17x Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Jeg er en skikkelig nybegybber innen Linux. Har installert Suse 91 på en av maskinene i nettverket med tanke på å benytte den som en fil/printer server. Har initiert Samba og konfigurert den via YaST. Jeg finner Linux serveren i 'mine nettverkssteder' på XP maskinene i nettverket. Når jeg så skal inn på Linuxserveren fra en av XP maskinen får jeg opp en passord splash. Jeg legger inn bruker og passord, men kommer ikke inn på serveren. Hva gjør jeg galt? Jeg har sjekka ut endel dokumentasjon relatert til Suse på nettet samt sett på endel generelle brukerveildninger til Samba, men det hjelper ikke. Noen av dere som har opplevd tilsvarende og som kan gi meg noen tips?? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 På linux-servern må du definere passord vha kommandoen 'smbpasswd'. Dette fordi Samba bruker en helt annen form for hashing av passord enn linux bruker til systemkontoer (/etc/shadow). Alternativt hvis du ikke skal ha noe sikkerhet på servern i det hele tatt, kan du bruke 'share' security med guest ok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå