Gå til innhold

Fotografering i innendørs belysning

Anbefalte innlegg

Jeg har et HP photosmart 735. Det gir bilder av god kvalitet i dagslys, men er ubrukelig innendørs. Bildene blir mørke og kornete. Det virkser som blizen er for dårlig. Jeg er på jakt etter et kamera som også gir bra bilder innendørs. Jeg har fotografert litt med et lånt IXUS v2 som gir meget bra bilder innendørs. Det har kraftig bliz som lyser opp hele rommet. Men dette kameraet er ikke på markedet lenger, dessuten er det nokså tregt. Jeg har lest en rekke tester, men det står lite om bildekvalitet ved fotografering innendørs. Har noen tips om et kompaktkamera som også gir bra bildekvalitet innendørs?

post-28-1102275825_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har et godt IXUS-kamera for innendørs fotografering. IXUS i 300 serien. Uten å vite dette sikkert tror jeg ikke IXUSene har tapt seg på så vesentlige områder under utviklingen.

Har du forsøkt å fotografere uten blits? Når ting ikke beveger seg for mye er det (i hvertfall med mitt kamera) stor suksess å kutte blitsen. Farger blir sterkere, kornetheten blir borte...! Dersom det er veldig lite bevegelse kjører jeg også opp tiden på lukkeren.

IXUS er, i hvertfall etter hva jeg har erfart, et meget godt kamera.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Ingen kompaktkamera har blitz som "kan lyse opp hele rommet...".

Hvis du ikke er fornøyd med kaninøyne og kornete bilder, skaff deg en gammel ekstern blits (mange har slike liggende sammen med sitt gamle analoge speilreflekskamera) monter det på en slavetenner (fås billig i seriøse fotobutikker) og vips så har du en grei løsning for dårlig belyst innendørsfotografering. Husk å la blitsen lyse opp taket slik at du får mykere skygger og jevnere belysning.

Alternativt kjøp digitalt speilrefleks med lyssterk optikk (lysstyrke 1.4 eller 1.8) og unngå bruk av blitz for å bevare stemningen i bildet.

Lenke til kommentar

Det blir litt mye å dra på hvis jeg også skal ha en slavebliz. Jeg ønsker et pek og skyt kamera som er lett å ha med seg. Jeg har prøvd en Casio Exilim EX-Z40. Det har faktsk bedre bliz en det gamle IXUS v2 som jeg har prøvd (4 m. rekkevidde iflg. spek), men bildene blir blekere i fargen.

post-28-1102803906_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...