Gå til innhold

hva gjør grafikk kort med et spill?

hildir

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva tenker du på ?

Hvordan et grafikkort funker ?

Jeg orker ikke å skrive deg noen lang avhandling om hvordan et grafikkort funker. I alle enkelhet så bearbeider grafikkortet all informasjon som har med 3d modeller i et spill å gjøre. Det rendrer, eller tegner opp alle 3D modellene som er på skjermen. Deretter legger det på teksturene, 2D materialet som skaper realisme til 3D modellene.

Kort og godt, grafikkortet står for den visuelle delen av et spill. Det tegner opp alt det du ser. Lyd og slikt tar prosessoren seg av.

Lenke til kommentar
I alle enkelhet så bearbeider grafikkortet all informasjon som har med 3d modeller i et spill å gjøre. Det rendrer, eller tegner opp alle 3D modellene som er på skjermen. Deretter legger det på teksturene, 2D materialet som skaper realisme til 3D modellene.

Kort og godt, grafikkortet står for den visuelle delen av et spill. Det tegner opp alt det du ser. Lyd og slikt tar prosessoren seg av.

syntes det var en bra forklaring jeg

Lenke til kommentar

Skal du spille eller jobbe med tung grafikk generellt er grafikkortet ganske viktig. Det er nesten som en egen datamaskin i seg selv med prosessor, minne osv.

Datamaskinen ellers kan også gjøre grafiske utregninger, men det er en fordel at grafikkortet gjør det. CPU'en kan gjøre utregningene men grafikkprosessoren er spesielt bygd for å håndtere grafikk. Derfor er det vanlig av de som krever høy grafisk ytelse for eksempel til spilling har et eget grafikkort (ikke noe integret i hovedkortet). Det er jo en fordel at CPUen er ledig til å behandle andre mer generelle oppgaver som kunstig inteligens ;) .

Lenke til kommentar

Ja et godt eksempel. Ser helst å ha et dedikert lydkort personlig. Noe som sitter igjen etter "gamledager" tenker jeg ;) OnBoard er ikke noen stor skam lenger da de gjør en utmerket jobb for sånne som meg. Uten om de gamle tankene som sitter i hodet mitt.

Her har vi en lydprosessor som jobber sammen med andre komponenter designet for maksimal ytelse og kvalitet på lyd!Det første innlegget var ment som en utvidelse av GeCcO sitt. Kanskje ikke helt svar på trådstarters spørsmål, men det er noen som er fint å vite :thumbup:

Lenke til kommentar
æh....... lyd og slikt?? :p

ja.. hva brukes lydkortet til ? :p Til pynt?

LoL jeg mente "og slikt" :p

ahh.. jeg mente noe annet.. gløm det.. Han mente at lyd og slikt tar prosessoren seg av.. og da lurte jeg på : hva har man lydkort til hvis prosessoren tar seg av lyden ? :yes:

Lenke til kommentar
er intel ® 82865G graphics controller et grafikk kort????? for på et spill stod det intel ® 82865G graphics controller på der jeg velger grafikk kort hm.......og ellers står det extrem graphics rart skjønner ingenting ;)

Velger grafikk kort :roll: ?

Lenke til kommentar
Ja et godt eksempel. Ser helst å ha et dedikert lydkort personlig. Noe som sitter igjen etter "gamledager" tenker jeg ;) OnBoard er ikke noen stor skam lenger da de gjør en utmerket jobb for sånne som meg. Uten om de gamle tankene som sitter i hodet mitt.

Jeg satt med en AMD-maskin med integrert lydkort (SoundStorm på nForce2-Ultra400) som min hovedmaskin, fordi jeg måtte bytte systemdisk på min vanlige hovedmaskin, samt at jeg byttet grafikkort. Jeg holdt på å irritere meg grønn på grunn av den dårlige lydkvaliteten i forhold til mitt dedikerte lydkort. Det kan jeg si, fordi jeg bruker en høykvalitetsforsterker som avslører det meste ved lykortet. Det var en befrielse å få min vanlige hovedmaskin med SB Audigy 2 opp å gå igjen. Så dedikerte lydkort har noe for seg den dag i dag.

Lenke til kommentar
er intel ® 82865G graphics controller  et grafikk kort????? for på et spill stod det intel ® 82865G graphics controller  på der jeg velger grafikk kort hm.......og ellers står det extrem graphics rart skjønner ingenting ;)

Ja det er et integrert grafikkort.. Huff og huff.. Det funker ikke særlig bra til spill i 3D (noe som de fleste nye spill er) :p

Et integrert grafikkort vil si et grafikkort som er montert på hovedkortet (altså ikke i en AGP, PCI eller PCI-e port) Ofte på pcr som har slike grafikkort, kan det godt mangle AGP eller PCI-e port.. :(

Endret av Kurt P
Lenke til kommentar

æsj dumt:( men på det spillet står det at det krever en av ati radeon kortene eller et av geforce kortene det funker fint det spillet:) hm......men jeg har lixom extrem graphic og extrem graphics 2 aner egentlig ikke hva slags jeg har:S

Endret av hildir
Lenke til kommentar
Jeg holdt på å irritere meg grønn på grunn av den dårlige lydkvaliteten i forhold til mitt dedikerte lydkort. Det kan jeg si, fordi jeg bruker en høykvalitetsforsterker som avslører det meste ved lykortet.

Det gjør mitt philips-anlegg til 500 spenn også. Hørtes ut som søstra mi hadee putta alle 5 kattene våres inni der.

Lenke til kommentar

dere.......hva er forskjellen mellom ati raddeon 9200 og ati radeon 9200 powercolor??? ;) og hvor dyr pci grafikk kort burde jeg kjøpe?? og et spørsmål til :p hva er openGL?? jeg tror jeg har det :p

Endret av hildir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...