Gå til innhold

Brokobling av strømforsyninger

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-06-01 16:52, agjell skrev:

Har tenkt å brokoble to gamle AT strømforsyninger og bruke dette som powersupply til en 226W peltier. Noen som har peiling på hvordan man gjør det?

hmm, er ikke sikker. Men AT slår seg på med hjelp av en bryter. skal vel bare og koble den inn på brytern og kjøre det samme på 12V.

Lenke til kommentar

Vil det virke å parallellkoble de slik at jeg kobler begge 12V og begge GND sammen og deretter kobler til TEC'en? Jeg vil jo fortsatt da få 12V ut, men i teorien dobbelt så mye strøm, eller stemmer ikke dette? Strømforsyningene er forresten identiske, hvis dette også har noe å si.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-01 19:07, Gothiatek skrev:

det tror jeg og, men hva hvis man vil ha 15 Volt, vil det da funke og koble sammen 12 Volt og 5 Volt og ha på en zenerdiode og ett par resistorer ?

Du kan koble sammen to at forsyninger lett.. Skal du addere spenninger, f.eks 12+5 = 17 så må du sørge for at psuene ikke har felles jord, ellers blir det kortsluttning. Står sikkert forklart i en av de sitene som er nevnt. Skal du parallellkople to psu sine 12 volt, så bør du justere på en lite potensiometer som finnes inne i selve psu. Med det potensiometer så kan du justere spenningen ut fra psuene litt. Levere den ene psuen 11.9 volt og den andre 12.6 så vil den på 12.6 dra det meste av lasset. Ved å justere på det pot. meteret kan du ordne det til slik at begge har jevn belastning. Dette pot meteret kan altså justere ut-spenning i mindre grad. Det beste er å bruke to make psu, siden forskjellige psuer har forskjellig belastnings karakteristikk.

Et annen moment du må huske på et at 5 volt og 12 volt utgangene må belastes hele tiden. Hvis du f.eks kun har bruk for 12 volten så må 5 volten også ha en liten belastning, en motstand eller noe. :smile: Skal du ha andre spenninger ut, så må du enten trixe med 5-7-12 volt, eller så kan en spenningsregulator brukes, generelt sett er det slik at jo høyere strøm du skal regulere, jo dyrere blir strøm reguleringskretsen :-/

Lenke til kommentar

Det er da vel mulig å koble 12 og 5v utakene i serie for å få ut 17v for så å bruke motstander o.l for og få ut 15v.

Hvis du kobler, 12v - belastning - 5v , får du 7 volt over belastningen.

Hvis du kobler, 5v - 0v(til 12v), for så å koble 12v - belastning - 0v(til 5). Får du 17 volt over belastningen.

- Forsøk på enklere forklaring:

Legg en kabel fra 0v(tilhørende 12v) til 5v.

Koble så på belastningen(vifte,peltier,pumpe,lys) til 12v og 0v(tilhørende 5v).

Noen som skjønner hva jeg mener, akkurat som å seriekoble 2 batterier. Nesten :smile: + - + -

Men dette vil jo da ikke fungere på strømforsyninger hvor ov til 5 og 12 er felles, noe som de er på mine psu'er (alle 4), men dise er gamle da.

De har fire ledere ut til 4pin molex-kontakten(helt vanlig oppsett) men inne i psu'en er alle 0v kontaktene loddet sammen, vet ikke om det er slikt på nyere psu'er.(MEN 5 og 12V MÅ HA SEPARATE NULLPUNKT(JORD/0v)).

Tror ihvertfall det vil funke, sånn vi gjorde på laben på skolen.(MEN 5 og 12V MÅ HA SEPARATE NULLPUNKT(JORD/0v))

EGET ANSVAR!

IKKE SKYLD PÅ MEG OM DU PRØV Å NÅKKA GÅR ÅT H*LVETTE!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...