Gå til innhold

hvordan instalere program på LInux?

wilai

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  wilai skrev:
eg kan ikke så møje om linux men eg vet eg har FC3

kan noge finne installe filen til amsn som e til passe til FC3?

Da kan du vel laste ned denne.

Den er det vel bare å dobbelklikke på etter du har lastet den ned. Hvis ikke det virker går du inn i Fedora's konfigurasjonsverktøy og ser etter en pakkeinstallerer eller programinstallerer et sted.

Lenke til kommentar

nå kjenner jeg ikke Fedora noe særlig da jeg ikke har brukt den noe særlig. faktisk minimalt med ganger, men etter det jeg husker fra jeg brukte Red Hat så var det bare å laste ned .rpm fila til programmet å dobbelklikke på fila å programmet installerte seg selv.

for å kunne holde på med Linux sikkelig å installere programmer og sånn så må man ikke være redd for å være i konsoll, man må heller ikke være redd for å skrive litt. selv har jeg slitt mye med Linux men det har da gått på et vis. jeg sitter noe med Slackware 10.0 å det funker flott.

PS: hvis du søker på how to install .rpm files på google.com så tenker jeg du finner endel linker som forklarer akkurat det.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Dette er skrevet på en måte slik at du _kanskje_ forstår det. Det er ingen skam å være dement :)

amsn-0.94-linux-installer.bin er noe vi kaller en "kjørbar" fil. Jeg regner med at du vet hva en fil er siden du nevner ordet i posten din. Kjørbare filer utfører handlinger på systemet ditt, som for eksempel å skrive ut teksten "Hei!" eller sende en kort, liten melding til en annen person over internett (noe jeg regner med du vet hva er, da du nevnte at du hadde "lastet ned" filen). Det du skal gjøre er altså å kjøre den. For å gjøre dette finner du frem en "terminal". Dette gjør du ved å trykke på den store "K"-en som vanligvis befinner seg nederst til venstre på skjermen og peke til "System" og trykke på "Terminal". Dette gjelder selvfølgelig ikke hvis du har endret på standardoppsettet i FC3, men det er du selvfølgelig ikke kompetent nok til å gjøre. I denne terminalen skal du skrive følgende:

su

(skriv inn passord til brukeren root. dette angav du ved installasjon.)

Hvis du vet _hvor_ du la fila er det bare å navigere seg frem til den.

pwd (viser hvor du er hen)

cd der/jeg/la/fila

chmod 700 amsn-0.94-linux-installer.bin ; ./amsn-0.94-linux-installer.bin

Hvis du kan lese og kanskje til og med kan litt engelsk skal det nå ikke være noe problem å installere programmet.

Lenke til kommentar

Det må da for helvete være lov å spørre uten at man blir flamet, og tråden går over i off topic dritt prat.

Skjønner godt at ikke flere gidder å gå over til GNU/linux. Deler av communityet her på forumet er jo helt på trynet. Hvis spørsmålene er under din verdighet, så hold for helvete kjeft!

Til trådstarter: Her er en FC2 guide.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

ligger det ikke en how to guide for både Suse, Slackware og Fedora her på forumet da? der står jo alt man trenger å vite skal jeg tro. siden at du har Fedora så bør du lese litt i Fedora guiden. står mye bra i den guiden.

men så klart en plass må man jo begynne å Fedora er ikke noen dårlig plass å begynne har jeg hørt.

selv synes jeg det er dumt at visse folk på forumet skal være så veldig tøffe og heve seg over andre fordi at de kan litt mindre linux enn dem selv.

jeg skjønner ikke sånne folk jeg.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Altså, trådstarter spurte et spørsmål og fikk seriøse svar, som han ignorerte.

Så stilte han et nytt spørsmål, og fikk seriøse svar på det også.

Så ignorerer han dem også, og i stedet skjeller ut gspr som hinter til at han skal lese svarene.

Når iCrap likevel prøver igjen med en howto som lillebroren min på 8 kunne fulgt, så skjønner jeg ikke hvordan dere kan skjelle ut folkene her som prøvde å hjelpe.

Til trådstarter vil jeg bare tipse om Linuxguiden, som kan hjelpe han godt på vei, ikke nødvendigvis med amsn-installasjon, men andre ting når han er nybegynner.

Lenke til kommentar

Først må jeg få si at jeg har fått god hjelp av mange her på Linux-forumet.

En annen ting,... det finnes ikke dumme spørsmål, .. men dumme svar.

Når folk ikke vet,... og spør om hjelp,..så er det for å få hjelp,... ikke for å få høre hvor dumme de er.

Tror nok folk flest har mindre greie på data enn trådstarter her. Har sett og opplevd så mange eksempler på folk som har PC, men som nesten ikke engang vet hva musa skal brukes til.

Skulle hjelpe en nybegynner med Windows en gang. Forklarte,.. og pekte på skjermen og sa,.. "så trykker du der med musa", hvorpå vedkommende løftet opp musa, la den på skjermen og trykket til der hvor jeg pekte...........

Det er heller ikke alle gitt å lære like fort som andre. Noen behøver tid, og noen må ha det inn med teskje. Men det er ok,.. da prøver vi å hjelpe på en vennlig måte uten å komme med spydige kommentarer.

Synes det er fint jeg, at folk er interessert, og vil lære.

:thumbup:

Lenke til kommentar
  zyp skrev:
Altså, trådstarter spurte et spørsmål og fikk seriøse svar, som han ignorerte.

Så stilte han et nytt spørsmål, og fikk seriøse svar på det også.

Så ignorerer han dem også, og i stedet skjeller ut gspr som hinter til at han skal lese svarene.

Når iCrap likevel prøver igjen med en howto som lillebroren min på 8 kunne fulgt, så skjønner jeg ikke hvordan dere kan skjelle ut folkene her som prøvde å hjelpe.

Til trådstarter vil jeg bare tipse om Linuxguiden, som kan hjelpe han godt på vei, ikke nødvendigvis med amsn-installasjon, men andre ting når han er nybegynner.

På hvilken måte ignorerte han de tidligere svarene ved å spørre et nytt spørsmål? Spørsmål nummer to er ikke det samme som nummer en.

Slik jeg ser det så ser han på de tidligere svarene og konkluderer med at .bin formatet kanskje ikke er det som er best for han siden det finnes et eget pakkesystem til hans distro. Så spør han på nytt igjen, da med info om hvilken distro han bruker, og hvor man kan finne amsn pakken tilhørende sin distro.

Og da blir han flamet. Det vil da være en naturlig reaksjon å slenge en komentar tilbake.

Ser ikke hvilket grunnlag du har for å si at han ignorerte svarene han fikk, spesiellt når spørsmål nummer to kommer som en konsekvens av de svarene han fikk på spørsmål en.

Icrap kommer med en howto som relaterer seg til første spørsmål, til tross for at trådstarter har gått bort fra .bin formatet og heller ønsker seg en pakke tilhørende pakkehåndteringssystemet til sin distro.

iCrap skrev:
Dette er skrevet på en måte slik at du _kanskje_ forstår det. Det er ingen skam å være dement :)

Vil i tillegg si det at å kalle trådstarter for dement, ikke er et spesiellt godt utgangspunkt hvis man ønsker å framstå som seriøs, til tross for at howto'en var grei.

Forøvrig er dette ikke første gangen personer her på linux forumet blir flamet. Det nevnes allerede en her som har byttet navn, i tillegg har vi wil som heldigvis er her fortsatt, til tross for svært stor motgang i starten. (forøvrig han som er til mest hjelp i denne tråden)

Nå er dette egentlig offtopic, men det er på tide at det blir sagt, da dette ødelegger for alle.

Som jeg har sagt tidligere, hvis du ikke gidder å svare på en skikkelig måte, så gå videre. Ingen som tvinger deg til å svare på en tråd!

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...