Gå til innhold

Spørsmål om toll & slikt ved bestilling av kamera

Anbefalte innlegg

Et lite spørsmål, hvordan funker det om jeg kjøper videokamera i utlandet, og det blir sendt hit, tenker da på toll og lignende.

Si jeg bestiller fra nomatica.com, når blir toll og lignende lagt på. Dette står på deres sider: "For kunder bosatt i Norge, vil fransk moms ikke inkluderes i prisen på varen som bestilles fra Nomatica. I stede vil kunden måtte betale norsk moms på 24% når pakken ankommer Norge. Kunden vil da selv måtte oppsøke nærmeste tollvesenkontor for å betale momsen."

Må jeg oppsøke en plass og betale momsen :roll: Tviler på dette, stor sjanse for at folk ikke møter opp ;)

"Kunder bosatt i Norge, betaler ikke toll for de varetyper Nomatica forhandler. Et fortollingsgebyr fra transportøren kan likevel innkreves. Noe personinformasjon (som personnummer) eller dokumenter kan også innkreves av transportøren for å momsdeklareringen av pakken."

Hva betyr i grunnen dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde lese denne tråden om å handle hos Noomatica som jeg fant ved å velge søk og toll i forum butikker....

Men til saken: Du slipper toll ved å handle fra Noomatica, men må betale 24% MVA. Og du bør ikke regne med å kunne lure deg unna MVA'en, systemet er laget for å sikre at staten får sitt....

(P.S. Norske butikker kunne selvsagt ikke ha overlevd hvis man rutinemessig slapp MVA på å importere selv.)

Lenke til kommentar

:!:

Det som er litt fint er at man slipper å¨betale mva på gaver, selv om de er kjøpt i utlandet!

Kommer jo litt an på butikken du kjøper fra, men om de er villige til å merke pakken "gift", og ikke bruke firmanavnet som avsender, men person navn, samt ikke putte kvitteringene oppi pakka, ja da harru lurt staten. Og Ohh Yess, det er herlig det :):):)

Lenke til kommentar

Som sagt så er gavetrikset et kjent "verktøy" for de som vil ha tingene sine uten toll og moms.

Og dette kan de ikke finne ut av heller, hvis det blir gjort på rett måte som noen poengterte lengere opp. Da må de legge toll og moms på alt som kommer inn i landet. Og det blir neppe populært.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...