Gå til innhold

Norsk IT og Komplett i Tyskland

Anbefalte innlegg

Hei,

var litt på utkikk etter bra websjapper i Tyskland siden jeg skal en tur nedover i jula og dermed ville bestille litt.

For det første stusset jeg over at Komplett har gitt opp Tyskland (se http://www.komplett.de). Det stusset jeg over? Kommentarer?

For det andre kom jeg over en prissammenligningsguide. Der lå firmaet NORSK-IT Management & Consulting A/S bra. Er dette et eller annet norsk firma som driver i Tyskland? Se http://www.norskit.de. Kjenner noen til firmaet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aetius skrev 05/12/2004 : 22:52

Har bestilt fra Komplett.co.uk, og var godt fornøyd med dem. Gode priser og god service, men utvalget kan forbedres. Det kan også kunderservicen til ParcelForce, som Komplett i England desverre bruker til utsendingene sine.

Hyggelig å høre du var fornøyd og synd at ikke ParcelForce er god nok. Har du noen gode alternativer til transportører, så tipser vi gjerne UK-gjengen...

Lenke til kommentar
Hei,

Det stemmer at vi avviklet Komplett.de i sommer. Hovedårsaken til det var at vi ønsket å fokusere på færre land, samtidig som Tyskland er/var et utfordrende marked. Kjenner dessverre Norsk IT for dårlig til å anbefale det ene eller andre...

Hvorfor er Tyskland mer utfordrende enn andre land? Jeg har et visst inntrykk av at handel med datautstyr der IKKE foregår over nettet i den grad som f.eks. i Norge. Jeg kjenner tyskere godt nok til å kunne si at mange er skeptiske til å gi ut info om seg selv (og kredittkortdata osv.) på nettet, i tillegg finnes det svært mange "små" fysiske datasjapper. Er det for ressurskrevende å endre onlinehandel-holdningen til tyskere?

Lenke til kommentar

Oj-oj! Det har kunne vi skrevet mye om og diskuterte lenge :) Har også lyst, men må dessverre prioritere noen ting skal leveres i kveld...

Kort sagt så er Tyskland utfordrende blant annet:

- Sterk konkurranse og svært få som gjør det godt.

- Skepsis mot å handle online (som du nevner).

- "Sterke" kjeder/stormarkeder som ikke er redde for å bruke makten sin.

- Mye "ufin" konkurranse (eks. lokketilbud på populære varer som aldri kommer på lager).

Resten av diskusjonen får vi ta ved en senere anledning. Uansett; lykke til med handelen :)

Lenke til kommentar
For det andre kom jeg over en prissammenligningsguide. Der lå firmaet NORSK-IT Management & Consulting A/S bra. Er dette et eller annet norsk firma som driver i Tyskland? Se http://www.norskit.de. Kjenner noen til firmaet?

Jeg brukte min aller beste venn (Google...) så godt jeg bare kan og fikk hostet opp litt om Norsk IT fra Spangereid på Sørlandet (som driver i Tyskland). De er tydeligvis ikke spesielt populære:

http://www.dooyoo.de/online-shops/norskit-de/1014791/ (der det hevdes at det er den dårligste hardwaretilbyderen i det tyske markedet)

http://norskit.pochta.ru/ (her går det fram at firmaet driver luguber inkassovirksomhet og i det hele tatt er på kanten med loven).

http://www.ocinside.de/go_d.html?http://ww...ic=668&start=30 gjengir også erfaringer som tilsier at bedriften er useriøs.

Greit, da nytter det ikke å bruke norske firmaer i Tyskland da...

Men kanskje jeg kan våge meg til å spørre Komplett om hvilke onlinefirmaer som er store og tunge konkurrenter i Tyskland. Er fullt klar over butikker som Aldi og Lidl, men de selger jo ikke online.

Lenke til kommentar
Rune69 skrev 05/12/2004 : 23:23

Men kanskje jeg kan våge meg til å spørre Komplett om hvilke onlinefirmaer som er store og tunge konkurrenter i Tyskland. Er fullt klar over butikker som Aldi og Lidl, men de selger jo ikke online. 

Lov å spørre og vi svarer etter beste evne :)

Forsøk å bruke f.eks. geizhals.de, evendi.de eller preistrend.de for prissammenligning/diskusjon. Ellers er vel noen av de større aktørene i Tyskland f.eks. Avitos.de og Alternate.de.

Tar dette fra hukommelsen, så det er mye mulig med skriveleifer...

Lenke til kommentar

Har bodd flere år i Tyskland og fulgte godt med i hardware priser fra 94-95 og oppover. Enig i at konkuransen i Tyskland er temmelig hard og jeg husker godt det året Aldi startet med Medion salg og "moona" hele den etablerte hardware bransjen. Man fikk utrolig mye for pengene og folk var helt gale for å få tilbudet.En trakk til og med våpen i kampen. Aldi solgte over 200 000 PC på under en uke og det var enormt med styr. Tror vel at det har endret seg en del og mange handler online, uansett er avstandene litt enklere å forholde seg til i Tyskland også, kjørete gjerne 30-40 km (15-20 min :thumbup: ) for å få Hardware med en gang fremfor å vente 2-3 dager. For å si det sånn... hadde komplett osv hatt lager i Oslo og jeg kunne hentet der, hadde jeg aldri bestilt online og ventet 2-3 dager før jeg fikk pakken. Hardware vil jeg helst ha på sekundet! :!:

Er ikke ut prisene i Tyskland omtrent det samme som innprisene til de norske grosistene? Eller hva komplett?

Lenke til kommentar
Har bodd flere år i Tyskland og fulgte godt med i hardware priser fra 94-95 og oppover. Enig i at konkuransen i Tyskland er temmelig hard og jeg husker godt det året Aldi startet med Medion salg og "moona" hele den etablerte hardware bransjen. Man fikk utrolig mye for pengene og folk var helt gale for å få tilbudet.En trakk til og med våpen i kampen. Aldi solgte over 200 000 PC på under en uke og det var enormt med styr. Tror vel at det har endret seg en del og mange handler online, uansett er avstandene litt enklere å forholde seg til i Tyskland også, kjørete gjerne 30-40 km (15-20 min :thumbup: ) for å få Hardware med en gang fremfor å vente 2-3 dager. For å si det sånn... hadde komplett osv hatt lager i Oslo og jeg kunne hentet der, hadde jeg aldri bestilt online og ventet 2-3 dager før jeg fikk pakken. Hardware vil jeg helst ha på sekundet! :!:

Er ikke ut prisene i Tyskland omtrent det samme som innprisene til de norske grosistene? Eller hva komplett?

Vel, jeg har også bodd flere år i Tyskland og har plenty med familie der. Jeg mener også å kjenne litt til hardwarepriser o.l. Er ivrig leser av tyske datablader.

Samtidig har jeg aldri kjøpt hardware i Tyskland, bruker jeg nettbutikker i Norge har jeg i alle fall en svært sterk følelse (tror det er noe mer enn en følelse) av at jeg ikke hadde klart å få det noe særlig billigere i Tyskland. Til sammenligning kan jeg si at jeg fortsatt handler stort sett alt av tørrvarer (matvarer) i Tyskland, det er myyye billigere enn i Norge.

Selvsagt er det riktig at tyskerne har datasjapper på hvert hjørne og at det alltid er mer stas å ta på varene før man kjøper, men jeg har alltid sett på tyskere som utrolig gjerrige og sparevillige - da burde nettet være et godt alternativ.

Lenke til kommentar

grunnen til at tyskere ikke handler mye på nett tror jeg nok har en klar sammenheng med at de rett og slett er vant til å forholde seg til kontanter. prøv aldri å dra på shopping i tyskland med kun visa, da sitter du der med en haug varer du ikke får betalt for, og betjeningen tror du er blakk siden du prøver å handle med kort... :cry:

bare se på kiel, som er tysklands shoppinghovedstad for nordmenn; der er det få forretninger som tar kort, og det er få minibanker å oppdrive. de aller fleste handler med kontanter. og hvis de først tar kort, så har de gjerne sære kortavtaler - noen aksepterer bare amex, f.eks..

siden dette å handle med kort (visa, mastercard, amex, diners etc.) er såpass uvant for tyskere, så kan jeg godt forstå at de er skeptiske mot å handle på nett, da stort sett all netthandel går via kort.

Lenke til kommentar
TeAmlAmPerz skrev: 06/12/2004 : 00:08 

et spørsmål til Komplett.no!:

hvis jeg bestiller fra f.eks komplett.uk.co, får jeg garanti ra komplett.no dah? så jeg slipper å frakte over masse dritt osv dah ell???? (rart hvis jeg ikke fikk dah men..!) 

I utgangspunktet går dette ikke og det er ikke fordi vi skal være veldig vanskelige, men de fleste varer vi selger i UK har blitt kjøpt inn fra leverandører utenfor Norge og vi får derfor ikke returnert varene fra Norge. Hovedreglen er derfor at disse varene må returneres via Komplett.co.uk, men vi kan naturligvis se på sakene fra gang til gang.

Lenke til kommentar

Pokker! Det der skulle jeg ha visst før! Hadde for ca et år siden behov for å gå andre veien, da et demobrukt IC7 kjøpt i Norge brått og uventet oppgav livsgnisten midt i en runde med Neverwinter Nights (og tre dager før levering av hjemmeeksamen, selvsagt - hvorfor skjer sånt alltid akkurat da?). Jeg tok det for gitt at jeg måtte til Norge for å få retur på det og kjøpte nytt et annet sted og - ahem - demonterte det døde kortet med hammer.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Henter opp igjen denne steingamle tråden for å berette at Komplett har startet opp igjen i Tyskland...Ikke verst når man leser de gamle kommentarene fra Komplett.no-brukeren. Er konkurransen lettere å takle nå mon tro?

7217733[/snapback]

De er børsnotert og er avhengig av vekst. Uansett så tjener komplett masse penger i norge og har råd til å satse på nye markeder.

edit: børskursen har gått opp ca 60% i høst.

Endret av Rakib
Lenke til kommentar

Hadde vært morsomt å høre hvorfor de startet opp igjen og om de har studert markedet bedre denne gangen.

Da de trakk seg ut i 2004 hørtes det ut som de gikk på den samme sosio-kulturelle fellen som så mange andre norske bedrifter som prøver seg utenfor skandinavia.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Hadde vært morsomt å høre hvorfor de startet opp igjen og om de har studert markedet bedre denne gangen.

Da de trakk seg ut i 2004 hørtes det ut som de gikk på den samme sosio-kulturelle fellen som så mange andre norske bedrifter som prøver seg utenfor skandinavia.

Jammen "morsomt" å grave fram denne tråden igjen, når vi igjen får høre at Komplett har gitt seg på nytt. Se http://www.itavisen.no/sak/777592/Komplett...r_ned_i_Europa/

Jeg har min sterke tvil om Komplett har hatt noen særlig oversikt over det tyske markedet i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...