Gå til innhold

Athlon XP 2400+ booter ikke Abit NF7-S

rubrav

Anbefalte innlegg

Jeg bygger PC og får følgende sympotm:

Svart skjerm under oppstart. BIOS starter ikke opp (bip hvert 4,9 sekund i intern høytaler ved Power-On)

Testprosedyre:

Har testet det sist tilsendte hovedkortet(Abit NF7-S v2.0) mens det lå på den antistatiske posen og kun tilkoblet Power, RAM, CPU og skjermkort. Har testet de nye komponentene(RAM,CPU, skjermkort) i en annen PC uten at det ble tilsvarende feil.

Komponetene:

HK: Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA

CPU: AMD Athlon XP-M 2400+

RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB CL2.5

SK: PowerColor Radeon 9600XT 128MB DDR

CPU-vifte: Spire CPU-Vifte WhisperRock IV Socket A

Power: NorthQ Strømforsyning Silent 400W

Fikk anbefalt å sjekke ut med så få komponeter av support på komplett.no for å unngå evt. andre feilkilder. Komplett.no har nettop returnert hovedkortet med melding om at de selv ikke fant noe feil på kortet.

Jeg (og sønnen min på 12) er takknemlig for tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipsene: Avklaring

1 Har ikke testet med annen RAM,- men TwinMOS 256MB gikk helt greit i min gamle PC.

2 CMOS har vært nullstilt uten at det endret noe...

Flere forslag??

Jeg (og sønnen min :mad: ) er fortsatt takknemlig for tips!

Lenke til kommentar

Fant endelig feilen. RAM-brikkene skulle settes inn i slot-rekkefølgen 3-2-1 og ikke i rekkefølgen 1-2-3 slik det er på min gamle PC.

Takk til ExtremeSnowboarder, Saftis, trra, TooBorg, Aetius og Brusfantomet for viktige bidrag til veien videre. (Ja da,- jeg skal starte å lese manualen...)

Nytt problem er at PC booter kun med den ene brikken (256 MB i slot 3). (Phoenix BIOS V6.00.) Når jeg setter i den andre brikken (256 MB i slot 2) får jeg det opprinnelige problemet. (Svart skjerm under oppstart. BIOS starter ikke opp og (bip hvert 5 sekund i intern høytaler ved Power-On)

Problemet følger slot-posisjonen og er uavhengig av hvem av de to brikkene jeg benytter.

Prøvde med min gamle PCs 2 x Apacer 256 MB DDR-ram PC266 original i med samme effekt som med de nye 2 x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB CL2.5.

Er dette noe som kan tunes underveis med ny BIOS eller BIOS-konfigurasjon? Jeg sender også dette spørsmålet til komplett.no som har solgt meg denne HW.

Jeg (og min tålmodige sønn :yes: ) er takknemlig for tips!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...