Gå til innhold

Ikke spesielt teknisk anlagt

Anbefalte innlegg

En gubbe skal kjøpe seg datamaskin, for han skal scanne bilder og sende mail til barnebarna sine i Oslo. Etterhvert vil han legge inn "sommerferie-filmer" på datan for å brenne DVD-filmer av de.

Han er ikke spesielt teknisk anlagt men "vil bare få jobben gjort" som han sier.

Han har satt av 50.000 til datamaskin og nytt digitalt videokamera og har sett på en Dell "PC", men han har også sett på en helt ny G4 Macintosh med OSX hos Office-Line.

Etter MYE diskusjon Mac vs "PC" her på forumet er jeg blitt mer og mer usikker på hva jeg bør anbefale han å gjøre.

Det er sikkert flere her som har støtt på gamlinger med liknende "valgets kval" ang. Mac/"PC". Om du har det, gitt råd og sett sluttresultatet vil jeg gjerne høre om det. Useriøst oppgulp uønsket.

Ha en fortreffelig aften! =)

[ Denne Melding var redigert av: t-paul på 2002-06-01 16:52 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mac hadde vel kanskje vært tingen, om denne gubben ikke kan noe som helst... Og liker litt plast å fylle stua med.

- Skal maskinen oppgraderes noe? I tilfelle, anbefales PC.

- DVD-brenner er dyrt, men okei. Han trenger jaffal litt harddisk-plass og endel RAM til film-greier.

- Om support er viktig; PC.

- Om han skal bruke de 50.000,- på veldig mye; PC.

- Om han liker enkel setup; Mac.

Det spørs hva han trenger og hva han SKAL bruke den til...

http://www.minipuz.tk

Mvh,

Tore Jakob Haugen

[ Denne Melding var redigert av: the_ruthless på 2002-06-01 17:06 ]

Lenke til kommentar

Så lenge han kjøper av en seriøs leverandør får han bra support uansett.

Mac har jo levert maskiner med DVD-brenner som standard lenge, så det er vel ikke utenkelig at dette fungerer bedre på Mac.

Hvis han ikke kan bruke pc fra før, vil jeg holde en knapp på mac. Hvis han kan bruke pc fra før er det jo en ulempe å måtte lære seg mac, men å sende mail lærer han vel ganske fort uansett. Å brenne filmer på pc kan han sikkert ikke fra før uansett?

Høres ikke ut som han er den som er mest interessert i å oppgradere maskinen hvert halvår heller.

Lenke til kommentar

Til grafisk arbeid så er vel MAC vel så som en pc

Jeg har også brukt en god del MAC,hovedsakelig til Internett surfing, scanning osv.

Napster for mac/Macster og Bredbånd var jo supert til å laste ned mengder med mp3 i sin tid.

Mac OS skal være stabilt, Veldig kult utseende, og dessuten så kommer vel han sikker ikke til å spille så mye heller da.

Selv om jeg har pc, så vile anbefalt han til å velge MAC, alle macer har jo innebygd firewire port å koble til videokamera og liknende så valget burde være enkelt. Dessuten er macen stillegående. Har innebygd dvd brenner også.

[ Denne Melding var redigert av: tintin77 på 2002-06-01 17:14 ]

Lenke til kommentar

PC med et godt skjermkort minst 128MB, PC'n skal ikke ha under PIII/Athlon 1600MHz/512MB minne. Flatbed scanner med USB og en USB hubber til alt det andre. CD Brenner 40X, dvd spiller/cd spiller trenger vi ikke. 17" LCD flatskerm ++

Epson stylus fargeskriver er billige å bra. Digitalkamera med USB er vel best å Canon er et bra merke handler du for over 6000.

2x hardisker på 100GB, dvs 1 systemdisk på 50GB (C:), så en lagerdisk på 100GB å en stash disk på 50GB til alt mulig tull en laster ned fra nettet..

Er jo knall å sette Windows virituelt minne til 2000MB eller mer manuelt for å booste opp litt også.

Ny Logitech's trådløse tastatur/mus (sorte) må også være med.

------

Lage plater som kan spilles i DVD er vel ikke værre en å sende filmene fra videokamera til MPEG å brenne en VCD (gjør dette med alle filmene jeg laster ned fra nettet) - dette må tenkes på før en velger skjermkort. Det finnes slike kort med software og SVHS kabel til dette.

Tenk før han handler, ikke kjøpe den Dell dritten men velge en pc av EGNE spesifikasjoner..... skal vel ha litt software også? WinXP professional og Office XP duger lenge. Men til foto er Adobe Photoshop 7.0 best.

Tror jeg skulle bygget et pent system til 25.000

Mvh, Viva.

Athlon 1400MHz, 512MB, 120GB,

19" Visionary, Archos MiniCDRW, XP Pro.

http://www.club-benefon.com - http://www.norgesiden.no/sogndal/

"Beware of computer programmers that carry screwdrivers"

[ Denne Melding var redigert av: Viva på 2002-06-01 19:22 ]

Lenke til kommentar

Kjøp PC

ikke bruk 50 000

Det holder med 20 000 :smile:

Faktisk er det mye det også.

