Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Sølvlodding av vannblokker?


Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg hva sølvlodding er, hva smeltepunktet for dette sølvloddet er og hvor man får kjøpt det?

 

Jeg har tiligere loddet vannblokk med det resultatet at alt vannet fosset ut fordi vanlig loddetinn ikke tåler mer enn 160-180 grader C. Disse temperaturene tåler sevfølgelig ikke CPU men det er greit om systemet er tett selv om pumpa ryker. Har sett at Clas Ohlson har sølv-loddettinn som tåler 220 grader C (3% sølv).

 

Vet noen om sølv-loddettinn som tåler høyere temp og har bedre varmeledningevne?

 

Vil gjerne unngå at stefaren min blir klin kokos igjen ved at det kommer vann og kjølevæske ut over tregolvet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få sølvlodding med ulik smeltepunkt, men det de har felles er "lav" smeltepunkt. Mye høyere en vanlig loddetin men lavere en sveising.

Solvlodding loddes vanligvis ved hjelp av kapilar effekten eller kreftene. Når du har to plater helt sammen og begge er rette så blir det en veldig liten "glippe" mellom. Solvloddet er veldig tyntflytende og blir "sugd" in i desse sprekkene. Det blir sterkt og helt tett. Men det trengst noe trening for å få det til. Du må ofte varme på den sida du vil at solvloddet skal bli "sugd" mot.

Det skal gå ann å bruke en propan brenner for å smelte solvlodden, men jeg anfefaler acetylen og oksygen. (varmlodding) Har du en loddebolt som går over 220 grader så går det sikkert ann. (Eg har aldri prøvd det)

Du er redd at den vil smelte på 220 grader så trenger du ikkje være urolig for at blokka di kommer opp i den temperaturen. Husk varmen blir fodelt rundt i hele blokka, varmen blir avgitt til omgivelsane, kjøleveska m.m.

Lenke til kommentar

Jeg lagde en vannblokk i kobber som jeg loddet med vanlig loddetinn. Loddet den sammen på stekeplata. Bare glem å bruke loddebolt; det blir aldri tett.

 

Den var helt tett og superfin helt til pumpa døde. Temperaturen steg tydelig vis til over 180 grader C fordi det er da vanlig loddetin smelter. En Athlon kommer opp i 370 grader C. hvis kjølinga forsvinner! Resultatet var at alt vannet rant ut på gulvet.

 

Av sikkerhetsmesigge grunner så vil jeg bruke et loddetinn som tåler høyere temp. Spesielt ettersom jeg har tenkt å vannavkjøle PSU også. Sølvloddetinn har også mye bedre varme-evner. Tinn overfører varme ti ganger dårligere enn sølv.

 

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i sølvloddetinn?

Lenke til kommentar

Sølvlodding krever temperaturer i området 550-750°C.

 

Sølvlodd fåes både som stenger og shims av forskjellige kvaliteter. Stenger finner du antagligvis hos jernvarehandlere, shims (som jeg tror hadde vært best for ditt bruk) finner du meg bekjent kun hos noen få forhandlere i Norge, Castolin er en av dem. Du bør ha sølvlodd tilsatt fosfor.

 

Kjenner du en rørlegger som kan gjøre dette for deg så spør ham, hvis du ikke kjenner noen som kan sølvlodde for deg så tror jeg du er best tjent med å skrinlegge det. Jeg tror forresten ikke rørleggere bruker fosforholdig sølvlodd (det stilles krav til materialet i drikkevannsrør).

 

NB! Loddetinn inneholdende noen få prosent sølv har smeltetemperaturer omtrent som vanlig blyholdig loddetinn og har ingenting med sølvlodding å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig med de fleste her.

Jeg tenker da på forskjellen mellom skikkelig sølvloddetinn, som egentlig er hardlodding (som er svindyrt) og vanlig "sølvloddetinn" -myklodding. Sistnevnte har et sølv innhold på ca 3% og blir brukt til rørlodding på kopperør til vanlige rørsystemer i bolighus. Inneholder naturligvis heller ikke giftig bly.

Til en vannblokk til PC, så vil vanlig sølvloddetinn (ordre nr 30-7461, clas ohlson) altså myklodding holde 100% tett. Og hvis jobben er skikkelig utført, kunne uten problemer motså trykk på minst 10-20 bar.

Jeg har selv testet det til 11 bar, uten problem.

Jeg har også prøvd å slite kopperdeler som jeg har loddet i sammen, fra hver andre, uten å lykkes! Jeg brukte en middels stor tang og en skrustikke...

 

Men det som er av største viktighet for et godt resultat er at begge flater pusses helt rene med et pusseskinn/sandpapir, (ikke stål-ull med såpe!) og at overflatene ikke berøres av fingrer før lodding...

Smør så på en god loddepasta,(20-2183) ikke vær redd for å bruke for mye.

Så er det bare og varme opp DELENE(ikke loddetinnet!) med enten gass, eller en stor jævla loddebolt (100W+)til du kommer over smeltepunktet for loddetinnet, og saken skal være i boks.

Forøvrig så finnes det spesial mykloddetinn til nesten alle materialer, hvis du spør på de rette butikkene. Blandt annet for rustfritt stål og aluminium.

 

Hardlodding er noe vanskeligere, selvfølgelig også sterkere, men unødvendig til dette formålet.

Lenke til kommentar

qwerty...

 

at blokken din gik i stykker betyr ikke nødvendig vis at lodde tinnet smelta..

bare vannet blit over 100 grader vil si at det begyner og koke (medmindre du har etmidel oppi som gjør at det koker ved høyere temp)

når det begynner og koke vil det bli et trykk som kunne gjort at platta ble sprengt av eller at den begynte og lekke.

Lenke til kommentar
  • 18 år senere...

Ingenting som er loddet, hverken loddetinn med 3% eller noe annet lodding holder vann med 108 grader. Dette vannet koker og trykket øker slik at løsninger ryker - Ikke på grunn av temperatur, men trykk. Dette er temperaturer man skal være sertifisert sveiser som kan sveise stålrør som skal kontrolleres før vann og trykk settes på. Skal du kjøle sånne temperaturer på en trygg måte må du bruke luft og vifte.... 

Lenke til kommentar
Lodde100 skrev (17 minutter siden):

Ingenting som er loddet, hverken loddetinn med 3% eller noe annet lodding holder vann med 108 grader. Dette vannet koker og trykket øker slik at løsninger ryker - Ikke på grunn av temperatur, men trykk. Dette er temperaturer man skal være sertifisert sveiser som kan sveise stålrør som skal kontrolleres før vann og trykk settes på. Skal du kjøle sånne temperaturer på en trygg måte må du bruke luft og vifte.... 

Går fint an å lodde slik med sølv. Holder med 15%. Jeg lodder ofte rør som styrkeprøves på 132 bar.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...