erlend92 Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Hei alle sammen. Jeg innstallerte partition magic på maskinen og partisjonerte den ene interne 40 gb disken min. Jeg bare trykket på create partition og deretter lagde jeg en ny partisjon på 13 gb(det var 20 gb på disken som ikke var brukt). Disken ble delt opp i en 27 gb og en 13 gb partisjon. Jeg trykket på apply changes, og deretter måtte jeg restarte maskinen for at endringene skulle fungere. Men når jeg restartet så fikk jeg bare opp følgende melding. Jeg prøvde å starte på alle de ulike metodene, men ingen av dem fungerte. Det kom bare opp en blå skjerm(med en feilmelding tror jeg) i et sekund eller no, og deretter restartet maskinen. Dette skjer hele tiden. Hva er galt? Trenger desperat hjelp!! Takker for alle tilbakemeldinger Lenke til kommentar
schwami Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Hvilken harddisk partisjonerte du? Harddisken med operativsystemet, eller den andre harddisken? Lenke til kommentar
Legion Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 (endret) dersom du laget deg pm bootdisks (som du burde ha gjort) så boot opp pm fra floppy og sjekk i pm at systemdisken din er satt til 'active' eller hva det nå heter. Endret 5. desember 2004 av Legion Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 (endret) Hei.. det er egentlig jeg som har problemet med disken. skrev topicen på broren min sin pc, Erlend. Glemte å logge av hans kontpo her på hw.no Derfor skriver jeg nå. Shwami: Jeg har to disker. En intern 40 gb som fulgte med når jeg kjøpte maskinen, og en ekstern. Jeg partisjonerte den interne 40 gb disken som fulgte med systemet. Legion: Jeg vet ikke hva PM betyr, men betyr det primary? Tror jeg laget primary ja. Er det det som er recommended når man partisjonerer med partition magic. I så fall gjorde jeg det. Vet ikke helt hvor/hvordand et du beskriver skal gjøre, såd et hadde vært fint med litt detaljer. jeg skal se om jeg finner det da. Endret 6. desember 2004 av White Fox Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Legion: Jeg vet ikke hva PM betyr, men betyr det primary? Tror jeg laget primary ja. Er det det som er recommended når man partisjonerer med partition magic. I så fall gjorde jeg det.Vet ikke helt hvor/hvordand et du beskriver skal gjøre, såd et hadde vært fint med litt detaljer. jeg skal se om jeg finner det da. PM betyr Partition Magic. Gjør det som Legion skrev i posten sin: dersom du laget deg pm bootdisks (som du burde ha gjort) så boot opp pm fra floppy og sjekk i pm at systemdisken din er satt til 'active' eller hva det nå heter. Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 (endret) Legion: Jeg vet ikke hva PM betyr, men betyr det primary? Tror jeg laget primary ja. Er det det som er recommended når man partisjonerer med partition magic. I så fall gjorde jeg det.Vet ikke helt hvor/hvordand et du beskriver skal gjøre, såd et hadde vært fint med litt detaljer. jeg skal se om jeg finner det da. PM betyr Partition Magic. Gjør det som Legion skrev i posten sin: dersom du laget deg pm bootdisks (som du burde ha gjort) så boot opp pm fra floppy og sjekk i pm at systemdisken din er satt til 'active' eller hva det nå heter. Ok. Men jeg vet ikke hva floppy er engang. Kan du forklare hvordan det utføres? Edit: Spørsmålet blir da: Hvordan booter jeg pm fra floppy? Endret 6. desember 2004 av White Fox Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 (endret) Topic er helt feil. Du får startet maskinen helt greit,.. det du ikke får til er å starte Win??. Noe som er selvsagt da du gjorde noe du ikke burde.. Leste du i hele tatt "bruksanvisningen" til PM? Slik du beskriver "caset" ditt er det rart at noesomhelst starter å "boote".. Normal fremgangsmåte (dersom jeg husker rett) er å resize den partisjonen du har installert Win?? på (defrag først).. og "apply" changes.. Dersom det går bra.. kan du opprette en ny partisjon i ledig område på HD'n... OK? Edit: En "repair install" evt. en "upgrade" skulle også gjøre susen (dersom du har mulighet til det da..dvs. har installasjons-CD/DVD). Endret 6. desember 2004 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
erlend92 Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 Topic er helt feil.Du får startet maskinen helt greit,.. det du ikke får til er å starte Win??. Noe som er selvsagt da du gjorde noe du ikke burde.. Leste du i hele tatt "bruksanvisningen" til PM? Slik du beskriver "caset" ditt er det rart at noesomhelst starter å "boote".. Normal fremgangsmåte (dersom jeg husker rett) er å resize den partisjonen du har installert Win?? på (defrag først).. og "apply" changes.. Dersom det går bra.. kan du opprette en ny partisjon i ledig område på HD'n... OK? Edit: En "repair install" evt. en "upgrade" skulle også gjøre susen (dersom du har mulighet til det da..dvs. har installasjons-CD/DVD). Tilbake på brutterns pc. Jas. det virker som det er win som er problemet. Virker som jeg har gjort alvorlig feil ja, men sakl gjøre det på riktig måte neste gang. Jeg har xp cd'en ja, men når jeg booter fra cd'en får jeg to alternativer: - Installere windows xp - Reparere en windows xp innstallasjjonve hjelp av gjennoprrettingsprotokollen. Hvis jeg trykker på innstallere windows xp så får jeg bare opp et alternativ. Jeg må formatere disken fordi den enten er sakdet, ikke formatert, for lite plass eller formatert feil. jeg vil jo ikke miste all data! Hvis jeg trykker på den andre(reparere) så får jeg bare opp en kommandolinje. Må jeg formatere. Kan jeg innstallere windows på den eksterne diksen og deretter utføre noen operasjoner på 40 gb disken slik at det fungerer igjen? Eller.... Hvordan booter jeg PM i floppy. Takk for all hjelp her folkens! Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Tror du skal legge PM på hylla for en stund. Hvis jeg skulle redde filer ville jeg kjøpt en ny disk og satt inn. Så ville jeg installert Windows på den. Etterpå ville jeg montert inn "den skadede" hardisken og kopiert ut filene osv. Det gjelder å beholde oversikten, og ikke formatere ivei hvis du har noe du er redd for. Og....en ekstra HD har man altids bruk for. Hvis du ikke skal ha noen filer, da kan du ta ny setup med setup-CD så mange ganger at du får det som du vil ... Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Tror du skal legge PM på hylla for en stund.Hvis jeg skulle redde filer ville jeg kjøpt en ny disk og satt inn. Så ville jeg installert Windows på den. Etterpå ville jeg montert inn "den skadede" hardisken og kopiert ut filene osv. Det gjelder å beholde oversikten, og ikke formatere ivei hvis du har noe du er redd for. Og....en ekstra HD har man altids bruk for. Hvis du ikke skal ha noen filer, da kan du ta ny setup med setup-CD så mange ganger at du får det som du vil ... Hvis du leser det jeg skriver så står det at jeg har en ekstern diks til. Mne tror jeg formaterer hele den skadede disken jeg(er bare litt kjipt å miste programmen ejge hard er, men de er det jo bare å innstallere igjen. Får ryddet opp litt også. Nei.. legger ikke pm på hylla.når jeg har formatert og innstallerte windows på den sakdede disken vil jeg dele den i to. Skel jegd a ta og rezise eller?? Lenke til kommentar
hval Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Det du da kan gjøre er å slette alle partisjoner på disken under windows innstallasjonen. Deretter lager du en ny partisjon på den størrelsen du vil ha c partisjonen din. Installer windows på denne partisjonen. Da vil du stå igjen med et upartisjonert område på disken som du kan opprette en ny partisjon på senere. Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Ok.. har når formatert og innstallert windows på disken. Alt fungerer, men det ser ut til at det mangler et nettverskort. Jeg går inn på enhetsbehandling, men det trådløse kortet står ikke der?? Det er heller ikke noen trådløs nettverkstilkobling under der man ser alle tilkoblingene.. Hva er galt? Kortet kan vel ikke ha gått føyken ved partisjoeneringen av disken? Dette er merkelig.. det trådløse kortet til pc'en er rett og slett borte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå