sunh Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Har nå fått meg ny pc. Asus A7V333, xp 1900+ som foreløpig kjører på 1680mhz@1,84v og er kjølt ned av Alpha PAL8045T og zalman silent fan som kjører uten mostand, twinmos 512 DDR PC2700. Akkurat nå når jeg skriver dette er temperaturen 51 grader, og når jeg spiller går den opp i max 54. Det jeg har mistanke om er at Asus-hovedkortet mitt måler alt for høy temperatur. Er det noen andre som har erfaringer med dette? Lenke til kommentar
totveit Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Mitt A7M266 Asus kort måler ca 10 grader for mye, har et koolance kabinett men denne sensoren er plassert litt fra kjernen, så den viser litt for lite, rundt 30 grader ligger min cpu på (dette målt med sensor teipet inntil siden av kjernen på cduen). Kabinettet viser 27 - 28, og Asus kortet mener 39 - 42, mens med skikkelig temp måling er den 29 - 32. Lenke til kommentar
sunh Skrevet 1. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2002 Ok, godt å høre :smile:. Er vel stor sjans for at mitt hovedkort måler like mye feil. Ganske teit at den måler så mye over real temp da. Lenke til kommentar
alibaba Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Jeg mener A7V333 bruker temperatursensoren som er innebygd i core'en på AtlhonXP. Dette gir da nøyaktig temperaturmåling. Lenke til kommentar
totveit Skrevet 1. juni 2002 Del Skrevet 1. juni 2002 Jeg mener nokså sikkert av a7v333 benytter den innebygde i xp prosessorene, samt en i tilleg som er monter på kortet. (dette er jeg usikker på,) Og 51 - 54grader med en zalman cu 6000 er dårlig. Min varmeovn (thunderbird 1,4) hadde en idle temp på 40 - 42, og en maks load på 45 frader. Xp prosessorene utvikkler 20 - 40% mindre varme enn gamle athloner, så jeg lurer på om du har lagt på for mye kjølepasta, eller om du bruker det i det hele tatt. Jeg benyttet selv as3, det beste som finnes. Prøv å legg på kjølepasta på ny (skal være så tynt lag at du skal nesten kunne se gjennom det, min athlon er et trykt skrift på som stikker litt opp, den kunne jeg kjimte gjemmom kjølepastaen). Har mye å si Lenke til kommentar
sunh Skrevet 1. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2002 Sa jeg brukte alpha pal 8045, med zalman vifta uten motstand påmontert, ikke zalman kjøler. Jeg hadde på et lag arctiv silver 3, og skrudde fast kjølern. Ikke spesielt mye, men heller ikke så lite at jeg så skrifta gjennom. Problemet er neppe for mye kjølepasta. Kan også nevnes at tempen var helt lik da jeg kjørte på default speed og default volt, 1600 mhz og 1,75v, som nå når jeg kjører på 1680 mhz og 1,84v. [ Denne Melding var redigert av: sunh på 2002-06-01 21:47 ] Lenke til kommentar
Colin Skrevet 27. juni 2002 Del Skrevet 27. juni 2002 Asus A7V333 bruker temperaturmåleren i XP-cpu'ene, og denne ligger midt i kjerna. Derfor vil denne temperaturen ligge 5-7c over de som måles på utsiden (som de fleste av oss er vant til). Men dette er jo mer nøyaktig. Pål Lenke til kommentar
Sycrob Skrevet 27. juni 2002 Del Skrevet 27. juni 2002 Jeg har et ASUS a7a266, jeg tror også dette kortet viser for høy temperatur. Jeg har ikke målt det med et eksternt termometer, men jeg syns temperaturen er for høy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå