Marvil Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 På min Golf II så har batterilampa begynt å lyse når jeg starter bilen. Den lyser så lenge den holder seg under et visst antall omdreininger, usikker på hvor mange, da bilen ikke har turtalls-teller. Så om jeg tar inn clutchen og trykker inn gassen, så forsvinner lampa, men når jeg slipper clutchen igjen så lyser den igjen.. Noen som aner hva som er feil? Har ikke fått sjekka batteriet enda.. Merk at jeg har svært lite peiling på tekniske ting ved biler.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Mest sansynlig børstene som begynner å bli slitt. Da lader dynamoen dårlig på lave turtall og etterhvert lader den ikke i det hele tatt. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 Aha. I klartekst, hva må jeg gjøre da..? (batteriet er vel 4 måneder gammelt ellerno) Lenke til kommentar
trra Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 (endret) Da må du nok overhale dynamo, bytte børster, er noen verksteder som gjør det hvis du ikke vil gjøre det selv. Eller kjøp nytt eller brukt fra hoggern, nytt er jo litt dyrt, men da får du et dynamo som virker. Edit : Har du sjekka dynamo\vannpumpe reima? Hvis den er slakk så blir det dårlig lading på lave turtall, spes når det er fuktig ute. Endret 5. desember 2004 av trra Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 Edit : Har du sjekka dynamo\vannpumpe reima? Hvis den er slakk så blir det dårlig lading på lave turtall, spes når det er fuktig ute. Merk at jeg har svært lite peiling på tekniske ting ved biler.. Åssen gjør man det da..? Lenke til kommentar
trra Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 (endret) Opp med panseret, kikk til venstre på motoren, der ser du dynamo. Da fingeren bort på midten av reima og press den nedover\bortover, skal ikke kunne beveges mer enn 1-2 cm. Endret 5. desember 2004 av trra Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 (endret) Oki, da får jeg se om jeg klarer å finne den.. Hva skjer om den er slakk, evt om den ikke lader..? Batteriet blir utlada og bilen starter ikke ? Edit; Hvor mye snakker man om dersom man skal ha det nytt og verksted skal fikse det..? Endret 5. desember 2004 av Marvil Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Hei. Først må jeg si meg enig med det de adre har anbefalt deg, finn først remmen og sjekk om den er slakk. Golf har såvidt jeg husker Bosch dynamo, som du skal være veldig glad for i så fall!! Bosch har nemmelig børster og regulator som en "kassett modul" som skrus ut med 2 skruer bak på dynamo. Tror den koster ca 300 Kr (kjøp på biltema\ Torshov eller et lignende sted er sikkert lurt) Og ja, bilbatteri er jo som alle andre battertier, lades det ikke vil du før eller siden ikke få startet... Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 Aha, takker for tips.. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 Nå har jeg vært ute å sjekka, og om jeg fant rett reim (gummi, svart, ca 1cm bred, gikk rundt 3 hjul), så er ikke den slakk verfall.. Får vel fikse bilde ellerno, for skjønte ikke helt hvor den «kassett»-greia var hen.. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 (endret) jepp! Da ser det ut til at du har funnet og sjekket remmen i alle fall. Kan prøve og forklare: Hvis du så går ut igjen og ser på de 3 hjulene som remmen går rundt, vil du se at en av dingsene har noen ledninger ut fra seg... Det er dynamoen.. Hvis du så ser bakpå den, altså den siden ledningene er koblet til vil du (forutsatt at den har den typen dynamo jeg tror) se en oval plate med en rund svart uthevning (på størrelse med en femmer). Den ovale platen med svart uthevning er festet i en skrue på hver ende av platen. Skruene sitter altså ca 6 cm fra hverandre, på baksiden av dynamo. Dette er børstene med spenningsregulator. Edit; du kan jo vente og se om Opus eller noen av golfekspertene her på forum kan bekrefte at du har den typen dynamo jeg snakker om. Endret 5. desember 2004 av pcp160 Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 dynamoen sitter på framsiden av blokka! helt øverst, uansett, hvis du får dette problemet med at den lyser på lavt turtall, (merker du at turtallet blir ENDA lavere når lampa lyser?) i såtilfelle, dynamoen er gåen! koster ikke masse på skroten den! Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 (endret) Var innom en VW-forhandler nå tidligere, og kjøpte med meg en spenningsregulator til 800 spenn.. De mente det var en enkel jobb å bytte, så får se om jeg finner fram på dynamoen og får festa duppeditten.. Noen som har et bilde av en slik dynamo, som kan peke hvor jeg skal lete..? Om det fremdeles ikke funker med den nye montert, mente de det var dynamoen, det skulle dem ha 2500 spenn for.. Endret 6. desember 2004 av Marvil Lenke til kommentar
trra Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 (endret) Hvilken årsmodell er den golfen din og hva slags motor har den? så det kosta ca 400 for spenningsregulatoren på mekonomen. Samme med dynamo, mye billigere på mekonomen. Endret 6. desember 2004 av trra Lenke til kommentar
Opus Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Noen som har et bilde av en slik dynamo, som kan peke hvor jeg skal lete..? Her er noen bilder med tekst som jeg knabbet fra Haynes. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 (endret) Hvilken årsmodell er den golfen din og hva slags motor har den? så det kosta ca 400 for spenningsregulatoren på mekonomen. Samme med dynamo, mye billigere på mekonomen. 1.6liters bensin fra 1988 mener jeg å huske.. Har ikke Mekonomen her på Gjøvik tror jeg, og trenger det litt fort.. @Opus: Må jeg ta ut hele dynamoen..? Gikk ut og tok bilder av min «pene» dynamo: Link.. Noen som virker kjent..? Endret 6. desember 2004 av Marvil Lenke til kommentar
Opus Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 @Opus: Må jeg ta ut hele dynamoen..? Nei, les avsnitt nr. 8 på bildet. Btw, det er en Motorola dynamo du har, ikke Bosch. Fremgangsmåten med å skifte børstene skal dog være den samme. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 Åh. Men spenningsregulatoren jeg har bør passe der også..? (Damn, føler meg helt grønn her.. ) Lenke til kommentar
Opus Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Men spenningsregulatoren jeg har bør passe der også..? Det vet jeg sannelig ikke. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Etter hva jeg klarer å se på dine bilder har ikke den dynamoen samme systemet (med børster/regulator i 1 modul) med mindre Opus insisterer..! Mitt råd til deg nå er at du finner en som er litt mer kyndig som kan hjelpe deg og fastlå om den dynamoen kan byttes børster på så enkelt som på den typen som den børstene du har kjøpt er til. hvilket jeg tviler på er tilfelle. Hvis det ikke er tilfelle,.. glem det! Da er det plan B. Som er enten ny, evnt ny- innbytte, eller finne en brukt på hogger. Når WAG tar 800 Kr for den regulatoren du har kjøpt er jo det galskap, du bør virkelig se etter andre alternativer samme hva du velger å gjøre videre... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå