Versatile Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Hvordan lage dette? hørt et eller annet om lydsdimmer.. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Quote: Den 2002-06-01 17:04, Versatile skrev:Hvordan lage dette? hørt et eller annet om lydsdimmer.. Http://www.microplex.no har pot meter som du kan stille ned hasdigheten på vifta. Der står det også hvilke potmeter som passer til de forskjelige viftene. Lenke til kommentar
shorin Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 eller zalman fan-mate,trinnløs regulering.har det på papstene mine,og de koser seg :smile: Og på enermax(med regulering-skrue)for å kunne kjøre den "akkurat det lille exstra ned" for å få den tilnærmet lydløs. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Når skal folk skjønne at en Dimmer IKKE virker på en vanlig papst vifte? DIMMER=TRIAC=FASESTYRING=VEKSELSTRØM. PCvifter går på LIKESTRØM og derfor vil ikke en Dimmer virke ,men et Potmeter ville virket fint. Lenke til kommentar
mrf00rk Skrevet 3. juni 2002 Del Skrevet 3. juni 2002 Quote: Den 2002-06-01 18:35, CFD skrev:Når skal folk skjønne at en Dimmer IKKE virker på en vanlig papst vifte?DIMMER=TRIAC=FASESTYRING=VEKSELSTRØM.PCvifter går på LIKESTRØM og derfor vil ikke en Dimmer virke ,men et Potmeter ville virket fint. Tja, etter et grunnkurs elektro? slik som du ?` Og, du har vel sikkert mer en det. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 3. juni 2002 Del Skrevet 3. juni 2002 Quote: mrf00rk skrev (2002-06-03 03:21): Quote: Den 2002-06-01 18:35, CFD skrev: Når skal folk skjønne at en Dimmer IKKE virker på en vanlig papst vifte? DIMMER=TRIAC=FASESTYRING=VEKSELSTRØM. PCvifter går på LIKESTRØM og derfor vil ikke en Dimmer virke ,men et Potmeter ville virket fint. Tja, etter et grunnkurs elektro? slik som du ?` Og, du har vel sikkert mer en det. Men nå har jeg skrevet det flere steder så da burde folk skjønne det. Kan jo legge ut en liten tekst som jeg skrev på Starten av Elektro GK som beskriver litt om Fasestyring. Får vell lete litt på den bærbare for og se om den fortsatt ligger der. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 3. juni 2002 Del Skrevet 3. juni 2002 potensiometer koster 40,- på clas ohlson. Jeg aner ikke hvor mange slike jeg har kjøpt de siste to årene... mange! Bruker dem til å sinke viftene og til å stille kontrasten på små LCD skjermer. Trenger ikke dyre rheostater fra microplex... Lenke til kommentar
Guahtdim Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Quote: Den 2002-06-03 17:18, DrErling skrev:potensiometer koster 40,- på clas ohlson. Jeg aner ikke hvor mange slike jeg har kjøpt de siste to årene... mange!Bruker dem til å sinke viftene og til å stille kontrasten på små LCD skjermer.Trenger ikke dyre rheostater fra microplex... Jeg mener å ha sett at Clas har sluttet med disse. Synd, siden vi nå må kjøpe de dyrt ett annet sted Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Quote: Den 2002-06-04 15:39, ShitHead_No skrev:Jeg mener å ha sett at Clas har sluttet med disse. Synd, siden vi nå må kjøpe de dyrt ett annet sted Nå kødder du... Hvor skal jeg da får potensiometer fra? http://www.maplin.co.uk ? Lenke til kommentar
moda1701 Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Hei Trenger du en stille 120 mm vifte kan du jo gjøre følgende. koble viften på rød og gul = 7V ca eller rød og sort = 5v ca eller orange og sort = 3,3V ca eller orange og rød = 1,7v ca. Men dette må måles for sikerhets skyld med et v-meter. De fargede kablene finnes på kontakten til HDene og på hovedkontakt for hovedkort. Når spenningen er 5v eller under hender det viften ikke går rundt så dette må også kontroleres. Morten D Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Det er ikke bra for vifter å gå for sakte. Det blir da varme inne og levetiden går ned. Lenke til kommentar
