" skole, hvor alle barna var flinke. Man matte ta en prove, og hvis man besto denne, kunne man velge a flytte seg til den andre skolen. Jeg tok denne proven i 4. klasse og besto den, men valgte bli igjen pa skolen som jeg var pa siden jeg ikke ville matte finne meg nye venner (siden jeg hadde nettopp flyttet dit og nettopp fatt meg nye venner). Var kanskje dumt gjort av meg i tilbakeblikk, ettersom jeg kunne fatt mye mer ut av a ha gatt pa den andre skolen. Dette var offentlige skoler, ikke private skoler.

 

Ogsa pa videregaende selvfolgelig, der var det mange forskjellige niva av alt osv.

 

Ser kanskje at dette blir litt problematisk for noen norske steder ettersom det ikke er nok elever til a kunne lage sa mange muligheter for hver... men det burde ga an pa noen mater.

 

Er det noe lignende dette pa skolen i Norge, eller er det helt annerledes?

Lenke til kommentar

En annen ting en bør se på er tidsbruken i timene ,som klassekontakt og med egne barn i skolen ser jeg at her er det mye å hente , og for å hente noe må respekten gjenninføres i norske skoler .

Hvor mye av hver time forsvinner ikke i fjas fra elevene, som at de ikke er punktlige , bruker mobilen i timene, skriver meldinger osv osv .

her bør en allerede begynne i barneskolen og bli strengere og strengere for hvert klassetrinn slik at den dagen du begynner i ungdomsskolen er reglene temmelig lik dem som er i arbeidslivet .

For hvor mange ganger kan du komme for sent på jobb eller sluntre unna eller være stor i kjeften mot sjefen før du mister jobben ?

Nors ungdom sitter desverre alt for mye på ræva og forlanger og forteller om sine rettigheter på skolen .

Ja vet jeg ikke blir særlig populær for dette innlegget ,men det får stå sin prøve ,for her prøver jeg å belyse en side som elever sjelden tenker på .

Lenke til kommentar

Seixon

 

Jeg vet ikke hvordan det er satt opp her i Norge i videregaende og ungdomskolen, men i USA der jeg har hatt hele skolegangen min bortsett fra de forste 3 arene hadde jeg her i Norge...

Der kunne man bli med pa "honors" klasser, dvs. vanskeligere fag. Dermed kan de som er flinkere vaere flinke og ikke bli holdt tilbake av de andre, og de andre far da vaere i fred fra de flinke og kan fa den hjelpen de trenger. Dette fungerer veldig godt, og det er ingen "taper" folelse siden de aller fleste er i de vanlige klassene. Ville egentlig nesten pasta at "taperene" ble de som var i den "spesielle" klasse

 

Det du sier her er ikke en dum ide , at elever som er ekstra flinke får muligheten til å utvikle seg vidre er glimrende så lenge det ikke går utover andre, dermed må det skaffes ekstr resursjer til dette ,ved dagens gradering er det ikke tillfelle da det er like mange lærere pr klasse som før , dermed har det en tendens at de som sliter mest og trenger mest hjelp ikke får det .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...