Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tele2 adsl lampe lyser ikke


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg bor i en leilighet som ligger i overetasje i ett hus. Jeg fikk lov til å bestille adsl på deres telefonnummer og la en 13 meter lang kabel opp fra spliteren nede til modemet oppe.

Men lampa lyser ikke. Siden jeg måtte klippe kabelen i to og skjøte på igjen for å få kabelen igjennom hullet i veggen, tenkte jeg det kunne være noe galt med kabelen og prøvde derfor en medfølgende kort kabel tilkoblet modemet. Det hjalp ikke.

 

Tilkoblingen skal være riktig, telefonen fungerer og jeg har kobla slikt før.

Jeg prøvde også å koble telefonlinja direkte ikke i modemet for å se om det fungerte, men det gjorde det ikke.

 

Jeg ringte til tele 2 og de sa at jeg måtte være sikker på at jeg har kobla til den første telefonkontakten i huset. Jeg kan jo ikke være 100% sikker men med tiscali hjemme var ikke det nødvendig, heller ikke hos naboen, selv om det er litt klikk og heller ikke hos nevøen min som har telenor. Uansett er jeg ganske sikker på at eigerene sier riktig når de sier at det er den første og eneste telefonutaket i huset.

 

Jeg fikk og komentaren "gud bedre" når jeg sa jeg hadde 13 meter kabel fra splitter til modemet, men i bruksanvisningen står det 100 meter.

 

Så hva gjør jeg? Er det mulig at de har forsinka tilkoblingen og at den kommer til mandagen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at det ikke fungerte med kort kabel, så har dette ingenting med den lange kabelen å gjøre.

 

At du må ha splitter på første inntak er riktig. Det gjelder for alle ADSL løsninger som bruker splitter, uansett leverandør (så langt jeg kjenner til). Det skulel dog ikke gjøre at du ikek fikk DSL sync selvo m du koblet den etter noen telefoner. Problemer er bare at du ville fått masse problemer med en sånn oppkoling når du prøvde å bruke telefoner og DSL samtidig (disconnects osv.) Så lenge telefonene ikke er i bruk, så skal det ikke ha noe å si om de er koblet før splitter eller ikke, så da tror jeg dette er problemet:

 

Du har feilkoblet noe. F.eks. brukt feil kabel et sted eller plugget en kabel inn i feil hull på splitteren. Løsning = dobbeltsjekk med manual.

 

Du har en defekt splitter. Løsning = prøv å koble direkte fra vegguttak til modem/ruter og se om det fungerer da. Dette fungerer fint (men du kan selvfølgelig ikke bruke telefoner når det står slik)

 

Du har ikke blitt koblet opp skikkelig i sentralen, eller har et problem på linjen fram til sentralen. Løsning = ring support og be dem dobbeltsjekke status på bestillingen din og evt. feilmelde linjen.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Det er ikke Tele2 som kobler dette til. Det er Telenor. Hvis Telenor er forsinket med tilkoblingen, vet ikke Tele2 om det.

Riktig, men derimot er det relativt enkelt for dem å finne ut av det. Som kunde har du rett på svar, så ring inn og be dem sjekke statusen på oppkoblingen. De skal ha mulighet til å sjekke status på arbeidsordren som gikk via Telenor.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Min anbefaling er vent.... eller be Tele2 ringe og sjekke om Telenor har fiksa linja.

Tipper at linja inn ikke er fiksa enda. Sikker på at datoen for når du skulle få adsl ikke er på mandag f.eks?

 

Jeg hadde en som ikke skjønte bæret fordi han ikke fikk det til å funke. kobla alt riktig, men han fikk modemet en eller to dager før (som alle skal få) men hadde ikke sjekka hvilken dato adsl linja skulle være ferdig. så han venta til datoen og utpådagen hadde han adsl...

Lenke til kommentar

Du MÅ ikke koble til det første tlf.inntaket, men det er helt klart det beste. Da slipper du bla. at linjen bryter når noen bruker telefonen. Forøvrig er det INGEN problemer med 13 m kabel. Selv har jeg kun 10 m, men en kollega på jobben har (foruten høyere lønn og større hus enn meg :hrm: ) så mye som 45 meter uten signalforsterker. Topp hastighet !

 

 

ExTerminator skrev :"Det er ikke Tele2 som kobler dette til. Det er Telenor. Hvis Telenor er forsinket med tilkoblingen, vet ikke Tele2 om det."

 

Tele2 bruker Bravida (de gjorde ihvertfall det i fjor) på innstallasjons-biten, og de har også oversikt over status på tilkoblingen.

Lenke til kommentar
Forøvrig er det INGEN problemer med 13 m kabel.

Under idèelle forhold kan du ha vledig lange ledinger ja. Problemet med telefonkabler er at de er veldig veldig sårbare for elektromagnestisk forstyrrelser. mye mer enn f.eks. TP-kabler. I praksis er det veldig vanskelig å styre unna elektromagnetike felt i et moderne hjem, siden nesten "alt" lager forstyrrelser i en eller annen grad. Det er derfor det annbefales å bruke så minimalt med telefonkabel som mulig, og heller strekke en lengre TPkabel ra ruteren.

 

Men dette er jo tydeligvisi kke problemet i dette tilfellet =) Tipper at det har vært en enkel leveringssvikt =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Forøvrig er det INGEN problemer med 13 m kabel.

Under idèelle forhold kan du ha vledig lange ledinger ja. Problemet med telefonkabler er at de er veldig veldig sårbare for elektromagnestisk forstyrrelser. mye mer enn f.eks. TP-kabler. I praksis er det veldig vanskelig å styre unna elektromagnetike felt i et moderne hjem, siden nesten "alt" lager forstyrrelser i en eller annen grad. Det er derfor det annbefales å bruke så minimalt med telefonkabel som mulig, og heller strekke en lengre TPkabel ra ruteren.

 

Men dette er jo tydeligvisi kke problemet i dette tilfellet =) Tipper at det har vært en enkel leveringssvikt =)

 

-Stigma

Jeg fikk ikke med meg at det var telefonkabelen som var 13 meter. Trodde det var TP-kabelen han hadde strukket.... Skal uansett fungere greit, men jeg kjenner til at til tider kan være problemer med elektromagnestisk forstyrrelser.

 

Selv har jeg faktisk en SKJØTET tlf.kabel på 10 meter inntil jeg FÅR en "dobbelt-skjermet" kabel fra jobben (koster egentlig rundt 1500,-) :D. Fungerer faktisk overraskende bra må jeg si ! Stabilt, raskt og fint, men ikke koblet til første inntak. Derfor skal det bli greit å få den nye kabelen.

Lenke til kommentar

avslutningsvis: Jeg er på en utgjevningskabel og fikk derfor ikke adsl, sa tele2.

Jeg ville bestille på den andre linja jeg trodde jeg hadde, altså en innaktiv tlf kontakt, men det var ikke noen ekstra linje der i følge tele2.

Ringte telenor og de fant heller ikke. De skulle derfor gjøre en undesøkelse og spurte hvilken adsl hastighet jeg ville ha.

Og det plutselige spørsmålet kom vel for å kapre meg,, som de gjorde, tenkte ikke på at telenor kunne undersøke om jeg bare bestilte tele2 uten tlf. Men,,,Det blei 1024/256 bestilling og håpe på at telenor klarer å levere.

Må ha internett.

 

Edit: takk for hjelpen :)

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...