sviskEN Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 koffor ikke bare kjøpe noen lys dioder som bruker strøm. da får du jo lys i pcen i tillegg :wink: skulle no funke fint det Lenke til kommentar
eldorado2097 Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 hva med zalman fanmate til 45,-? er ikke det det samme? Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Når det gjelder vanlige potmetre, så kan en vel ikke koble de direkte på ei vifte. Da trenger du trådvikla potmetre kalt rheostat, eller så brenner postmetret opp. En ting en kan gjøre er å kjøre et vanlig potmeter over en spenningsregulator. Dette er i hvert fall det jeg er blitt fortalt. Vet ikke om det stemmer... Lenke til kommentar
CFD Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Quote: Corleone skrev (2002-06-15 15:20):Når det gjelder vanlige potmetre, så kan en vel ikke koble de direkte på ei vifte. Da trenger du trådvikla potmetre kalt rheostat, eller så brenner postmetret opp. En ting en kan gjøre er å kjøre et vanlig potmeter over en spenningsregulator. Dette er i hvert fall det jeg er blitt fortalt. Vet ikke om det stemmer... Hvis ikke jeg tar feil sp har du feil der. Et potmeter virker som en variabel motstand ,noe som gjør at motstanden (Ohm) forandrer seg når du justerer. Jeg har selv tatt et par POTmeterere fra skolen og koblet disse på viftene min (Dvs ledningen) En ting som ikke er lurt er og kortslutte ledningene så strømmen over Potmeteret blir høy. Har desverre ødelagt endel Potmeterere på det Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Quote: CFD skrev (2002-06-15 17:09):Et potmeter virker som en variabel motstand, noe som gjør at motstanden (Ohm) forandrer seg når du justerer. Dette vet jeg meget godt, men hva har det egentlig med saken å gjøre? Det forklarer i hvertfall ikke det jeg skrev. Det forteller jo bare hva et potmeter (og rheostat) er. Lenke til kommentar
Gizmokvakk Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Man kan ikke bryte kretsen og sette inn et potmeter fordi vifta trekker for mye strøm og da tar potmeteret fyr. Det løser man med en transistor. Jeg har en 120mm papst vifte som går på 230VAC, kan jeg da regulere hastigheten på vifta med en helt vanlig dimmer? Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Quote: Den 2002-06-15 21:36, Ma'anagal skrev:Man kan ikke bryte kretsen og sette inn et potmeter fordi vifta trekker for mye strøm og da tar potmeteret fyr. Det løser man med en transistor.Jeg har en 120mm papst vifte som går på 230VAC, kan jeg da regulere hastigheten på vifta med en helt vanlig dimmer? Kansje, noen dimmere må likerette spenningen(skjer automatisk i dimmer) for å fungere riktig, likerette vil si å gjøre om fra vexelspanning til likespenning. Motoren i vifta di en laga for å funke på vekselspenning. Men noen dimmer likeretter ikke. En slik dimmer burde funke, men jeg har en liten teori om at den forkorte levetiden på vifta(ikke helt sikker). Lenke til kommentar
CFD Skrevet 16. juni 2002 Del Skrevet 16. juni 2002 Quote: Corleone skrev (2002-06-15 18:40):Dette vet jeg meget godt, men hva har det egentlig med saken å gjøre? Det forklarer i hvertfall ikke det jeg skrev. Det forteller jo bare hva et potmeter (og rheostat) er. Vell da har jegg misforstått hva ditt spm var. Jeg har lest igjennom teksten mange ganger og jeg finner ikke spørsmålet untatt det jeg har svart på. Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 16. juni 2002 Del Skrevet 16. juni 2002 Quote: CFD skrev (2002-06-16 07:52):Vell da har jegg misforstått hva ditt spm var.Jeg har lest igjennom teksten mange ganger og jeg finner ikke spørsmålet untatt det jeg har svart på. LOL! Jeg sprte ikke om noe. Jeg la bare frem faktaene jeg hadde, og lurte på om noen kunne rette på¨det hvis jeg hadde feil. Uansett, så vet jeg hva et potmeter er, men at det vil brenne opp hvis en setter den rett på vifta uten noe ekstra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå