Gå til innhold

Mulig å se om HK eller CPU er ødelagt?

borchgrevink

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enkleste måten å finne ut om noe er ødelagt, er å plugge det i utstyr som du vet virker. Hvis du setter CPU'en i et hovedkort som virker, og systemet ikke booter, så kan du konkluderere med stor sannsynlighet at CPUen er ødelagt. Likeledes med HK.

Hvis du ikke har annet utstyr tilgjengelig må du støtte deg til pipingen fra hovedkortet. Asus har sannsynligvis en oversikt på sine hjemmesider.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Har en AMD Athlon 1300 og et ASUS A7V-E HK. Ett av dem, eller begge, har tatt kvelden. Har jobbet meg frem til at det er dette og ikke RAM etc. Hvordan kan jeg evt utelukke at det er henholdsvis HK/CPU?

Noen tips?

altså jeg må bare si at hvis ditt system booter så er det nok HK som er defekt hvis du har gjort deg sikker på at ALT annet fungerer som det skal!!

hvis maskinen din ikke booter så er det CPU som er defekt !!! en cpu kan ikke "fuske"

Lenke til kommentar
Kommer det ikke piping fra hovedkortet er det nok det.

"Piping"? Hva mener dere?

Systemet booter kun hvis PC har vært av i lang tid. Går deretter rett i BSOD. Etter dette stopper det før OS begynner å boote. Får enten opp "trap error" eller "general protection error". Har sjekket strømsettinger, og noe galt med volt etc. Ikke strømforsyning, har sjekket med en annen.

Lenke til kommentar

Hvis Cpu er ødlagt og ikke Hk så får man feilmelding om at cpu ikke er montert eller noe sånnt (husker ikke ordrett men det er ikke å ta feil av).

Hvis hovedkortet er ødlagt kommer man ikke inn i bios (Cmos kan også ha skyld alene da), eller maskinen starter ikke i hele tatt. Unnataket er at vifte for CPU er feil koblet eller ødlagt, og sikkerheten sperrer for start..

Hvis systemhøgtaler piper ....søk på beep code i gooogle.. (gidder ikke spa det frem nå). Der er løsninger for pipelydene.

Dette var noe short tips :xmas:

Edit:

Høres ut som en windows / harddisk feil. Ved død CPU/HK er som regel PC'n helt død.

Helt feil... :hrm:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
Har sjekket, det er IKKE harddiskfeil. Som sagt så er det noe galt med noen av spenningene, kan jeg lese av BIOS. Noen ganger kommer jeg et stykke inn i OS booten, men kun hvis PC har vært av (og derfor kald?). Tror derfor ikke det er Windows feil... Andre tips?

Hvis du ikke har lagt inn Windows på nytt med formatering så gjør det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...