Caliber Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 (endret) Hei. Har et lian li pc71 som snart skal få gjennomgå med dremelen. Spørsmålet er; hvordan fester jeg plexivinduet best? Er mest redd for sprekker, men det estetiske har selvfølgelig betydning. Endret 5. desember 2004 av Caliber Lenke til kommentar
Patz Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Du kan lime det på innsiden med silikon, bruk gjerne en list rundt kanten (f.eks isolasjonen til en ledning) Lenke til kommentar
bigbom Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Bruk hvinduslist m/låsetråd, blir normalt sett bra. Det er samme systems om brukes på gamle biler. Alternativet er å kutte hvinduet med 10 mm overdimensjon. Slipe ned glasset med veggtykkelsen dær hvor den havner på innsiden av veggen. Slik at glasset og veggen flukter jevnt. Selv om det enkleste er å lage ei ramme som du bolter på på utsiden, og skrus inn i side veggen og pleksien. Hvis du limer med sika, eller noen tilsvarende, så ikke glem å legge teip kant i kant med glasset. Og fjern den straks du har presset hvinduet på plass, slik at det ikke blir noe søl. Men det avhenger litt av looken du vil ha på kassa, hviklen metode du velger. Det er sikkert andre måter å gjøre dette på. Men det er dette jeg husker i farta. Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 fest det med lim. silikon eller gelelim funker bra det, egentli kan du til og med bruke kontaktlim eller lynlim Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 eller skruer og muttere... det tror jeg er enklest... Lenke til kommentar
Thel Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 eller skruer og muttere...det tror jeg er enklest... Er ikke så lett å få det til å se skikkelig bra ut, kan ødelegge en del av temaet med modden! Silikon, eller stort sett de fleste typer lim funker bra! H.kon Lenke til kommentar
Raphaug Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 3M dobbeltsidig tape! Sitter som f***...! Lenke til kommentar
bigbom Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 3M dobbeltsidig tape! Sitter som f***...! Ja det gjør det, men Caliber vil vel at det ser pent ut også. Det er dær hvor utfordringen er. Lenke til kommentar
DuML3 Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Her finner du en guide fra ok.no Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 11. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2004 3M dobbeltsidig tape! Sitter som f***...! Ja det gjør det, men Caliber vil vel at det ser pent ut også. Det er dær hvor utfordringen er. Riktig, utseendet er meget viktig, vil nødig ødelegge mitt vakre lian li pc-70 Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 11. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2004 Her finner du en guide fra ok.no Har egentlig ikke helt sansen for list hvis jeg skal være ærlig, men takk for forslaget Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 13. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2004 flere forslag? Lenke til kommentar
bigbom Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 hvis det er et cleant utseende du vil ha. Så kan du bruke det første forslaget mitt. Selv om det innebærer endel arbeid og nøyaktighet. 1. Kutt hvinduet på overdimensjon (dvs at kutte målene et større enn du trenger) ca 10mm holder i massevis(blir 5mm på vær side av et firkantaglass.) Og så begynner det som krever nøyaktighet. 2. Dekk plexien med papirtteip, legg det mot åpningen og tegn rundt åpningen. Da ser du hvor du må slipe ned. 3. Begynn å slipe/file ned leppene rundt kanten. Det som er på utsiden av streken du tegnet i punkt 2. Fil ned leppa slik at du får en kant som er liit høyere enn tykkelsen på sideveggen. 4. Når du er ferdig så kan du lime hvinduet fast med sika eller noen tilsvarende. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 bigbom: leste beskrivelsen din 3 gnager før jeg skjønte at du beskriver akkurat det jeg har gjort i prosjektet mitt. Det blir veldig bra og en veldig clean montering. Personlig synes jeg det var verdt tiden det tok. For de som er interesert her er noen bilder med detaljer på "leppa" og det ferdige resultatet med vinduet montert. Vinduet er limt fast med klart glasslim (sånn som brukes i akvarier o.l.), men klar silikon funker også fint. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 Da prøver jeg meg på Xell/Bigbooms forslag, altså å tilpasse en plexiplate nøyaktig til det vinduet jeg har kuttet ut (hvis jeg har forstått det riktig). Noen formeninger om hvilket lim som er best til formålet, og noe mer detaljert forklart på hvordan jeg unngår søl? Aldri prøvd meg på noe lignende tidligere, så prøver å gjøre så grundig forhåndsarbeid som mulig. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Funker veldig greit å bruke klar silikon til å feste. Med den "lppa" som blir liggende på baksiden får man en ganske bra annlegsflate med silikon. Det er endel jobb med å slipevekk langs kanten, spesielt når den skal tilpasses 2mm aluminium som jeg hadde. Har du stårkabbis er det gjerne ikke så tykt og dermed ikke så mye jobb. Jeg brukte dremelen, men en overfres gjør kanskje jobben enklere hvsi du har tilgang på det. I så fall kan det kanskje lønne seg å øve seg på en liten bit først så man ikke herper hele vinduet. Lenke til kommentar
bigbom Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 bigbom: leste beskrivelsen din 3 gnager før jeg skjønte at du beskriver akkurat det jeg har gjort i prosjektet mitt. Det blir veldig bra og en veldig clean montering. Personlig synes jeg det var verdt tiden det tok. For de som er interesert her er noen bilder med detaljer på "leppa" og det ferdige resultatet med vinduet montert. Vinduet er limt fast med klart glasslim (sånn som brukes i akvarier o.l.), men klar silikon funker også fint. Pent arbeid Det er ikke lett å beskrive noe uten å ha bilder eller tegniner å vise til. Jeg jobbet tidligere i et tavlemontør verksted. Og fikk jobben med å bygge utstillings modeller, når det var behov for slike. Så jeg har lært meg hvordan jobben skal gjøres for å bli 100%++. Lenke til kommentar
bigbom Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 (endret) Da prøver jeg meg på Xell/Bigbooms forslag, altså å tilpasse en plexiplate nøyaktig til det vinduet jeg har kuttet ut (hvis jeg har forstått det riktig). Noen formeninger om hvilket lim som er best til formålet, og noe mer detaljert forklart på hvordan jeg unngår søl? Aldri prøvd meg på noe lignende tidligere, så prøver å gjøre så grundig forhåndsarbeid som mulig. Ikke nøyaktig, men med en overdimensjon, Se hva Xell har lagt ut. Endret 15. desember 2004 av bigbom Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 15. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2004 Jeg har kort fortalt tilgang til lite utstyr, og ferdighetene med dremelen (som jeg dog har), er i nybegynnerstadiet. Lite lyst til å ødelegge sidedøren på mitt lian li, så hvis dette er så krevende burde jeg kanskje satse på noe annet...? Hadde vært greit med noen illustrasjoner ja Ellers tusen takk for hjelpen så langt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå