Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Batterilampa lyser på lavt turtall..


Marvil

Anbefalte innlegg

På min Golf II så har batterilampa begynt å lyse når jeg starter bilen. Den lyser så lenge den holder seg under et visst antall omdreininger, usikker på hvor mange, da bilen ikke har turtalls-teller. Så om jeg tar inn clutchen og trykker inn gassen, så forsvinner lampa, men når jeg slipper clutchen igjen så lyser den igjen..

 

Noen som aner hva som er feil? Har ikke fått sjekka batteriet enda..

Merk at jeg har svært lite peiling på tekniske ting ved biler.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da må du nok overhale dynamo, bytte børster, er noen verksteder som gjør det hvis du ikke vil gjøre det selv. Eller kjøp nytt eller brukt fra hoggern, nytt er jo litt dyrt, men da får du et dynamo som virker.

 

Edit : Har du sjekka dynamo\vannpumpe reima? Hvis den er slakk så blir det dårlig lading på lave turtall, spes når det er fuktig ute.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Oki, da får jeg se om jeg klarer å finne den.. :)

 

Hva skjer om den er slakk, evt om den ikke lader..? Batteriet blir utlada og bilen starter ikke ?

 

Edit; Hvor mye snakker man om dersom man skal ha det nytt og verksted skal fikse det..?

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Hei.

Først må jeg si meg enig med det de adre har anbefalt deg, finn først remmen og sjekk om den er slakk.

 

Golf har såvidt jeg husker Bosch dynamo, som du skal være veldig glad for i så fall!!

 

Bosch har nemmelig børster og regulator som en "kassett modul" som skrus ut med 2 skruer bak på dynamo.

Tror den koster ca 300 Kr (kjøp på biltema\ Torshov eller et lignende sted er sikkert lurt)

 

Og ja, bilbatteri er jo som alle andre battertier, lades det ikke vil du før eller siden ikke få startet...

Lenke til kommentar

jepp!

Da ser det ut til at du har funnet og sjekket remmen i alle fall.

Kan prøve og forklare:

 

Hvis du så går ut igjen og ser på de 3 hjulene som remmen går rundt, vil du se at en av dingsene har noen ledninger ut fra seg...

Det er dynamoen..

Hvis du så ser bakpå den, altså den siden ledningene er koblet til vil du (forutsatt at den har den typen dynamo jeg tror) se en oval plate med en rund svart uthevning (på størrelse med en femmer).

Den ovale platen med svart uthevning er festet i en skrue på hver ende av platen.

Skruene sitter altså ca 6 cm fra hverandre, på baksiden av dynamo.

Dette er børstene med spenningsregulator.

 

 

Edit; du kan jo vente og se om Opus eller noen av golfekspertene her på forum kan bekrefte at du har den typen dynamo jeg snakker om.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Var innom en VW-forhandler nå tidligere, og kjøpte med meg en spenningsregulator til 800 spenn.. :) De mente det var en enkel jobb å bytte, så får se om jeg finner fram på dynamoen og får festa duppeditten..

 

Noen som har et bilde av en slik dynamo, som kan peke hvor jeg skal lete..? :blush:

 

Om det fremdeles ikke funker med den nye montert, mente de det var dynamoen, det skulle dem ha 2500 spenn for..

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Hvilken årsmodell er den golfen din og hva slags motor har den? så det kosta ca 400 for spenningsregulatoren på mekonomen. Samme med dynamo, mye billigere på mekonomen.

1.6liters bensin fra 1988 mener jeg å huske.. :)

 

Har ikke Mekonomen her på Gjøvik tror jeg, og trenger det litt fort..

 

@Opus: Må jeg ta ut hele dynamoen..?

 

 

Gikk ut og tok bilder av min «pene» dynamo:

Link..

 

Noen som virker kjent..?

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Etter hva jeg klarer å se på dine bilder har ikke den dynamoen samme systemet (med børster/regulator i 1 modul) med mindre Opus insisterer..!

 

Mitt råd til deg nå er at du finner en som er litt mer kyndig som kan hjelpe deg og fastlå om den dynamoen kan byttes børster på så enkelt som på den typen som den børstene du har kjøpt er til. hvilket jeg tviler på er tilfelle.

 

Hvis det ikke er tilfelle,.. glem det! Da er det plan B.

 

Som er enten ny, evnt ny- innbytte, eller finne en brukt på hogger.

Når WAG tar 800 Kr for den regulatoren du har kjøpt er jo det galskap, du bør virkelig se etter andre alternativer samme hva du velger å gjøre videre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...