MSI Turbo II

AMD XP 1500+

Samsung CD-RW/DVD

256 MB Apacer SdRam

Samsung SyncMaster 950P 19"

Aashima Miditower (350W PSU)

Hercules Prophet II GeForce2 Pro

[ Denne Melding var redigert av: www på 2002-06-01 19:34 ]

Lenke til kommentar

lol her er det jo "massestasherkultogdrittfettogjævligbra" guttunger som skal prakke er dyrisk pc på denne stakkars gamle karen som knapt en gang i ny og ne skal lage en liten film og noen bilder.

ta dere litt i nakken nå. fyren er bestefar, gubbe som det sies i teksten. han skal da for svarte ikke surfe i 3dmark og drive filmstudio...

stakkaren tror han må ut med 50000 kr, ingen fjern peiling har han. ikke lur på han noe han ikke trenger.

folk her oppe setter jo opp geforce 4 osv, tar helt av. han trenger jo egentlig knapt et 2mb skjermkort bare det er videoinngang på

[ Denne Melding var redigert av: normal på 2002-06-01 19:44 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-01 19:41, normal skrev:

stakkaren tror han må ut med 50000 kr, ingen fjern peiling har han. ikke lur på han noe han ikke trenger.

Det er jo penger alt handler om her i verden! har du ikke forstått det?

Skal du gå rundt å synes synd på alle kommer du til å få lite i kassa di......

Lenke til kommentar

viva,

Hva i alle dager skal han med et skjermkort med 128mb ram? Det er jo så absolutt unødvendig. Det er bare tull at han skal bruke trygden sin for et halvt år på noe han ikke har bruk for.

Som sagt tidligere, han trenger ikke et helt trykkeri.

Her er det mange fjortisser som skulle ønske de hadde 50 000kr til å bruke på pc.. nok sagt. Hjelp mannen istedet. Selv vil jeg anbefale et MAC system, da slipper man PC jungelen. Mye lettere for folk som ikke har kunnskapen og ikke gidder å lete frem i jungelen av muligheter.

[ Denne Melding var redigert av: alibaba på 2002-06-01 21:56 ]

Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke nødvendig med 30 000 for å redigere video.

- SCSI RAID eller IDE RAID

- To skjermer 19-21"

- 21" TV til monitor?

- Matrox skjermkort, dual G450?

- Dual CPU ?

- RAM 512++

- Programvare?

- Firewirekort

Det er absolutt ikke nødvendig å bruke 30 000 for å bruke 30 000 om det er mulig å komme fra det med mindre.

Personilg bruker jeg en AMD 1400 T-bird med 80GiB i RAID0.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-01 17:22, b-duvaland skrev:

50.0000 ???? ????

En PC til 20.000 holder da til jobben vil jeg tro

F.eks en 2.0GHz P4 NW med 512MB ram, 100GB HD, geforce4, etc.

En 19" koster da ikke mer enn rundt 3000 for en ok en, en DVD brenner får man til rundt 4500

hallo, han skal ha kamera, scanner og shit i tillegg. dessuten, hva skal typen med et gf4 f.eks ?

mac er enkelt, og mac fungerer. ville annbefalt mac til alle som ikke har alt for mye peiling på computere. hvertfall hvis spill ikke står i høysetet

Lenke til kommentar

Jeg foreslår følgende

PC Videoredigereren fra anbefalingene :

Prosessor Intel Pentium 4 1.8 GHz 512 KB cache (boxed)

Hovedkort ASUS P4B266-E i845D

RAM 512 MB DDR SDRAM

Skjermkort ATI Radeon 7500

Harddisk 2 x Western Digital 80 GB (WD800JB) 8 MB cache

Firewire-kort Terratec Cameo 600 DV

DVD-ROM Pioneer DVD-116

CD-brenner Plextor 40x/12x/40x

Skjerm LG 19" 99G

Kabinett Chieftec DX01BD miditower

Strømforsyning Enermax EG365AXVEFMA 350W

Lydkort Creative SB Live Player 5.1 bulk

Tastatur Microsoft Internet Hardware Value Pack (mus inkl.)

Diskettstasjon Hvilken som helst 3.5" diskettstasjon

Prisantydning (inkl. mva og eks. frakt) 17000

PC ca. 17.000,-

skriver ca. 3.000,-

DV Camera ca. 10.000,-

Stillbilde Camera ca 6.000,-

Jeg har her tatt utgangspunkt i at DV Cameraet ikke klarer å levere stillbildekvalitet. Ikke tatt med OS. Et annet alternativ til firewire er å kjøpe Studio 7 m/firewire. Programmet er så enkelt å håndtere at selv far kan klare det. Nettverkskort må også anskaffes. Alt i alt kommer dette på ca. 38.000,-

Yoda

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...