klovn7 Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Heisann Nå har jeg byttet fra FC3 til Ubuntu, et bytte jeg er svært fonøyd med. Har støti på en del små problmer underveis, men ikke verre enn at et par raske søk på google eller ubuntu forumet løste problemet. Men det er et problem jeg ikke greier å løse. Det er at internetten min klikker hver gang jeg rebooter, eller når jeg slår på maskina. Det ensete som funker er å restarte modemet. da funker nette som bare det. En ting som er veldig rart, er at når nette da ikke funker så går det likevell å pinge visse nettsteder gjennom terminalen, eks google og vg. Dagbladet og hardware.no derimot funker ikke. Også hvis jeg åpner firefox å skriver inn vg.no, endrer lissom den øverste linja seg til VG, men bildet bare står og loader og loader. Har prøvd å lete på google og ubuntu forumet, men ekke så lett når jeg ikke vet hva jeg skal lete etter. Så hvis noen vet hva dette kan skyldes så jeg kan søke på google eller vet hvordan jeg løser problemet hadde jeg vært kjempe takknemmelig. mvh MArtin Lenke til kommentar
Leoric Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Modem? Hva slags internett er det du har? Lenke til kommentar
klovn7 Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 sorry det glemte jeg. Har online ADSL, bruker router. Data-Router-Modem. Så slipper å koble opp.... Men altså telenor modemet jeg må restarte... heter det ikke modem ? Lenke til kommentar
Leoric Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 (endret) Gør jo det, men det er mange ting som heter modem Er vel et PPPoE modem. Vanskelig å se hva problemet ditt er. Virker nesten ikke som om det er ubuntu relatert. Nettverket er satt opp med DHCP? Du ser det lett i Computer -> Synstem Configuration -> Networking Det skjer aldri i Windows? Endret 5. desember 2004 av Leoric Lenke til kommentar
klovn7 Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 jepp det er DCHP. Nei det skjer ikke i windows. men skal kontrollere det enda en gang for sikkerthets skyld. men når jeg starter ubuntu, da klikker alle pcene i hele nettverket. Altså det er samme problem på alle. I en pc i det andre nettverket(winxp) fortsatte derimot msn og gå, og det funka helt fint, selvom det ikke gikk å browse sider. men restarta jeg modemet funker alt igjen . Merklig det der. har heller aldri vært slikt før. Kom rett etter innstalasjonen av ubuntu.... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Høh, veldig merkeleg. Kan virke som om Ubuntuen gjør noko under oppstart som gjer at modemet klikkar elns? Lenke til kommentar
ways Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 merkelig. du kjører ikke noe DHCP-server på Ubuntumaskinen din som krangler med den andre DHCPen vel? sjekk tjenestene dine. Lenke til kommentar
klovn7 Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 Nå har jeg skjekka i windows, og der funka alt fint. Bytta til ubuntu, da måtte jeg restarte modemet igjen. Ways: nop, jeg kjører ingen server. Hvis ikke ubuntu har laget en av seg selv :\ Lenke til kommentar
Leoric Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Nei, kjøres ikke noe server ting default på Ubuntu Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 5. desember 2004 Del Skrevet 5. desember 2004 Prøv å restarte network-tjenesten med "service network restart" istedet for å restarte modemet, og se om det virker. Lenke til kommentar
klovn7 Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 ok, hvor ligger det. Ser ikke ut som jeg finner det Lenke til kommentar
klovn7 Skrevet 5. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2004 det er vel som oborkum sier at det må være noe i oppstarte. Noe av det som skjer ganske fort mens ubuntu loader. Er det mulig å få en oversikt over hva som skjer der? blir helt gal av dette Lenke til kommentar
comicz Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Rai-rai! Ta en titt på Network-biten her, kanskje? http://www.osnews.com/story.php?news_id=8964&page=3 Lenke til kommentar
klovn7 Skrevet 6. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2004 apt-get installresolvconf apt-get install pump apt-get install dnsmasq Alt innstaleres men det hjelper ikke the pump package replaced the dhcp package and after this procedure, Ubuntu was working like hell. Dette skjer av seg selv right? anyway, takk for et bra forslag comicz, men ser desverre ut som det enda ikke funker :S Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 ok, hvor ligger det. Ser ikke ut som jeg finner det Kommandolinje -> service network restart ? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 (endret) Det _kan_ være nettverkskortet da. Minner meg svakt om når jeg opplevde at et nettverkskort tok livet av et helt subnet. EDIT: Ved nærmere ettertanke så er det nok ikke nettverkskortet iom at alt fungerte i Windows. Endret 6. desember 2004 av olsen Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 6. desember 2004 Del Skrevet 6. desember 2004 Det _kan_ være nettverkskortet da. Minner meg svakt om når jeg opplevde at et nettverkskort tok livet av et helt subnet. Nice Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Eller driverene. Skjedde det i Fedora? For meg høres dette nesten litt ut som en bug på modemet... Det skulle ikke la seg krasje så lett. Virker som om det ikke går å lage nye tcp-linker, men de som er aktive fra før, forblir fungerende... (IOM at MSN fortsetter å virke). Hva skjer hvis du f.eks starter en stor nedlasting via FTP og så starter ubuntu? Lenke til kommentar
klovn7 Skrevet 7. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2004 Hei Kyrsjo Nei det skjedde ikke i fedora, det som var rart. men tror jeg nå har funnet løsningen, hvertfall håper jeg at jeg er veldig nære: Since the release of the Kernel 2.6 series, many routers do not work well with Linux on dhcp/static. The DNS entries in the /etc/resolv.conf are constantly changed (most times in a period of 5 to 15 minutes). Although users can access websites via the IP-adress and ping all sites, no webpage will display once the resolv.conf is rewritten. A simple way to solve this problem (should work in 90% of cases) is to open a terminal, ping the apt-get mirrors you have chosen. at the same time, open a new tab and install the following packages as superuser: 1. resolvconf 2. pump 3. dnsmasq After downloading the files, deactivate your network and write valid DNS-entries into your /etc/resolv.conf file, save and restart your network. Your problems should be fixed now men skjønner ikke helt hvordan jeg gjør den siste delen der. Noen som kanskje har litt mer peiling enn meg? Lenke til kommentar
comicz Skrevet 7. desember 2004 Del Skrevet 7. desember 2004 Dette er jo akkurat det jeg pekte til. Skriv fungerende DNS'er i /etc/resolv.conf ! Som NGT-kunde har jeg følgende i /etc/resolv.conf: nameserver 217.13.4.24 nameserver 217.13.7.140 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå