DJViking Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Jeg har lenge brukt SuSE sin YaST for å sette opp nettverk(Fast IP og DHCP). Denne har vært god å bruke, men har opplevd den til å være treg(Selve YasT). Så det fikk meg til å tenke på litt andre alternativer. For en stund tilbake prøvde jeg ut en XFCE4 Live-CD av Gentoo. Der fantes det en nettverksveiviser som jeg likte veldig godt(Denne var kjapp). Syntes nå ikke XFCE var så veldig mye raskere enn min KDE(Kan hende at Live-CD som var flaskehalsen her)..Nok avsporing, videre med saken... Finnes det programvare noe ala en nettverksveiviser(QT eller GTK)? Bruker Knemo for å få status over nettverket, men det jeg savner med en slik dockapplikasjon er muligheten til å forandre de nettverksinstillingene.(Vet Gnome har en slik dockapplikasjon også nå i siste versjon, men er ikke kjent med den) Angående "The Hard Way": For Fast IP: Brukes ifconfig til å sette IP, nettmaske, Gateway, DNS(og altnernative DNSer)? For DHCP? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 ifconfig: IP, nettmaske route: gateway /etc/resolv.conf: DNS Lenke til kommentar
Leoric Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Skal du bruke DHCP så bruker du en dhcp klient. "dhcpcd" og "dhclient" er vel de mest vanlige. Bare bruk den som følger med distroen din. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 Skal du bruke DHCP så bruker du en dhcp klient. "dhcpcd" og "dhclient" er vel de mest vanlige. Bare bruk den som følger med distroen din. Hvorfor er det så mange varianter av DHCP programmer? Hva er forskjellen mellom dem? Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Skal du bruke DHCP så bruker du en dhcp klient. "dhcpcd" og "dhclient" er vel de mest vanlige. Bare bruk den som følger med distroen din. Hvorfor er det så mange varianter av DHCP programmer? Hva er forskjellen mellom dem? Thats opensource... Lenke til kommentar
gspr Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Skal du bruke DHCP så bruker du en dhcp klient. "dhcpcd" og "dhclient" er vel de mest vanlige. Bare bruk den som følger med distroen din. Hvorfor er det så mange varianter av DHCP programmer? Hva er forskjellen mellom dem? Av samme grunn som at folk liker å gjøre forskjellige ting, interesserer seg for forskjellig, osv. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 (endret) Skal du bruke DHCP så bruker du en dhcp klient. "dhcpcd" og "dhclient" er vel de mest vanlige. Bare bruk den som følger med distroen din. Hvorfor er det så mange varianter av DHCP programmer? Hva er forskjellen mellom dem? Av samme grunn som at folk liker å gjøre forskjellige ting, interesserer seg for forskjellig, osv. Jeg klarer ikke å se grunnen for så mange varianter av DHCP programvare. Du trenger å sette opp mottak av IP fra en DHCP tjener... Hvor mange ulike måter kan man gjøre detta da på!!!! Hadde det vært et kompleks program kunne jeg forstått det med at de ville hatt ulik funksjonalitet og tilbyr ulike ting... Minner meg om en kar jeg brukte å programmere med(I Java). Han ville aboslutt lage alt på nytt selv(f.eks lage sin egen StringTokenizer). Selv om det allerede fantes(Snakk om å finne opp hjulet på nytt).. Når vet jeg da ikke hva et DHCP program virkelig gjør, men slik jeg ser det kan det da ikke være så kompleks at det kan lages i forskjellige varianter.. Edit: Dette var vist mitt innlegg nr. 300 Endret 5. desember 2004 av DJViking Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Det er vel ikke noe stort problem at flere har laget liknende programmer. I dette tilfellet er det klart enklest å bare bruke den som følger med distroen din. Mitt inntrykk er at dhcpcd er den vanligste idag. Har selv denne på alle min burker. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 (endret) Noen som kan gi meg en enkel og kort grei forklaring for de oppføringene jeg har i route 128.XX.XX.0 * 255.255.255.0 U 0 0 0 eth0 link-local * 255.255.0.0 U 0 0 0 eth0 loopback * 255.0.0.0 U 0 0 0 lo default GW_Domene 0.0.0.0 UG 0 0 0 eth0 Slik jeg forstår det er default selve Gateway adressen min. Den første i listen skjønner jeg ikke hva den er for... Er route brukt på alle systemer(distribusjoner) for oppsett av Gateway(eller finnes det også her ulike varianter)? Hva med DNS(Er /etc/resolve.conf standard på alle systemer for oppsett av DNS)? Grunnen til at jeg lurte på dette var fordi jeg tenkte å prøve ut Debian og Slackware for å se hva de kan tilby og har ikke brukt slike distribusjoner før(Bare RH, FC, SuSE) Endret 5. desember 2004 av DJViking Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Min ser ihvertfall slik ut: Kernel IP routing table Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface 62.179.224.0 * 255.255.252.0 U 0 0 0 eth0 default cm-62.179.224.0 0.0.0.0 UG 0 0 0 eth0 Den første linja er satt av DHCP, og definerer hva som er i mitt nettverkssegment (slå sammen IPen og mask) Andre linje definerer default gateway. Alle adresser som ikke er definert på annen måte, blir rutet til default gateway. På denne maskinen er det bare ett NIC, og derfor blir alle pakker rutet via eth0 uansett. Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Jeg klarer ikke å se grunnen for så mange varianter av DHCP programvare. Du trenger å sette opp mottak av IP fra en DHCP tjener... Hvor mange ulike måter kan man gjøre detta da på!!!! Jeg kan tenke meg at GNU har sin versjon, FreeBSD har sin, kanskje OpenBSD har sin, og hvis disse to ble portet til Linux har man dermed tre versjoner til Linux. Eksempel: GNU sin ble laget fordi lisensen er viktig, GNU inneholder kloner av de viktigste unix programmene. FreeBSD ble laget fordi noe måtte komme først OpenBSD ble laget som en remake av den som fantes til FreeBSD fordi de liker å gjøre ting annerledes (strenge regler til sikkerhet og hvordan ting skal kodes). Uten at jeg vet at dette er tilfellet kan jeg i hvert fall tenke meg at dette er en potensiell forklaring på hvorfor det finnes forskjellige dhcp-klienter til Linux. Ang. kompleksitet: DESCRIPTIONdhcpcd is an implementation of the DHCP client specified in RFC2131 (when -r option is not specified) and RFC1541 (when -r option is specified). Du kan selv se på dokumentasjonen bak RFC2131 og RFC1541. Det skulle ikke forundre meg om det var mer enn én måte å implementere noe sånt på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå